Full version: Stekpannan
Bettis
Vad har ni för stekpannor, är ni nöjda. Jag blir tokig ranting.gif min steker inte bra uti kanterna, puttrar på bra i mitten men inte i kanterna jag blir tokig ranting.gif ranting.gif
pia i sundsvall
En gammal gjutjärns stekpanna, den är tung och bra steker perfäkt,en fråga vad steker du i? jag steker i smör och tror att det är bäst både för hällsan och stekresultatet.
Pirum
Många av dagens pannor har för tunn botten, det är bättre att ha en rejäl botten så att värmen leds jämnare. Jag har en IKEA 365+ som steker bra, men den har en teflonbeläggning som börjar släppa, så det blir skroten på den tyvärr. Har dessutom en Tefal med metalltålig beläggning, men, den börjar också ge sig - beläggningen släpper inte alls maten bra.

Börjar tröttna på att byta stekpanna efter 2-3 år. Funderar därför starkt på en större gjutjärnspanna. Och ja, jag har hört av äldre damer med till synes gediget matlagningskunnande att gjutjärnspannor funkar bäst med smör.

(Ändrade 'Teflon' till 'Tefal'...)
Fenja
Skeppshult järnstekpanna, glöm ej att bränna in den ordentligt innan du använder den biggrin.gif
Mvh
Fenja
MariaS
Farmors gamla gjutjärnspanna. Väl instekt under 102 år bravo.gif tummenupp.gif Fungerar t.o.m. på den nya induktionshällen.
Christa
Jag har två titanpannor av den sorten som skall vara den bästa men det har börjat fastna i dem också. Hörde att den kan lossna fluor från teflonpannor men har inte kollat upp detta. Funderar dock på att ta fram mina gjutjärnspannor igen.

När jag köpte titanpannorna sa de i affären att man skall hälla i maskindiskmedel och vatten och låta dem koka på spisen om det börjar fastna i dem. Är det någon som provat detta?

De steker i alla fall jämt och bra och jag tror inte det fastnar mer än i en gjutjärnspanna. Undrar dock om de ger ifrån sig några hälsoskadliga ämnen.
Gossen Ruda
Norrahammars nr 3 här, ärvd från mamma. Vete 17 om hon också ärvt den. Inga problem med lossnande teflon. rolleyes.gif Den funkar bra på gasspisen men skulle knappast fungera på en elplatta med tanke på hur undersidan ser ut. Det kan vara där problemet sitter beträffande ojämn värme eller så kan nån värmeslinga i plattan vara trasig.
Bettis
Jag får nog se mig om efter en ny panna, har IKEAS vet inte vad den heter men det är teflon. Steker alltid i smör och ibland smör och lite olja. Känner att den inte ligger helt plant på plattan så det är väl kanske därför den i tar i kanterna.
KURT
IKEA har dåliga men också lite bättre modeller. Generellt är IKEAs 365 serie bra kvalité. De brukar få bra resultat i test:
http://www.radron.se/templates/test____4573.asp
titti49zon6
Jag har både titanpanna och gjutjärnspannor, har haft teflon men dom håller inte
Titanpannan har jag haft i ca 8 år och den steker fortfarande bra(bara inte gubben använder den, inte så bra att bränna vid),

har också hört att man ska koka ur den med maskindiskmedel men har inte behövt det ännu, diskar dock ur den med diskmedel
efter varje användning. Jag har glashäll och det funkar bra med båda pannorna
Bettis
g.gif bra ideer här titan kanske det ska bli g.gif
Lena i Torslanda
Om man låter stekpannan svalna ordentligt innan man diskar ur den så håller den sig plan längre. En het stekpanna blir skev om man kyler den för snabbt. Förr fyllde jag de nalltid med vatten efter stekningen för att det skulle gå enkelt att diska och pannorna fick bytas ganska ofta. Sedan jag slutade med det så har jag haft en och samma teflonpanna jättelänge och den ligger fortfarande plant och fint på plattan. Nu talar jag alltså inte om gjutjärnspannor - de blir aldrig skeva.
Pjater
Jag har 2 st gjutjärn som jag fick av morsan när jag flytta snart 10 år sen och de håller fortfarande sen fick jag en liten som jag tror e aluminium kan det vara det? iallafall den e perfekt att steka ägg i biggrin.gif
Lady Hamilton
Jag använder mig av titan pannor "Gastrolux" tummenupp.gif De kostar ca 500-600:- men de har hållit i flera år och blir inte skeva. Mina stekpannor har jag köpt på mässa tror att det var Nolia mässan
Gillan
CITAT (MariaS @ 04-12-2007, 17:46) *
Farmors gamla gjutjärnspanna. Väl instekt under 102 år bravo.gif tummenupp.gif Fungerar t.o.m. på den nya induktionshällen.

Vad du säger här, förvånar mig verkligen! Jag fick lära mig, när vi köpte allt nytt -99, att inget gjutjärn fick användas på induktionshäll!! Därför har jag hållt på att köpa nya pannor med ca 1- 1 1/2 års mellanrum sedan dess. De har kostat allt ifrån 800kr till 200kr. Och precis i den ordningen! Jag har varit väldigt noga med att inte hälla kallt vatten i en varm panna. Aldrig diskat i maskin, inte heller ha för hög värme........men, lik förblommat så håller de inte i mer än två år!!!

Är det så att jag faktiskt kan använda gjutjärn ändå? Ja, då har jag missat nåt värdefullt. Det finns inget bättre än gjutjärn wub.gif
Netha
CITAT (Gillan @ 04-12-2007, 20:30) *
Vad du säger här, förvånar mig verkligen! Jag fick lära mig, när vi köpte allt nytt -99, att inget gjutjärn fick användas på induktionshäll!! Därför har jag hållt på att köpa nya pannor med ca 1- 1 1/2 års mellanrum sedan dess. De har kostat allt ifrån 800kr till 200kr. Och precis i den ordningen! Jag har varit väldigt noga med att inte hälla kallt vatten i en varm panna. Aldrig diskat i maskin, inte heller ha för hög värme........men, lik förblommat så håller de inte i mer än två år!!!

Är det så att jag faktiskt kan använda gjutjärn ändå? Ja, då har jag missat nåt värdefullt. Det finns inget bättre än gjutjärn wub.gif

Du kan använda pannor som är magnetiska, och det är ju gjutjärns. Men jag skulle inte rekommendera att du använder vanliga sådana
på induktionshäll, de är inte alltid helt släta och skrapfria i botten.

Däremot så finns det nu gjutjärnspanna som är emaljerad utvändigt ... finns på Coop Forum, kostar 199 kr.
Vi köpte en sådan till svärson när han fyllde år i okt. Den steker jämnt och fint och är godkänd för alla sorters spisar inkl. induktions.
MariaS
CITAT (Gillan @ 04-12-2007, 20:30) *

Inga problem. Pannan är magnetisk och eftersom den är av äldre datum, så är den väl instekt och plan, utan skav i botten. Den har använts med kärlek wub.gif dessa 102 år. Jag fick inte lov att överta pannan, förr än jag hade lärt mig använda den först.
Jag har även en gedigen stekgryta av samma datum, som fungerar lika bra.

Om du skaffar en gjutpanna, var försiktig med det där kalla vattnet som gör att även gjutjärn slår sig. Annars är det bara att steka på...
Netha
CITAT (Bettis @ 04-12-2007, 17:18) *
Vad har ni för stekpannor, är ni nöjda. Jag blir tokig ranting.gif min steker inte bra uti kanterna, puttrar på bra i mitten men inte i kanterna jag blir tokig ranting.gif ranting.gif

Jag har köpt dyra pannor på Järnia, 695 kr, höll i drygt 2 år innan det började lossna bitar från Titanbeläggningen.
nr 2, också köpt på Järnia, 595 kr, höll nästan exakt lika länge innan titanbeläggningen började släppa.
Grillpanna från Järnia 695 kr, titanbeläggningen håller ännu efter minst 4 år ... men den används väldigt sällan.
Senaste pannan köpt på Coop Forum... släpplättbeläggning, 28 cm med tillhörande glaslock med pysventil för ånga, 249 kr
den har jag haft ca 1,5 - 2 år ... är som ny fast den används så gott som dagligen och diskas både för hand och ibland i maskin.

Jätteviktigt med alla nymodiga pannor, värm upp på högsta värme, dra sedan omedelbart ner till ca medel ... vi har plattor från 1 - 6
råddes att värma på sexan och sedan dra ner till max fyran. Diska aldrig en varm panna! Låt den stå och kallna ordentligt innan.
De råden har vi följt med alla dessa som jag berättat om.

Min erfarenhet är ... Dyrt är inte alltid bäst.smile.gif
Gillan
Nu vet jag inte riktigt i vilken ordning jag ska svara er! Kanske lika bra att ta allt i ett och samma svep........

Jag har alltid använt mig av gjutjärnsgrytor/pannor eftersom jag tycker de är det bästa som man kan ha. Men så sa inte instruktionerna när vi byggt vår nya kök -98. Gjutjärn skulle man aldrig använda till induktionshäll eller glashäll. Det tolkade jag som om att gjutjärnet skulle vara för tungt för hällen! Men, kanske är det helt enkelt som så att, precis som du säger Maria, att din är instekt och plan ( omskött från början ). Det vet jag inte om jag kan påstå att mina gamla är. Jag vet inte ens vem av alla dessa släktingar som "ägde " mina från början. Självklart har jag aldrig kallt vatten i en gjutjärnspanna, inte heller diskmedel om det inte skulle visa sig nödvändigt.

Jättetack för tipset om gjutjärnspannan på Coop Netha! Den tänker jag testa tummenupp.gif . Och visst är det jätteviktigt att inte hetta upp 'De "nya" stekpannorna till max! Eller rättare sagt, att snabbt sänka värmen efter upphettning.

Och visst är det så, att dyrt inte alltid är bäst..........tyvärr.......... rtfm.gif
Netha
Jag har rejäl stekgryta i gjutjärn, stekpanna Husqvarna (ärvd efter föräldrar) och plättpanna Skeppshult ( också jättegammal) ...
men skulle aldrig ha dem på induktionshäll.
Om de gamla skulle vara lämpliga att använda ... varför skulle det då tillverkas speciella emaljerade för induktionshäll?
Pirum
CITAT (Netha @ 04-12-2007, 22:06) *
Om de gamla skulle vara lämpliga att använda ... varför skulle det då tillverkas speciella emaljerade för induktionshäll?

För att sälja. Men även jag tror att emalj är skonsammare än gjutjärn, för övrigt ska man inte underskatta aluminiumens förmåga att repa heller.
MariaS
CITAT (Pirum @ 04-12-2007, 22:19) *
För att sälja. ...

Detta gäller även när de talar om "rekomenderat" om gamla grytor och stekpannor. Fast visst finns det misskötta pannor också. Så istället för att skriva: "kontrollera att dina gamla pannor och grytor är raka" så skriver de direkt "Köp nytt".

Jag känner en kille som jobbar på Wirlpool och tillverkar bl.a. keramikhällar. Han säger också att det är mycke försäljningstricks med i spelet.

Det är enkelt att kontrollera om en panna eller gryta är rak i botten. Ställ föremålet på en slät yta, går det att vicka på den/det så behöver den bytas ut. Detta gäller faktiskt på en vanlig spis också, fast där är det inte så noga för spisens skull, bara för energiförlusten. En panna eller gryta som inte ansluter hela vägen, kräver mer energi för att uppnå full värme, äm en gryta som ligger an på hela plattan. Även matlagningsresultatet påverkas av skeva föremål, vilket vi förstått av första inlägget...
netaave
Jag satsade 500 på en Gastrolux titan för några år sen, den skulle hålla "i evighet" enligt försäljaren.
Vi skötte den efter anvisningarna men ändå höll den bara ca 5 år. Sen hjälpte det inte vad jag gjorde. Det fastnade iaf.
Nu har jag också Ikeas + en från Ica, båda är teflon och ungefär lika bra. Steker alltid i smör eller smörolja.
Pjater
CITAT (Pirum @ 04-12-2007, 22:19) *
För att sälja. Men även jag tror att emalj är skonsammare än gjutjärn, för övrigt ska man inte underskatta aluminiumens förmåga att repa heller.

Då är det en aluminium jag har, en liten en som e perfekt att steka ägg i biggrin.gif Misstänkte det biggrin.gif
Marina i Hällekis
Dyrt är inte garanterat bra, kan jag konstatera.
Vi köpte stekpannor som kostade ett par hundralappar, men de släppte fort i teflonen, vi tröttnade och gick och köpte en från Italla 869:-, efter knappt ett år började det fastna på vissa ställen i botten på pannan och där började sen teflonet lossna.
Nu har vi sedan 2.5 år en panna från Jula 398:-, funkar jätte bra.
Felicia
Jag har både teflon- och gjutjärnsstekpanna men jag använder bara den av teflon.
Köpte den på ICA för kanske två år sen för 150:- Börjar se aningen sliten ut men 150 spänn är ju inga pengar så håller den 2-3 år så tycker jag det är helt ok.
Gjutjärnsstekpannan tycker jag är tung och hemsk, sen måste man ju ha massor med fett för att steka och ändå bränner det fast. Teflonpannan är ju inga som helst problem med.
Hade tidigare en titanpanna som var dyr som sjutton men den höll inge länge innan det började bränna fast så en sån köper jag inte mera.
Bettis
Tänk vad jag har lärt mig om stekpannor thanks.gif nu tror jag att jag vet varför mina blir skeva idea.gif jag häller ALLTID i kallt vattten och ställer tillbaka den på plattan så är det väldigt lätt att diska ur den crazy.gif crazy.gif men nu har ni lärt mig att det ska man ju inte göra tack för alla tips, nu ska nog min nya panna steka bättre yahoo.gif
Pjater
CITAT (Bettis @ 05-12-2007, 10:28) *
Tänk vad jag har lärt mig om stekpannor thanks.gif nu tror jag att jag vet varför mina blir skeva idea.gif jag häller ALLTID i kallt vattten och ställer tillbaka den på plattan så är det väldigt lätt att diska ur den crazy.gif crazy.gif men nu har ni lärt mig att det ska man ju inte göra tack för alla tips, nu ska nog min nya panna steka bättre yahoo.gif

Min mamma sa att man ska ha vatten i pannan och låta den koka en stund sen diska den, stämmer det??
anna_rispan
Apropå gjutjärnspanna o induktionshäll. Det har varit med på Plus och där sas att det går utmärkt.

Sen testade programledaren att tappa en grej på hällen. Den höll. Men som experten sa, finns det en liten spricka/repa i glaset o grejen ramlar precis där så kan hälen gå sönder.

Jag låter pannorna svalna o sen häller jag vatten i för att gucket ska lossna. Funkar bra. Eller spolar hett vatten i fast det är väldigt sällan. jag hatar att diska grytor o kastruller så de får stå länge o de blir också rena till slut. smile.gif
Betty
CITAT (anna_rispan @ 05-12-2007, 10:49) *
Apropå gjutjärnspanna o induktionshäll. Det har varit med på Plus och där sas att det går utmärkt.

Sen testade programledaren att tappa en grej på hällen. Den höll. Men som experten sa, finns det en liten spricka/repa i glaset o grejen ramlar precis där så kan hälen gå sönder.

Jag låter pannorna svalna o sen häller jag vatten i för att gucket ska lossna. Funkar bra. Eller spolar hett vatten i fast det är väldigt sällan. jag hatar att diska grytor o kastruller så de får stå länge o de blir också rena till slut. smile.gif

Ja det var förvånande att se hur tunga saker man kan tappa på en häll utan att den går sönder. Jag använder gjutjärnsstekpanna på induktionshällen utan problem, har även en ganska dyr titanpanna men den behöver bytas ut nu efter ett par år.
Många fina panntips i den här tråden tummenupp.gif , ska kolla upp Coop-pannan med emaljerad utsida som Agneta tipsade om!

Om jag behöver ha vatten i stekpannan för att nåt har bränts fast så kokar jag en skvätt i vattenkokaren och häller i.
Bee
Vi fick byta ut det mesta när vi bytte till induktionshäll tidigare i höst. Nuvarande stekpannan tex är Ikeas 365+ och den steker förvånansvärt bra. Tyckte förr att teflon inte gav bra stekyta men denna gör det.
En stekpanna jag saknar är titanpannan jag köpte på Claes Olsson för flera år sen. Fick för mig att det var en billig grej så jag var inte särskilt rädd om den. När det hade bränt fast tog jag stålull tex och sen stekte den finfint igen. Ja, den fick även gå med i diskmaskinen då och då. Ibland smorde jag den med några droppar olja. När jag rensade skåpen hittade jag kvittot, 495:- år 2000. Det var inte så himla billigt. Men så var den bra! Har också haft Hackmans pannor tidigare men dom var bara dyra, inte hållbara.
Snigelhatare
Låter som alla bara har EN stekpanna? Jag har flera, gillar stekpannor. En stor i gjutjärn som är den jag använder mest. En stekgryta i gjutjärn. En titan till fisk och ägg och potatis. En teflon som mannen i familjen får ha eftersom jag inte lånar ut titanpannan till honom. Han har förstört alldeles för många pannor eftersom han inte klarar att steka på mindre värme än 12:an (maxvärme). En grillpanna, en plättlagg, två crepespannor, alla i gjutjärn. En liten teflonpanna som är lagom till ett ägg eller crepes.

Problemet är att de tar stor plats att förvara. Jag har ju några whistling.gif kastruller också.
tettan
jag kör med kopparpannor, funkar så himla bra, men det ska vara de som är förtennade inuti inte rostfria. funkar ju inte på induktionshäll dock, men det ska jag ju ändå inte ha.
tettan
Netha
CITAT (Snigelhatare @ 05-12-2007, 22:12) *
Låter som alla bara har EN stekpanna? Jag har flera, gillar stekpannor. En stor i gjutjärn som är den jag använder mest. En stekgryta i gjutjärn. En titan till fisk och ägg och potatis. En teflon som mannen i familjen får ha eftersom jag inte lånar ut titanpannan till honom. Han har förstört alldeles för många pannor eftersom han inte klarar att steka på mindre värme än 12:an (maxvärme). En grillpanna, en plättlagg, två crepespannor, alla i gjutjärn. En liten teflonpanna som är lagom till ett ägg eller crepes.

Problemet är att de tar stor plats att förvara. Jag har ju några whistling.gif kastruller också.

Tror att de flesta har flera pannor... så du är nog inte unik i detta fall. tongue.gif
Också jag hade en riktigt stor gjutjärnspanna, den användes flitigt då familjen var stor.
Men när barnen var utflugna och hade egna små familjer, gav vi den till granne som hade tre tonårspojkar.
Där används den återigen nästan dagligen. smile.gif
Starfight
Har en Teflon eller nått som är köpt på ICA den va ganska dyr vet jag typ 400-500kr för några årsedan och funkar superbra. Sen har jag en gjutjärnspanna som är gammal vet inte hur gammal kanske typ från 60-70talet som jag fått, och den använder jag bara till att steka pannkakor i det finns inget bättre än gjutgärnspanna till det tycker jag.

Sen angående hållbarheten på en glashäll. Min mamma välte ner en liten glaskryddburk från skåpet ovanför fläkten och den föll rätt ner på hällen så att den sprack raktöver. Det gick att byta "bara" själva glasskivan på hällen och det kostade ungefär halva priset som på en helt ny komplett häll har jag för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon