odenallfader
28-07-2003, 23:18
Hej!
Jag har just köpt ett hus med ca 3000m2 tomt.
Där finns en hel del gamla fruktträd som varit tämligen styvmoderligt behandla de senaste åren.
Min fråga gäller en märklig missfärgning på päronträdens blad. I stort alla blad har som rostangrepp. Röda fläckar med gul ton i ytterkant.
Träden är annars fina och stora men ger i år rätt lite frukt i år.
Markus
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2003, 07:51
Låter som päronrost som värdväxlar med olika enar ex. kinesiska enar, sävenbom och liknande alltså den typ av enar som många har som prydnadsväxt i sina trädgårdar. Rosten finns på enarna under vintern och går sedan på päron på sommaren. Tyvärr är det nog omöjligt att bli av med rosten, säkerhetsavstånd mellan enar och päronträd anges som 400m fast jag antar att angreppen blir större ifall enen står nära så har man prydnadsenar i trädgården kan man ju röja bort dem.
Päronrosten sätter ner trädets kondition och kan göra så att det sätter lite eller ingen frukt.
kerstine
29-07-2003, 17:55
svartnande blad och svartskrumpen frukt - är det också päronrost? om man tar bort enarna kan päroet återhämta sig då och bli kvitt rosten?
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2003, 18:06
Svartnande blad och frukter låter inte som päronrost.
Är det svarta en massa svarta prickar så kan det vara päronskorv. Övervintrar på de nedfallna bladen så antingen krattar man ihop löven på hösten och gräver ned dem eller så klipper man sönder dem till småbitar med gräsklipparen så att de förmultnar snabbare.
Angående en och päron. Teoretiskt sätt så borde man bli av med päronrost ifall man utrotar de enar som kan vara värdväxt inom en radie på 400m vilket brukar vara omöjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.