Full version: Snart "semester"..
Morbid
Nu har jag nästan fixat färdigt inför min alldeles egna "semester"..

Alla mina reptiler och amfibier är nästan, nästan nere i dvala nu. Mycket skönt att få det avklarat, och i vettig tid dessutom. Nu väntar sisådär 2-3 månaders ledighet från dom. Fast mot slutet av dvaloperioden är det riktigt tråkigt att bara gå och vänta på att de ska få komma upp igen. Inte så kul att gå och titta i rena, nyinredda terrarier där det inte finns något annat än växter, rötter och sten att se.

Får väl försöka att "väcka" dom igen ungefär kvart-i-mars.. biggrin.gif

Natti, natti alla herptilerna..

Tezzla
Jag vet ingenting om reptiler. De går i dvala? Ungefär som att de går i ide? Och du måste söva/dvala dem genom att? Sänka temperaturen? Inte ge dem mat?

Berätta gärna mer. Jag vill veta och lära mig yes.gif

(Jo, jag vet att svenska ormar och paddor och ödlor och... inte är vakna under vintern, men hur det funkar med "husdjursvarianten" vet jag inte)
Morbid
Japp, de gör de.. I alla fall mina, eftersom jag bara har Europeiska djur, d.v.s djur i samma hemisfär som våra vilda. De måste också få gå i ide.

Slutar mata sisådär 3 veckor innan jag börjar sänka temperaturer och antalet ljustimmar. Nu har jag kommit så långt att de ska få gå ner i plastburkar som jag har gjort i ordning åt dom. Därefter väntar en vecka i garaget, innan kylskåpet.

Tezzla
CITAT (Morbid @ 04-12-2007, 18:35) *
Nu har jag kommit så långt att de ska få gå ner i plastburkar som jag har gjort i ordning åt dom. Därefter väntar en vecka i garaget, innan kylskåpet.

Kylskåp? blink.gif Kylskåp med mjölk och ost och mat? Eller har de ett eget kylskåp? *hoppas*
Morbid
De har ett eget kylskåp i det låsta garaget. Känns lite osäkert med 3-åriga döttrar och huggormar i "hushållskylen"..

MariaS
CITAT (Morbid @ 05-12-2007, 07:26) *
De har ett eget kylskåp i det låsta garaget. Känns lite osäkert med 3-åriga döttrar och huggormar i "hushållskylen"..

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

3-åriga, har du tvillingar?
Morbid
Nädå, som tur är.. Det är nog så att jag pillade på tangenterna fortare än vad hjärnan arbetate. Min fru skulle nog säga att det var en Freudiansk felskrivning..

1 treårig dotter räcker, tack.. sweatingbullets.gif

Inte har jag dottern i kylskåpet heller.. wink.gif
Morbid
Så..

Då var "semestern" över.. biggrin.gif

Alla djur (nästan) är uppe ur sin dvala och i sina nystädade och nymöblerade terrarier igen..

Skönt!!

Välkomna tillbaks, mina små kompisar!

Wilmer
Jasså, är det kvart i mars nu w00t.gif
De är säkert glada för sina nyinredda boende, men blir de inte förvirrade när de vaknar och det inte ser ut som innan g.gif . Eller räcker inte reptilhjärnan så långt..?

Visa gärna bilder!
Morbid
Japp.. biggrin.gif

Nope.. Så långt sträcker sej inte deras minne..

Visst kan jag visa några bilder på terrarierna innan innevånarna vänder upp-och-ned på allt.. smile.gif

Terrarium för Gloydius halys caraganus, Halyshuggorm

Terrarium för Timon lepidus, Pärlödla

Terrarium för Vipera a. ammodytes, Sandvipera

Terrarium för Vipera renardi, Renard´s huggorm

Terrarium för Zamenis situla, Leopardsnok

Terrarium för Elaphe quatuorlineata muenteri, Egeisk fyrlinjesnok

MariaS
Vad trevliga de ser ut. Jag skulle vilja ha det så, fast i trädgården. Skulle inte ha något emot en och annan reptil där heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon