Nutten
Ja som rubriken lyder, vad uppskattar era yngre (3-9 år) barn i trädgården? Jag vet vad jag själv uppskattade som liten, men frågan är hur det är nuförtiden?

På min lista:
-klätterträd
-odla eget (rabarber, smultron, solrosor mm)
-koja
-vatten i t ex ett fågelbad eller en tunna
-någon liten yta att leka med leksaksdjur eller annat
-tillgång till lammöron eller andra spännande prydnadsväxter att röra vid
-gunga eller dylikt
Jan Lindgren
Hej!
Du glömde en viktig sak. Mitt lilla barnbarn älskar att gå runt och äta bär, massor med bär. Barnets mamma rekommenderar amerikanska blåbär därför att de inte färgar av sig. Det blir gärna lite kladdigt mad svenska blåbär.
MVH
Jan Lindgren
Nutten
Bärbuskar står med på min papperslista, glömde bara skriva ned det här. Dock hade jag inte tänkt på just amerikanska blåbär, men det var ett mycket bra förslag! Den har dessutom ett stort prydnadsvärde (tänk bara på den underbara höstfärgen!).
Truntetorp
Min lille (5 år) älskar att välja mellan alla fröpåsar och sedan så och se det växa upp. Slingerkrasse är en favorit.
pisanggoreng
Smultron, jordgubbar, gungor, sandlåda och någonstans att bada. Gärna ett eget litet bord där man kan fika utan vuxna.
cia73
Mina barn, 2 och 5 år, älskar att äta där ute. Gräslök är det första och det sista som går att äta under våren-hösten. Där emellan äter de smultron, vinbär, äpplen, hallon, amerikanska buskblåbär(toppen för de färgar inte fingrarna blåa tummenupp.gif ), saskatoon, sallad, morötter, gröna frö från spanska körveln, körsbär och ja, allt vad som går att äta. smile.gif
Sen så har de så klart en sandlåda, gungor, lekstuga och en hel del plastkoppar som de kokar "mat" och "kaffe" i. rolleyes.gif
Behöver jag tilägga att hela familjen är ute i trädgården så gott som hela sommaren..? giggle.gif
Gåsis
Jag hade ett äpple som föll långt...det bästa hon visste var träbitar, spik, målarfärg och huggkubbe. Vi har en miljon fågelhotell, dykpinnar till fågelbadet, stöd till växter och allt annat man inte visste fanns.
Till nöds några bär eller sockerärtor.

/Åsa
Tullia
Min snart tvååriga kille har gillat att gå upp- och nedför slänter, kasta grus, släpa runt saker som går att lyfta, skulle ha ääääälskat att plaska i eventuella pölar och slänga kottar i desamma, göra samma som mamma - ha egen räffsa o d.

Planerar för mycket frukt och bär, samt en kojhörna. Har gungor och lekstuga, och tänker köpa rutchkana och sandlåda.

Ska följa tråden och se om fler tips kommer. smile.gif
TrädgårdsCalle
Min lille grabb tycker mest om Idegransbuskarna som står med lite mellanrum i en rad, vi springer runt mellan dem, och gömmer oss bakom dem, i ngn sorts "tafatt-lek". Jag tycker också det är roligt!
Fera
Barn gillar det mästa i en trädgård

Min äldsta dotter älskade gräslök, när hon var mycket liten. Bjöd alla på ett eller två stån från sin tuva.
Min yngste son grävde tillsammans med sin kompis först i sandlådan, sedan när de blev så där en 4 år och äldre grävde de på många ställen på vår tomt. Vi hade en stor gräv-vänlig tomt. ("badstrands sand" + sandjord)
Mellanbarnet var mer åt fiskehållet. Vi hade en damm med ankor som han gillade. Våra barn hade också var sin tacka och ett par sommrar hade de var sin höna. Minigrisar hade de tillsammans, det var ett kul inslag tills griserna fick för sig att gå på promenad i byn.

Mitt äldsta barnbarn luktade på blommorna, alla som han såg, den sommaren han var ett år. Förvildade penseér tyckte han mycket om. Zinnia var en annan älsklingsblomma. Ja han gillade/gillar alla blommor! Maskroser var de enda blommar som han fick plocka, och han lyste som en sol när han såg dem. Nu är han 4 och kan otroligt många namn på blommor, träd och fåglar! Här hos oss har han två sparrisplantor och en krusbärsbuske.
Han älskar att så, plantera, skörda blommor och grönsaker (men även att rensa ogräs och ta bort vissnade blommor). Och att hjälpa till i köket samt att äta grönsakerna.

Lillebror ligger mer åt det maskinella planet! Man får se till att han inte börjar att skruva på gräsklipparen och dylika saker.

Sedan har alla barnen gillat allt det "vanliga", sandlåda, gungor osv.

Slutsatsen är nog att barn gillar det mesta i en trädgård, om det inte innebär tvång!

Ps ett av våra barn, (ca 4år) var med och åt smörgåsbord en sommar. Ville ha många olika grönsaker på sin tallrik. Smakade på det och så "Det är gammalt"! Åt inte några av grönsakerna!

Jan Lindgren
Hej!
Barn bör lära sig hantera djur. De flesta barn älskar att mata djuren och om möjligt kela med dem. Frågan är då vilka djur som är lämliga. Eftersom jag har en del erfarenhet så tänkte jag lista några.
Kanin: går att ha ute året runt, lätt att mata, finns i olika storlekar
Marsvin: trevliga att kela med, får lätt ringorm, Måste vara inne vintertid
Höna: lättskött, behöver ett hus med plusgrader på vintern, äter allt, ger ägg ( vårt minsta barn vägrade äta våra egna ägg eftersom han sett att det fanns kycklingar i dem), skaffa en storvuxen ras gärna stor kochin de är lugnare och lättare att hantera.
Anka: lättskött, köldtålig, ger ägg, lite stirriga, finns många raser, har du grannar så skaffa inte mignonankor honorna är mycket högljudda, löpankor brukar charma alla, smaragdankor är små och ruvar bra.
Myskanka: lugn , blir lätt tam, hittar mycket mat i trädgården, gillar sniglar, äter en del trädgårdsväxter, säker ruvare, behöver plusgrader på vintern
Minigris: lättskött, kan bitas, luktar lite, bökar, alltför intelligent
Get: lättskött, rymningsexpert ( den vi hade stod varje morgon på trappan och väntade på oss), måste registreras och ha öronmärke
Lamadjur: lättskött, snälla, pålitliga ( kan släppa in småbarn i hägnet utan att det händer något), behöver utrymme och högt stängsel, lätta att ta med när man är ute och går, bär packningen vid skogspromenader, våra lamor kan ledas av småbarn skulle barnen tappa taget så stannar de kvar.
Det var några förslag. Det finns många fler man kan tänka sig lite beroende på intresse och utrymme. Man ska aldrig vänta sig att barnen kan ta eget ansvar för ett djur. Det är alltid de vuxna som får räkna med att sköta djuret med hjälp av barnen
MVH
Jan Lindgren
HelenN
hej!

Min 5 åriga tjej gillar mycket i trädgården....hon älskar att plocka smultron & blåbär i trädgården, hon älskar att vara med att så morötter, sallad, sockerärtor, tomater, gurka mm & se detta växa upp & plocka och äta. Hon gillar även att hjälpa mig att rensa,bara hon får göra det med sina egna trädgårdsverktyg. Sen gillar hon att hjälpa mig att plantera lökar. Hon gillar även att greja vid vår lilla damm där vi har guldfiskar, hon leker gärna med vatten i baljor, hinkar eller i diket.....samlar grodyngel & grodor...fångar humlor & fjärilar.....och hon älskar att fiska i vår större damm där det finns lax & aborre. Hon gillar de flesta djur, men älskar syrrans jakthundar, i somras hade vi hönor & de var hon lite rädd för i början, men sen gillade hon att vara med att plocka nyvärpta ägg & mata dem. Sommaren innan hade vi kaniner & de älskade hon också att hålla på med.
Gällande skogen så bor vi ju ju på landet, så vi bor granne med skogen. Hon gillar skog & mark, plocka svamp, kolla efter djurspillning, leta efter kottar & grenar, plocka lingon, blåbär & bara vara i skogen & fika....och hon älskar att fiska...mete, pimpel osv.

Min 10 åriga son gillar att så grönsaksfrön & se dem växa & sen gillar han att äta dem. Men han gillar inte att plantera blommor & rensa ogräs smile.gif. Gällande djuren så gillar han hundar, det gick bra med kaninerna så länge han slapp mata dem. Hönorna kollade han till ibland & hämtade ägg & så. Han gillar att plocka svamp också. Han gillar att meta & fiska.

Min 12 åriga tjej ogillar allt trädgårdsarbete, alla blommor osv. Tror jag bara kan minnas att hon hjälpt mig 1 gång i trädgården & det var när vi fixade till stenpartiet och rabatten. Kaninerna gillade hon att umgås med men tyckte det va jobbigt att mata dem. Hönorna gillade hon inte. Hon är sällan med till skogs.
torvan
Hängmattan älskas av alla från min 3-årige brorsson till min lata 17-årige son d010.gif
Sen önskar jag att jag hade haft en egen tomt när barnen var små.
Där skulle dom fått en egen hörna att bygga koja, kladda o måla o testa på betong och
annnat kreativt som kunde stå kvar utan att störa grannar. torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon