I september köpte jag en vacker barrväxt som ev är gränsfall för min odlingszon (3-4), alltså två fel, tveksam härdighet, höstplantering! Men jag chansar, den var så fin! Planterad i bra jord, någorlunda vindskyddat läge, i alla fall mot nordanvinden. Täckte jorden runt omkring med grenar o eklöv för att den skulle få så lång tid som möjligt för att rota sig. Då det skulle bli kallt för någon vecka sedan, lindade jag in den i vinterväv, tänkte låta den sitta denna första vinter. Nu är det ju så milt o regnigt, inte tillstymmelse till tjäle o kyla, borde jag ta bort väven? Kanske gör mer skada än nytta? Det hela är ju rätt dumt, jag som till o med länge tvekat innan jag satte de första rosorna, vill ju inte hålla på o täcka o böka!
Nyplanterade barrväxter är känsliga för vårsol som kan starta avdunstningen för tidigt medan marken ännu är frusen. Koldioxid och vatten avgår genom klyvöppningarna men inget vatten kommer in i rotsytemet eftersom marken är frusen. Resultatet är att plantan torkar och blir brun. Ofta är det tillräckligt med en skyddande väv mot solen från feb tills tjälen har gått. Väven kan fästas vid en separat ställning mot solsidan utan att man för den skull behöver täcka in hela plantan.
Tar nog o lättar lite på "paketet" o gör som du föreslår, tack!