pikelocator
05-12-2007, 07:14
Hej på er!
Håller just nu på att bygga ett växthus där en damm ska börja (inne i huset) och fortsätta utanför huset.
Dammens storlek blir ca: 5*3 meter och ca 1,2 m djup på det djupaste.
Jag har tänkt handla på mig alla tillbehör nu under vintern.
Min fråga är vad behöver jag?
Dammduk, nåt skydd under duken, pump, nåt mot alger..., ska pumpen grävas ner?
Är det någon som vill tipsa mig tar jag tacksamt emot förslag.
Det är kanske läge o beställa allt av någon billig leverantör på nätet, tyskland, polen kanske
Att gå till en leverantör blir inte alltid billigast, men visst kolla på nätet.
Under dammduken behöver du något stabilt mot rötter och stenar som kan gnaga hål på dammduken. Det hjälper inte att man plockar bort, marken rör sig och "fyller" på så att säga. Det finns speciell vadd som man kan lägga inunder, själv använder jag alltid markduk för vägbyggen.
Sen finns det olika typer av pumpar. Bl.a. Aquainteriör har ett "klarvattenpaket" som grävs ner vid sidan om dammen, annars står de flesta pumpar i dammen.
Algmedel vill jag inte rekomendera om du ska ha fisk i dammen, utan det är bättre om dammen får en egen balans.
Sen bör du också fundera på hur du ska plantera växter i dammen. Ett sätt är att forma skålar i marken innan man lägger dit duken, (men det är svårt) vanligast är nog att plantera i korgar. För att slippa "lerflykt" ur dessa växtkorgar, är det enklast om man klär korgarna med fiberduk invändigt, planterar i växtleran (särkild för dammar) och lägger ett lager singelstenar ovanpå.
Sen bör du också fundera på om du ska vattenfall och fontäner i dammen. Detta kräver lämpliga slangar.
Nu hoppas jag att du fått hjälp med inköpslistan.