Ann-Christin Lindberg zon II
Hej! Vad kan det bero på att det inte blir några blomkålshuvuden på blomkålsplantorna i år? Jag har samma sort som tidigare och odlar den på samma sätt, under fiberduk. Annars har de växt normalt, men ännu inte en skymt av huvuden - förra året hade vi käkat för fullt några veckor redan vid den här tiden!
Magdalena
Hej Anki!
Testar blomkål för första gången i år (zon4), har inte heller blivit något. Växer för övrigt inte så bra, kanske för att pumpan brevid breder ut sig så. Fiberduk? - ska man ha det som skydd mot insekter? Kanske ska testa.
Håller tummarna för dina blomkål
Magdalena
PS/ Såg att du är från Nossebro, min sambo är från Främmestad! tongue.gif
Ja, fiberduken måste jag ha, annars kommer det bautamängder med kålfjärilar och lägger ägg som blir larver som äter på kålplantorna osv osv....

Funderar på om det varit för varmt i år?

Annars är plantorna stora och fina. wacko.gif sad.gif
KURT
De flesta kålväxter vill ju ha det svalt (12-18 grader). Men när det gäller huvudbildningen så kan det kanske vara vattenbrist som är orsaken?
Mycket möjligt Kurt! Jag är ibland lite lat när jag vattnar och låter fiberduken vara kvar... unsure.gif

Men nu har det ju regnat bra, och även tidigare i sommar. Dessemellan dock hett, hett, hett och torrt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon