|
Vi tar lite " Julrosor " är annars inte så tokig i röda rosor men dessa är friska, blommade mycket och gjorde mig glad. Häng på om ni har andra röda rosor ni gillar och vill slå ett slag för.  Ingrid Bergman, Tehybrid från Poulsen -83, den flottaste röda rabatt ros som finns, bild från slutet av september.  Scarlet Hit, en liten ljuvlig putte med de vackraste blommor, bara 0,5 m hög, Poulsenros från -96  Hansaland, rugosahybrid från Kordes -93, den kom in på mina rosfavoriter -07, helt frisk, blommar mycket busken blev 2 m i sommar, riktigt tomteröd älsklingsros.  Montana, rearos på impulsköp som var en pärla, floribundaros från -74 och blir ca 1 m, var helt frisk i sommar, den var stram, prydlig.  Carl Philip, köpte några i våras, floribunda ros från Kordes - 85, ska vara härdig zon 4 eller mer, dom blommade mycket.  Golden Eye, Easy Elegance ros, den bästa av de fyra rosorna tyckte jag, ca 80 cm en riktigt gladros.
kerstin z5-6
05-12-2007, 18:32
Snyggingar !Här är Nicolas rotäkta kanadick lågväxt söt o härdig
[attachment=10260:Översikt__2007_084.jpg] Här kommer en av mina nyinköpta rabattros "Erotica" - mycket mörk och vacker (fast inte i regnet :-(
Hanne, min enda storblommig ros.Jag är inte så förtjust i rabattrosor,Hanne finns kvar från min "rabattrosperiod"
[attachment=10265:PICT6992.JPG]
Anders Roslagen
05-12-2007, 22:34
kerstin z5-6
05-12-2007, 22:48
Souvenir du Docteur Jamain... stöön .. suck ..  zon 2 på den va ? ...
Christina i Taxinge~
05-12-2007, 22:51
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2007, 22:48)  Souvenir du Docteur Jamain... stöön .. suck ..  zon 2 på den va ? ... njaää.....jag har den i zon 3 och tror att den finns hos forumister i zon 4........
Anders Roslagen
05-12-2007, 22:55
Ja, Flora Linnea har den som zon III, och den är remonterande så det gör inget om den fryser ner...
Anna NV Uppsala
06-12-2007, 00:04
Den stilige doktorn kolavippade tyvärr hos mig :-/
Jag bidrar med denhär julrosen, Scharlachglut:
AnnammA
06-12-2007, 09:13
Isabella Rosellini, ny från i somras: Isabella Rossillini Och "Hjärtats Dam"(översatt från franskan), som jag har i ett maffigt ex som stamros: Röd Peace2.JPG Röd Peace.JPG Annars är jag nog rätt så mycket för rosa rosor, tror jag... Och randiga är alltid kul...
Lisbeth zon2
06-12-2007, 12:48
Doften känns hit, fina bilder, börjar längta..
noranettan
06-12-2007, 15:02
HC Andersen får bli mitt bidrag till de röda julrosorna. Jag har en rabatt med ~50 på framsidan i en rundel. Den blommar hela säsongen, från midsommar till frosten tar den. Fast jag inte är någon stor rabattrosfan så gillar jag den här väldigt bra.  Anette
Oj så många underbara rosbilder ni lagt in och många av dessa har jag inte. Nicolas Kanadarosen blev jag självklart nyfiken på, Isabella Rosellini och Souvenir Du Doctor Jamain är ju så flotta, suck men inte här i min trädgård, men i kruka kanske ? S. Du D. Jamain ser jag i Botanica att det är fransk remontanat från 1865. H.C Andersen har jag ett ex. av snygg bild. Erotica, Hanne mm får jag läsa på lite om  Europeana, en äldre floribunda ros från 1963 köpt för det är en zon 5 ros flott ros men kan vissa år få mjöldagg, ca 1 m eller högre.
svennis
06-12-2007, 17:20
Vill bidraga med Grand Hotell. Grand Hotell.jpg
Helenavborg
06-12-2007, 19:42
Mitt bidrag till julrosorna blir Eddie's Crimson, en ros med enkla men mycket vackra, stora blommor i sammetsskimrande rött. [attachment=10292:Eddies_Crimson.kra.jpg]
Har varken Grand Hotell eller Eddie´s Crimson, det blir en stor ros Hellan ser jag i LÅG.  Champlain, Kanadaros som jag är så nöjd med så jag köpte till en i höstas. Bara ca 70 cm hög, lite rött i bladen och ska dofta lite tallbarr, blanka friska blad.  Champlain
zaaritha
08-12-2007, 00:34
Scarlet Hit--waoow.........................
*Humlan*
08-12-2007, 01:44
*suck & stön* Jösses amalia vad många fina röda rosor ni visar!  Och den låånga önskelistan blev med ens ännu lite längre... Isabella Rosellini, Eddie's Crimson, Montana, Souvenir du Docteur Jamain.... Plånboken kvider inför säsong 2008....
CITAT (Kajsa @ 06-12-2007, 16:16)  Oj så många underbara rosbilder ni lagt in och många av dessa har jag inte. Nicolas Kanadarosen blev jag självklart nyfiken på, Isabella Rosellini och Souvenir Du Doctor Jamain är ju så flotta, suck men inte här i min trädgård, men i kruka kanske ? S. Du D. Jamain ser jag i Botanica att det är fransk remontanat från 1865. H.C Andersen har jag ett ex. av snygg bild. Erotica, Hanne mm får jag läsa på lite om  Europeana, en äldre floribunda ros från 1963 köpt för det är en zon 5 ros flott ros men kan vissa år få mjöldagg, ca 1 m eller högre. Nu snor jag din bild Europeana förgyllde verkligen sommaren för mig, den enda som hann blomma, och gjorde det dessutom ordentligt. Dessutom har jag lyckats sticka den så numer har jag även ett rotäkta exemplar, om den bara klarar sig tills det är dax att flytta ut
Det där lät spännande Tosan, berätta hur du fick till det där med rötterna ?
Nja, det var väl inte så märkvärdigt... Tog en stickling den 8/9, rätt sent med andra ord, och den fick rötter på bara några veckor. Nu håller den på att fylla ut den nya krukan med rötter, så jag kan tänka mig att den kommer att behöva en större här efter jul nån gång. Har ju övervintringar, sådder, krukrosor och sticklingar i källarn, 15-17 grader och lysrör. Har lyckats riktigt bra med mina sticklingar där, i synnerhet de jag tog i september konstigt nog Kör kerstins recept på sticklingar, lämnar vattendragare i toppen, rispar barken längst ner och sticker i såjord i krukkanten. Har genomskinliga plastmuggar som krukor, så är det lätt att se vad som utspelar sig nere under jorden
Mia, zon 3
10-12-2007, 10:07
Här kommer en rööööd ros till - ska vara Isabel Renaissance (enligt expertis på detta forum...  )
Vad duktigt Tosan, de där rotäkta rosorna blir säkert tuffare på sikt. Jag har en stickling av Irma som fått rötter under växtlampan, ibland så slumpar det sig här, men jag är inge duktig på det där. Mia vilken flott Julros Håller på och gör om hela mitt Rosalbum och lägger allt i grupper och då fick jag syn på dessa små kantrosor som man kan ha längst fram i rabatten, på graven, på balkongen eller krukor. Gillar små rosor att kanta med.  Maidy, blir bara ca 20 cm, Kordes ros från -84, den har hängt med flera år nu så den är inte så klen.  Charming Cover, Poulsenros från -98. Alla de olika Cover rosorna är underbara, köper någon ny varje år, dom klarar zon 4 eller kanske mer, denna var ny i sommar, den är nästa självlysande stark i färgen. Blir ca 70 cm.  Bassino, Kordesros från -88. Blir bara 0,5 m, den är verkligen fin i framkanten.
Åh....det är ju fint med rosor ju. Jag min dumma get gav bort alla mina rosor till syrran i våras...hur dum kan man va  JAJA, tur det finns fler att köpa. Fina färger iallafall.....jag längtar till våren.
Lisbeth zon2
10-12-2007, 21:33
Sådana här bilder får man väl inte visa i december.
AnnammA
11-12-2007, 11:18
Jo, det är då man ska visa dem, för att vi rostokar ska ha ngt att se fram emot under denna dystra årstid. Eller hur?
Hmm vågar jag berätta att Rumba blommar hos mig nu, och har flera knoppar Fast i källaren då såklart... Funderar på om man vågar ta upp rosorna i köket så man får se på dem lite... Vad tror ni?
kerstin z5-6
13-12-2007, 18:24
Nä.. inte  men klipp av dem o njut:) har blommar Nostagie och Polarstar 
*suckar* De är underbara! Nej, jag trodde nästan det var för riskabelt att ha dem som vanlig krukväxt... Å nu såg jag att skaftet till en "knoppklase" på Rumba bränts mot lysrören, attans åxå Hade nyss flyttat ner armaturen ett par snäpp för att de som är lite kortare i rocken skulle få ett bättre läge, då har rosorna skjutit i höjden ist så jag får nog flytta upp igen och fortsätta stapla. Måste komma på nåt riktigt bra för det där, det blir lätt vingligt
kerstin z5-6
13-12-2007, 22:51
Jag klipper mina kontinuerligt när de står varmt vintertid -de växer gärna ihjäl sig annars -sista klippet brukar bli mars april sen ska de ju ändå ut och då får de ju ändå ofta "börja om ..
AnnammA
14-12-2007, 08:56
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-12-2007, 18:24)  Nä.. inte  men klipp av dem o njut:) har blommar Nostagie och Polarstar   En "Nostalgi" köpte jag i höstas från Odla, och den är planterad tillsammans med en "Iceberg" och en "Karen Blixen" och Madonnaliljor som jag köpt på lökrea för någon/några månader sedan. Ska bli inressant hur detta kan arta sig...Hm..
noranettan
14-12-2007, 08:58
Låter som en grymt snygg kombination. Vad är det för liljor??
AnnammA
14-12-2007, 09:03
CITAT (noranettan @ 14-12-2007, 08:58)  Låter som en grymt snygg kombination. Vad är det för liljor?? Jo, det är "Lilium candidum"= Madonnalilja. En av de få liljor som ska planteras grunt. En lilja som brukar avbildas tillsammans med Jungfru Maria på bibliska och historiska målningar.Helvit och flockväxande. Men den sägs vara lite kinkig, så vi får se hur resultatet blir... PS! Sanna Töringe har skrivit en mycket läsvärd och "matnyttig" bok, som heter "Historier om blommor - Myter, litteratur, trädgårdshistoria&odling" Där står bl a att denna lilja kan haft anknytning till fruktbarhetsgudinnan på Kreta c:a 1600 f.Kr, och att man använde blomman att göra salva av, till att mjuka upp förlossningsvägarna. Man gjorde också en dryck, som ansågs påskynda förlossningen. Alltså en kvinnornas blomma. DS.
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-12-2007, 22:51)  Jag klipper mina kontinuerligt när de står varmt vintertid -de växer gärna ihjäl sig annars -sista klippet brukar bli mars april sen ska de ju ändå ut och då får de ju ändå ofta "börja om .. Aha, då får jag nog ta till sekatören då... de flesta är lite spretiga och oformliga, som om de växer en gren i taget. Tack för tipset!
Nu har jag sorterat upp hela mitt rosalbum i strikta grupper, det var ett hästjobb men nödvändigt för jag ska hitta bland alla bilder. Har följt LÅG Rosbibeln, blev klar med sista gruppen idag, Remontant- gruppen och här en julig ros. Så blev jag lite orolig hur får man plats med nästa års ros bilder, det blir trångt ???  Baron Girod de l´Ain, som jag har i kruka, en ömtålig zon 3 ros från 1879, kronbladen har en vit kant, så raffigt. Den var kinkig trots rosjord/gödsel, fick inte så många blommor, ny i vår. Stark doft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|