Hej!
Vi har äntligen fått klart listan över våra frukt och bärväxter. Vi har fått ihop över 200 olika sorter i år. Jag har sått en hel del nya sorter och har också olika rotade sticklingar som ska ut nästa år om de överlever. Nästa års planer är att ympa 65 olika äppelträd. Eftersom jag aldrig ympat äpplen förr så dyker de inte upp på listan förrän jag vet att det gått bra. Jag hoppas också få råd att köpa in en massa nötbuskar. Vi ska få lite hjälp från elitplantstationen för att få hem sticklingar från amerikanska genbanker.
Jag skulle bli glad om någon har bra lokalsorter av bär och frukt som jag kan få köpa. Det bör finnas en del bra former av Prunus i gamla trädgårdar.
Vi kommer att sälja lite överskottsplantor nästa år. Jag gillar att föröka och ibland blir det fler än vi behöver dessutom så måste vi köpa för många plantor av varje sort från Holland för att få vettiga priser.
Det har varit många förfrågningar om man inte kan få plocka bär. Det var inte meningen från början men vi måste nog göra en liten självplocksavdelning så det är också ett projekt för nästa år.
Alla är välkomna att besöka Denningarums Gård. Det kostar inget och de flesta växterna är alltid tillgängliga. För att det ska vara lite enklare att titta på växterna så har vi en del i krukor. Krukorna har vi ställt in i lagården över vintern. Vill ni forumister ha lite personlig guidning i vår så går det bra att skicka mig ett pm så att vi kan komma överens om tid.
Ideer mottges tacksamt
För att hitta listan så klicka på aktuellt.
www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren