Full version: Rugosor igen
Anders Roslagen
Nu ska jag samla ihop rugosorna till nästa säsong och testa vad de tål av bräckvatten, bäst att ha dem tillsammans när saltet ju kommer att finnas runt omkring. Jag har alldeles för lite dricksvatten för att vattna med det. De lär tåla mycket salt, de växer ju på havsstränder naturligt men de har ju delvis fått andra gener genom inkorsning av andra rosor, så jag måste pröva ut vad de tål.

Jag har:

Rosa rugosa, arten
Hansa
Rugspin
Louise Bugnet
Martin Frobisher
Fru Dagmar Hastrup
Mrs Anthony Waterer
Pink Robusta
Blanc Double de Coubert
Schnee Eule
Lac Majeau
Hansaland

Några andra måsten?
Anna NV Uppsala
Tja... Schneekoppe ska man nog ha. Och vad ser jag .... ingen Henry Hudson?? Skandal, den bara måste man ha! (= rosen på min signaturbild)

Om du gillar grootendorstarna så kanske de är värda att testa? Men en del kan tycka att de är lite tråkiga, och hos mig kan de nog vara lite torkkänsliga, så de kanske inte är prio 1.

Mrs Anthony Waterer är en av mina favoriter.

Och George Will, blomrik och har härligt kryddig doft!

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...vfvpekuw7r0d9x8

Och Marie Bugnet är också fin...
Anders Roslagen
Tack, kul att du tittar in här, kunde ju inte ställa frågan utan att tänka på vad Anna skulle kunnas tänka svara...!
Ska kolla upp dem till vårleveransen!
Kajsa
Ja, Henry Hudson, Kanadaros måste du prova, 1.20 och lika bred

Wild Edric, Austin rugosa, en av sommarens favoriter, med mycket stark doft, frös inte ner ett dugg förra vintern, men hur den klarar lite saltvatten, ingen aning. Blev ca 1.20 i sommar.

Gul Dagmar Hastrup gillar jag, den har stora taggar.

Annars den krypande rugosan Max Graf som kan dra iväg ca 60 cm x 3 m
Anders Roslagen
Tack, Kajsa! De är också uppskrivna nu. Max Graf är jag tveksam till dock, är engångsblommande? Rugosor ska vara remonterande tycker jag, men man kanske ska göra ett undantag för den?
kerstin z5-6
Anders -Du måste ha :
waasagaming smile.gif
är du intresserad av bläckfiskar med vassa taggar och helt absurt rosutseende -mer clematis -rek R rugosa repens
Christina i Taxinge~
.....och 'Will Alderman' förstås - det har jag sagt förut!
Vi är nååååååågra fler än Anna som kör hårt med Rugosor! tongue.gif
Kajsa
Jo Max Graf blommar en ggn, tänkte den kunde vara vacker hängande ner för en mur, krypa runt på en bergig tomt, hade den några år men den fungerar inte i vanliga rabatter. Jag satte rugosan Souvenir de Philémon Cochet i höstas den är ljuvlig med stora vita välfyllda doftande blommor, se i Roslistan Anna har bilder där.
Jag fick idag Roskalendern -08 från Svenska Rosensällskapet av Hellan, hennes vackra foto, den är fylld av rugosahybrider ( har en bild med av Wild Edric ) där var många vackra som Snowdon, Rugelda, Agra, Pierette, Wasagaming, Hansaland, Rokoko, Rugspin mm och så en underbar ros som hette Liga från Lettland hur ska man hitta den tro ? Köp kalendern och dröm hela vintern vad du ska köpa för sorter.
Skulle bra gärna vilja ha Austin rugosan Snowdon, men den blir så stor, har gått runt den en massa ggr, men titta på den i Roslistan på Hellans bilder.
Christina i Taxinge~
Kajsa, 'Liga' finns hos Schultheis.
Jag tror att alla(?) vi som har den har köpt hos Schultheis.

Där finns de andra lettiska rugosorna också och jag tror att det är det enda stället i Europa som har alla de.

Schultheis

noranettan
Jag tror jag har några rotade Liga om de överlever vintern. Nu påminde du mig om att jag måste beställa kalendern. Tack.
Kajsa
Håller tummarna för Liga skotten då, den var grann rose.gif Kalendern var snygg i år.

Spar tyska sidan på mina favoriter.
Anders Roslagen
Vad bra med alla tips, ska granska alla sorter under kommande vinterkvällar. Ett glas vin och beställningsfingret redo på inköpssajten är en bra vinterkväll! Fyll gärna på tråden med fler rugosahybrider om ni kommer på särdeles fina allt eftersom.
Alla kommer jag inte att köpa eftersom inte lämplig plats finns. Måste ha platser för egna korsningar också. De flesta av dem kommer inte att vara lika fina som dem ni föreslår men det är ju kul på andra sätt att se vad det kommer att bli. Sedan har det självsått sig några under Rugspin, så tappra väsen måste få tillfälle att visa vad de går för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon