Skulle vilja ha tips på 2-3 olika potatissorter som uppfyller mina "krav". De skall vara goda (förstås) och mjöliga, gärna någon sort som är tidig/medeltidig och även någon sort som är lite senare, ger hög avkastning och är relativt fri från sjukdomar och sånt.
Någon med tips på sorter som kan passa?
Tack!
Hans i Värmland
05-12-2007, 11:48
Det finns mängder av sorter att välja emellan som uppfyller dina krav -men- jag har lagt märke till att sorterna uppför sig annorlunda i olika jordar. Den potatis som jag har odlat långst i olika sand och mulljordar är Silla och Maria men de är inte lika goda på lerjord. Så du måste pröva själv på din jord.
Eva i Västerås
05-12-2007, 14:23
Silla har jag haft på lerjord, och tycker den var OK. Rocket är mjöligare, frisk men inte lika god. Asterix är senare men väldigt fin. Fastare än Silla.
Pirum
05-12-2007, 14:29
Ska det vara mjöligt är det främst King Edward jag tänker på, och jag tycker den är ganska frisk. Trots att den får kritik för att inte tåla bladmögel så är den inte stort värre än andra tycker jag. Skorv klarar den bra.
En annan sort är Beate, en norsk potatis som är en smula mjölig. Svår att få tag i i Sverige eftersom det i praktiken inte finns någon potatisimport från Norge till Sverige (tror inte längre det är lagligt att köpa själv heller, och ta med till Sverige).
Ovanstående är halvsena sorter.
Bland tidigare sorter är det svårt med mjöligheten. Enligt en del är Early Rose mjölig, men det vettetusan om den är om man skördar tidigt. Jag skulle nog satsa på Rocket och Cherie. Cherie är fast men har viss mjölig karaktär om den får stå sig lite. Cherie är nog en av de "friskare" potatissorter vi har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.