Full version: Frukt och bär
Jan Lindgren
Hej!
Vi har äntligen fått klart listan över våra frukt och bärväxter. Vi har fått ihop över 200 olika sorter i år. Jag har sått en hel del nya sorter och har också olika rotade sticklingar som ska ut nästa år om de överlever. Nästa års planer är att ympa 65 olika äppelträd. Eftersom jag aldrig ympat äpplen förr så dyker de inte upp på listan förrän jag vet att det gått bra. Jag hoppas också få råd att köpa in en massa nötbuskar. Vi ska få lite hjälp från elitplantstationen för att få hem sticklingar från amerikanska genbanker.

Jag skulle bli glad om någon har bra lokalsorter av bär och frukt som jag kan få köpa. Det bör finnas en del bra former av Prunus i gamla trädgårdar.

Vi kommer att sälja lite överskottsplantor nästa år. Jag gillar att föröka och ibland blir det fler än vi behöver dessutom så måste vi köpa för många plantor av varje sort från Holland för att få vettiga priser.
Det har varit många förfrågningar om man inte kan få plocka bär. Det var inte meningen från början men vi måste nog göra en liten självplocksavdelning så det är också ett projekt för nästa år.

Alla är välkomna att besöka Denningarums Gård. Det kostar inget och de flesta växterna är alltid tillgängliga. För att det ska vara lite enklare att titta på växterna så har vi en del i krukor. Krukorna har vi ställt in i lagården över vintern. Vill ni forumister ha lite personlig guidning i vår så går det bra att skicka mig ett pm så att vi kan komma överens om tid.

Ideer mottges tacksamt

För att hitta listan så klicka på aktuellt.

www.denningarumsgard.nu

MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Hur stort har ni egentligen? Gillade hemsidan!
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Det är tyvärr inte mitt företag utan goda vänners. Jag utnyttjar deras åkrar eftersom jag har så dålig jord hemma. Dessutom har jag inte plats med alla mina djur så jag har en del där. Jag ska framföra att du gillade hemsidan.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
trevlig lista ,, speciellt Mispel och Asminia triloba , paw paw skulle jag vilja ha plantor av om du får över? (så underbart träd)
Jan Lindgren
Hej Linus!
Jag köpte tre asimina från Eggert i Tyskland. De är bara 25 cm och kostade 10 euro styck. Jag har beställt frön från USA så jag ska försöka dra upp lite plantor själv. Problemet är att de lär växa extremt långsamt de första åren. Jag ska pröva att ge dem mycket hög värme och mycket gödsel så får jag se om det går att öka tilväxttakten. Jag ska också försöka få tag i några namnsorter som har bra frukt. I så fall kan jag använda fröplantorna som ympunderlag. Jag ska försöka få fler misplar från Holland i vår.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Ni kan ju alltid kontakta Åke Truedsson om ni vill ha tag i Pawpaw (inte speciellt dyra heller). Han har lite småplantor då och då. Han har två? träd själv som blommat och burit frukt. Men de blev inte lika goda som borta i amerika. Antagligen alldeles för kort sommar här för det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2007, 20:30) *
Hej Linus!
Jag köpte tre asimina från Eggert i Tyskland. De är bara 25 cm och kostade 10 euro styck. Jag har beställt frön från USA så jag ska försöka dra upp lite plantor själv. Problemet är att de lär växa extremt långsamt de första åren. Jag ska pröva att ge dem mycket hög värme och mycket gödsel så får jag se om det går att öka tilväxttakten. Jag ska också försöka få tag i några namnsorter som har bra frukt. I så fall kan jag använda fröplantorna som ympunderlag. Jag ska försöka få fler misplar från Holland i vår.
MVH
Jan Lindgren

ska du inte prova fler kryddiga saker ( med skydd eller utan)

som härdig citrus http://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htm
citrontörne
banan
passionsblomma
hade du Tayberry ??
Diospyros virginiana
Feijoa sellowiana (sval krävande tål -12c i usa)
Eriobotrya japonica
oliv (skydd)

googla namnen och läs , och se om där är nåt intressant

jag själv ska testa
Diospyros virginiana
Feijoa sellowiana (sval krävande tål -12c i usa)
Eriobotrya japonica
Jan Lindgren
Hej Linus!
Ska naturligtvis ha diospyros. Blir tvungen att köpa frön för namnsorterna var slut. Passiflora incarnata har jag. Beställt frön av Musa sikkimensis. Har funderat på citrontörne, köper kanske frön. Oliverna var slut. Vill ha härdiga sorter. Kanske Caillatier och Frantoio. Tror det är viktigt vilken sort man väljer. Världen är full av skojiga växter.
MVH
Jan Lindgren
Gurkan
Flaxss : Kollade din länk om härdiga citrusträd. Har du nån bra länk så man kan översätta amerikanska zoner till svenska ?

Bor i zon 0-1, Österlen.
Christer i Falköping
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2007, 22:16) *
Hej Linus!
Ska naturligtvis ha diospyros. Blir tvungen att köpa frön för namnsorterna var slut. Passiflora incarnata har jag. Beställt frön av Musa sikkimensis. Har funderat på citrontörne, köper kanske frön. Oliverna var slut. Vill ha härdiga sorter. Kanske Caillatier och Frantoio. Tror det är viktigt vilken sort man väljer. Världen är full av skojiga växter.
MVH
Jan Lindgren

Tyvärr ganska meningslöst att köpa fröer till citrontörne, de har väldigt kort grobarhetstid. Kanske om man kan köpa hela frukter?
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2007, 22:16) *
Hej Linus!
MVH
Jan Lindgren

musa sikkimensis är inte lika härdig som musa basjoo ( frigolit skydd fyllt med leca ) ev värme ljus inför . jag har ju två på friland oliver alltså och den ena överlever men tappar blad och den andre fäller inga blad alls inte ens ändrar färg även om det är -10c ute , bägge oliverna står utan skydd men får skydd sen . var i köpenhamn i dag och såg oliver som stått ute året runt i krukor nu i ett par vintrar utan skydd . köp en vanlig citrus och låt resten frysa ihjäl och låt citrontörnen växa fram ( ympnigen ) nee skämt och allvar , rångedala och plantskolor i södra skåne brukar ha plantor av citrontörne .

Feijoa sellowiana borde vara intressant även för oss då den kräver vinter kyla plus relativt sval nätter/dagar för att sätta frukt och soligt läge räcker för att få upp hög sommar temp för den ( soligt skyddat läge blir för varmt för den ) nackdelen är att blomknopparna fryser bort vid vid hård frost men ändå kräver den lätt frost för att sätta knopp villigt . men har jag dvärgpalm på friland med lyckat resultat borde inte feioja va något svårt för mig .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 06-12-2007, 04:19) *
Flaxss : Kollade din länk om härdiga citrusträd. Har du nån bra länk så man kan översätta amerikanska zoner till svenska ?

Bor i zon 0-1, Österlen.

den härdigaste sorten med skydd hos dig kan klara sig fint . då sommaren är tillräckligt för dom att växa på fint . problemet är bara när den väl blommar måste du skydda dom för frost även frukterna om det nu skulle bli några . jag själv ska prova en härdigsort plus en äkta citron på friland , i min skyddande sandiga söderslänt (usda 7-8) . ska du prova en så skydda den efter första frost , ev frigolit låda fylld med leca plus värmeljus under mycket kalla nätter .

http://www.thegardenhelper.com/hardiness.htm ,, här ser du zonerna men som du vet går det inte översätta till svenska zoner så bra . men södra skåne och andra ''milda delar'' av Sverige ligger i usda 8a-b och 9a ( men då sommaren är svalare här är det annorlunda )
Jan Lindgren
Hej Linus!
Jag har beställt en massa fröer från Banana-tree efter ett tips här på forumet. De anser att M. sikkimensis ska vara ungefär lika härdig som M. basjoo. Det är värt att prova. Jag har en bekant som hade M. basjoo i Örkelljunga och det gick med täckning. Jag tänker prova i kruka och ställa in krukan lite skyddat på vintern.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2007, 11:10) *
Hej Linus!
Jag har beställt en massa fröer från Banana-tree efter ett tips här på forumet. De anser att M. sikkimensis ska vara ungefär lika härdig som M. basjoo. Det är värt att prova. Jag har en bekant som hade M. basjoo i Örkelljunga och det gick med täckning. Jag tänker prova i kruka och ställa in krukan lite skyddat på vintern.
MVH
Jan Lindgren

bara ungefär , men inte samma . sikkimensis har jag läst bara ska tåla runt -10c -15c . och Musa basjoo har folk redan i sina trädgårdar så den är ju ett säkrare kort . men prova gärna bägge ute , jag tycker det ska bli intressant och få höra/se dina resultat tummenupp.gif såg att du skulle ha dom i krukor , jag har mina också i krukor då jag köpte dom sent men till våren ska en få vara i marken och en säker i kruka .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon