Full version: Russinträd
Jan Lindgren
Hej!
Mina russinträd (Hovenia dulcis ) har just grott. De bör vara härdiga men det är inte säkert att det är varmt nog i Sverige för att få en skörd. Man äter inte frukterna utan fruktstjälkarna. De ska vara söta och påminna om nashi i smaken. Är det någon som har erfarenhet av den så vill jag gärna veta.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
HAde inte en aning om vad detta var, så jag var tvungen att slå upp den. Wow vilket häftigt träd! Du får beratta hur det går.
Alexander-VG-zon3
väldigt vackert träd , men vad jag läst på nätet att även i england dör små plantor under vintern och i kustklimat tål dom enbart ner till -15c -20c och då även + infrusna toppar . kommer från östra Asien och som stora och etablerade överlever dom nog vintern även i zon 1-2(3-4) men som du skrev inga bär . behöver inlandsklimat för att uppnå full härdighet (då ner till -28c). berätta hur det går!! och spara några i krukor som du tar in innan frosten och övervintrar runt +5c 0c .
Jan Lindgren
Hej Linus!
Eftersom du bor nära så kan du kolla själv i sommar. I USA anses de klara -10F.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2007, 19:51) *
Hej Linus!
Eftersom du bor nära så kan du kolla själv i sommar. I USA anses de klara -10F.
MVH
Jan Lindgren

jag är väldigt intresserad av att detta träd , och skulle gärna vilja att du får den att överleva . och berätta så fall hur det gick efter vintern plus hur den växer under sommar (tänkte ev vinterskador) ,, det finns ju ingen svensk info om den så trevligt om någon vill testa den smile.gif tummenupp.gif , japp i usa har dom knappt frost i östra/södra än och i norra somrar på +35c +40c vilket gör att den då lätt tål ner till -28c -30c . men som jag läste på en sida har dom svårt att överleva i England första åren som liten plus dålig blomning och fruktsättning . och då skåne är kustklimat med norra vintar ner mot -15c -25c . så vet jag inte riktigt hur den klara sig här ,, men testa du och jag vill gärna veta hur det går och kan även komma på besök om du vill (klara du den i vinter skaffar jag också en),,så jag litar på dig ...alltid trevligt ju att komma på besök med blush.gif
woodcreature
Vi har ett Russinträd Hovenia dulcis inne på botaniskan i Lund, med en stam diameter på ca 20 cm..så jag ser nog inga svårigheter att den ska överleva i södra sverige smile.gif

såg att Göteborg botaniska också hade ett lite mindre träd. står ganska långt upp förbi stenpartiet:)
Marina i Hällekis
Var får man tag i frön, till detta häftiga träd?
woodcreature
hitta frön på den här sidan :
http://www.jungleseeds.com/SeedShop/HardyTrees.htm
Marina i Hällekis
CITAT (woodcreature @ 06-12-2007, 23:17) *

Tack!
En ny frösida, nu kommer plånboken bli så där tunn igen!!! whist.gif
Jan Lindgren
Hej!
Köpte mina frön på www.agroforestry.co.uk
Jag som var nere på botan i Lund här om dagen och kollade på mullbärsträd och så missade jag russinträdet.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
CITAT (Marina i Hällekis @ 07-12-2007, 09:17) *
Tack!
En ny frösida, nu kommer plånboken bli så där tunn igen!!! whist.gif

Ska vi dela? Då blir det billigare. Vi har ju samma smak för växter. Ingen av oss behöver ju alla fröplantor i alla fall....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon