Full version: Så Orkidefrön
foolishRice
Hejsan!

Har precis lagt upp en wiki om mikroförökning.
Det är tänkt att den ska handla mycket om hur man sår egna orkidéfrön hemma i köket. Men även om kloning och orkiderelaterad fakta är intressant...

Alla som känner sig manade är välkomna att lägga till erfarenheter, kunskaper och att rätta eventuella felaktigheter. Det är enkelt att komma igång om man vill! Man kan dessutom vara anonym, inget tvång finns på att man loggar in som registrerad användare eller så. Ingen möjlighet finns heller att man gör fel (allt går förövrigt att återställa om något skulle inträffa). Uppmaning är således: SKRIV! smile.gif (Stavfningsfel etc. är int heler nogra probem eftersom de alltid ändå rättas till av någon annan läsare.)

Testa, det är kul.

Här är länken: http://www.beffo.se/foolishrice/wiki/index.php/Huvudsida

// Markus Axelsson

Fotnot. Jag är medveten om mitt brutala netiquettemissbruk i.o.m. att jag skriver detta inlägg här under "Krukväxter". Jag postade ett liknande meddelande under "Småprat" tidigare. Men jag känner att det är synd om jag inte når ut till alla eminenta Odlare (Ni är alla så underbart trevliga och kunniga).
Alpiner i Halmstad
Jag njuter av alla frågor eller utredningar som går lite djupare än vanliga trädgårdskribenter.
Jag fruktar också vad jag skulle göra om jag fick fröerna i en kapsel att gro.
M.v.h. Bernt
Bassam

Hej:
Mikroförökningstekniken idag baseras på att varje litet toppskott eller knopp steriliseras och sedan placeras på ett sk näringsmedium, där den växer till. Efter att ha tillsatt syntetiskt tillverkade tillväxtreglerare bildas en samling nya skott, som måste delas manuellt. Så börjar processen om igen med varje toppskott eller knopp. Den här metoden att reproducera växter är alltså mycket tids- och arbetskrävande.
I stället för ett fast näringsmedium använder den nya mikroförökningen en flytande näringslösning. Den pumpas regelbundet från ett fyraliterskärl över till ett annat, fyllt med växtskott, som ett ebb-flod-system.
Obs. den texten jag hittar på internet, den jag tror att de jobba på den för att undvika sjukdomar så de steriliserar toppskott eller knopp också de tror inte modergrund, jag också blir nyfiken på den här metoden och hoppas att få mera informationen.
Lycka till
H: Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon