Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Netha
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:18) *
Jag sa inget om din butik, jag pratade om Ica MAXI.

Men du citerade mig.
Kathy
CITAT (Sailor Pluto @ 06-12-2007, 14:16) *
I början av sommaren slutade vi att handla kött i "vanliga" butiker, och började istället handla från en gårdsbutik eller vad man ska kalla det smile.gif . De tar visserligen in kött från flera olika uppfödare men alla uppfödarna finns i närheten. Inga långa transporter varken för slakt eller själva köttet och allting är så fräscht som det kan bli. Från början var det ett etiskt val, kvalitén kom på köpet smile.gif .

Det är precis så man ska handla. tummenupp.gif
Vi har förmånen att handla i en lokal gårdsbutik då vi är på landet.
Vilken skillnad på köttets kvalité och framför allt, smak.

CITAT (Netha @ 06-12-2007, 14:20) *
Men du citerade mig.

Ja, eftersom du pratade om att de lagade mat i butiken - vilket de också gör på Ica MAXI.
Men, visst, jag kan plocka bort citatet om du vill. coolgleam.gif
Sailor Pluto
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:20) *
Det är precis så man ska handla. tummenupp.gif
Vi har förmånen att handla i en lokal gårdsbutik då vi är på landet.
Vilken skillnad på köttets kvalité och framför allt, smak.

Jajamänsan biggrin.gif ! Det enda som inhandlas i matväg på ICA och Konsum nu är frukt, grönsaker och mejeriprodukter. Mycket av det är närodlat eller ekologiskt. Skulle hellre leva helt och hållet på vegetarisk mat om jag inte inte kunde få kött från gårdsbutiken....
Jan Lindgren
Hej!
När ni köper kött i en gårdsbutik så är inte kon slaktad på gården. Det är förbjudet. Det kan vara extra långa transporter för först ska kon till slakteriet och sedan ska köttet tillbaka och eftersom det blir lite i varje transport så räkna med att det blir extra mycket koldioxid per kg kött. Självklart ska man handla där man trivs bara man inte tror att det är särskilt miljövänligt. Jag föredrar att handla i en vanlig livsmedelsaffär. Jag tror att det i alla fall är ganska lite fusk där. Naturligtvis kollar man köttfärsen innan man tillagar den. Jag fick en gång dåligt kött i min affär och lämnade tillbaka det. De bad så mycket om ursäkt och så fick jag två nya förpackningar. Jag tycker det är acceptabelt att jag bara råkat ut för en miss på 30 år i min ICA-butik.
MVH
Jan Lindgren
AnitaO
CITAT (Netha @ 06-12-2007, 14:07) *
Nä se den packas inte alls om, eftersom det inte säljs färs annat än över disk. smile.gif

Hmm ... Då är den ju inte märkt över huvudtaget och det förändrar väl inget till det positiva i mina ögon.
Om man tror att det är bättre kvalité bara för att det inte är förpackat så lurar man nog sig själv.
Sailor Pluto
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 14:36) *
Hej!
När ni köper kött i en gårdsbutik så är inte kon slaktad på gården. Det är förbjudet. Det kan vara extra långa transporter för först ska kon till slakteriet och sedan ska köttet tillbaka och eftersom det blir lite i varje transport så räkna med att det blir extra mycket koldioxid per kg kött. Självklart ska man handla där man trivs bara man inte tror att det är särskilt miljövänligt.
----------------------------------------------------------------------------------
MVH
Jan Lindgren

Ahem, ett av slakterierna råkar ligga i min egen stad, och ett annat ligger ca 3 mil från gårdsbutiken. Jag vill inte skriva exakt vart det ligger eftersom jag inte vill skylta med min hemort.... Vet också en annan gårdsbutik i närheten som har slakteriet inom samma avstånd (och de använder sej enbart av detta slakteri). Så rent generellt kan man inte säga att det blir långa transporter för kött från gårdsbutiker.
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 14:36) *
Hej!
När ni köper kött i en gårdsbutik så är inte kon slaktad på gården. Det är förbjudet. Det kan vara extra långa transporter för först ska kon till slakteriet och sedan ska köttet tillbaka och eftersom det blir lite i varje transport så räkna med att det blir extra mycket koldioxid per kg kött. Självklart ska man handla där man trivs bara man inte tror att det är särskilt miljövänligt. Jag föredrar att handla i en vanlig livsmedelsaffär. Jag tror att det i alla fall är ganska lite fusk där. Naturligtvis kollar man köttfärsen innan man tillagar den. Jag fick en gång dåligt kött i min affär och lämnade tillbaka det. De bad så mycket om ursäkt och så fick jag två nya förpackningar. Jag tycker det är acceptabelt att jag bara råkat ut för en miss på 30 år i min ICA-butik.
MVH
Jan Lindgren

Finns faktiskt gårdar som är såpass stora att de har eget gårdsslakteri och egen försäljning, finns eller fanns åtminstone för några år sedan på egendomen Stora Bjurum vid Hornborgasjön. Så nästa gång man kollar tranor kan man köpa köttfärs på vägen hem tummenupp.gif

sen finns ju det KRAV-godkända slakteriet med affär Ekokött som ligger i ....... nånting confused.gif i Bohuslän. Är det i Varekil eller var fick jag det namnet ifrån????
Jan Lindgren
Hej Sailor!
Utmärkt!!
MVH
Jan Lindgren
Sailor Pluto
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 14:44) *
Hej Sailor!
Utmärkt!!
MVH
Jan Lindgren

Som vanligt tummenupp.gif .
Lars-Olof Arvids
CITAT (Markus_H @ 06-12-2007, 14:44) *
Finns faktiskt gårdar som är såpass stora att de har eget gårdsslakteri och egen försäljning, finns eller fanns åtminstone för några år sedan på egendomen Stora Bjurum vid Hornborgasjön. Så nästa gång man kollar tranor kan man köpa köttfärs på vägen hem tummenupp.gif

sen finns ju det KRAV-godkända slakteriet med affär Ekokött som ligger i ....... nånting confused.gif i Bohuslän. Är det i Varekil eller var fick jag det namnet ifrån????

Ekoslakteriet i Varekil är tyvärr nerlagt sedan ganska många år. Väldigt tråkigt att det inte höll, för det var ett fantastiskt bra initiativ de försökte med.

Olle
netaave
Vi handlar sen en tid mest i en gårdsbutik där det finns ett eget slakteri på gården.
Djuren föds, lever och dör på samma gård. Jättebra har vi tyckt tills nu.

En granskning där visade att man funnit avföringsrester på djuren i slakteriet.

Sen det här programmet igår.

VAR farao ska man köpa sitt kött????

Färskmalt över disk skulle jag ALDRIG köpa, där har du ju inga som helst garantier.

Köttfärs har jag för det mesta malt själv av grytbitar m.m. och kommer definitivt att göra så än mer nu.

Mailade på kul vår Hemköpsbutik, och föreståndaren där hävdar att dom aldrig maler mer än ca 10 kg färs åt gången och sen "maler på" vid behov. Har själv iofs stått och väntat på färs, irreterad ibland för att det inte funnits tillräckligt.
Men av vad maler dom undrar man ju nu.

Kött är ett av våra viktigaste och nyttigaste livsmedel, (och godaste) men detta till trots blir det nog mycket fisk ett tag nu wink.gif
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-12-2007, 15:01) *
Ekoslakteriet i Varekil är tyvärr nerlagt sedan ganska många år. Väldigt tråkigt att det inte höll, för det var ett fantastiskt bra initiativ de försökte med.

Olle

Nej vad synd att det inte finns kvar! Var det inte ekoslakteriet som hade ett samarbete med projektet med naturbeteskött i Bohuslän, som kallades för Kaprifolkött?
snuffe
CITAT (AnitaO @ 06-12-2007, 13:19) *
Tvärtom, jag köper bara den som är förpackad i den nya varianten av vacumpack som görs på slakteriet.

Jag köpte atmosfärförpackad lammfärs (märke SCAN) på Konsum för några månader sedan. Flera dagar kvar till sista datum.
Färsen luktade unket, men eftersom jag inte hade något annat hemma använde jag den. Sjuka blev vi inte, men den smakade inte bra.
Jag blev tillräckligt förbannad för att klaga. Svaret var att kylkedjan brutits. Pengarna fick jag tillbaka förstås, men ...
Min slutsats är att jag inte heller litar på dessa "atmosfärförpackningar"...
Kött köper jag helst i en riktigt köttaffär på landet; inte i Stockholm.

Lars-Olof Arvids
Jag minns inte alla detaljer, men ekoslakteriet i Varekil tog bara emot slaktdjur från lokala gårdar på Orust och Tjörn. Inga långa transporter alltså. Djuren skulle ha betat på ogödslade naturbetesmarker och slakten skulle ske så humant och smärtfritt som möjligt. De hade ett ganska stort sortiment, men var inte alltid så bra på att få ut sina varor i butikerna. Ofta letade jag efter kött därifrån i Stenungsunds affärer utan resultat. Att cykla två mil för att handla kött i deras egen butik (jag kör inte bil) var ju lite omständigt.
Kaprifolkött finns fortfarande och är väl värt att stödja: http://www.kaprifolkott.nu/

Olle
AnitaO
CITAT (snuffe @ 06-12-2007, 16:38) *
Jag köpte atmosfärförpackad lammfärs (märke SCAN) på Konsum för några månader sedan. Flera dagar kvar till sista datum.
Färsen luktade unket, men eftersom jag inte hade något annat hemma använde jag den. Sjuka blev vi inte, men den smakade inte bra.
Jag blev tillräckligt förbannad för att klaga. Svaret var att kylkedjan brutits. Pengarna fick jag tillbaka förstås, men ...
Min slutsats är att jag inte heller litar på dessa "atmosfärförpackningar"...
Kött köper jag helst i en riktigt köttaffär på landet; inte i Stockholm.

Sånt händer ju och är jättetrist när man drabbas, men det berodde nog inte på att lammfärsen var omackad.
Det kan också ha berott på att det blivit ett litet hål i plasten där luft kom in.
Jag brukar alltid kolla noga.
Hannele
CITAT (netaave @ 06-12-2007, 15:10) *
Mailade på kul vår Hemköpsbutik, och föreståndaren där hävdar att dom aldrig maler mer än ca 10 kg färs åt gången och sen "maler på" vid behov. Har själv iofs stått och väntat på färs, irreterad ibland för att det inte funnits tillräckligt.
Men av vad maler dom undrar man ju nu.

Men i butiken har dom ju inga kylrum, den "nya" köttfärsen med oavbryten kylkedja är bra.
Netha
Så klart alla butiker måste ha kylrum. Var skulle de annars förvara kylvarorna?

I min ena ICA-butik, styckas och packas kött i butiken. Vi kan be om detaljer som han alltid tillmötesgår om råvara finns hemma
annars beställer han och vi får återkomma nästa dag eller nästnästa. tummenupp.gif
T.ex köper vi aldrig färdigkryddade flintastekar el annat grillkött ... vi ber om okryddat och hur tjocka skivorna ska vara osv. tummenupp.gif

Netaave... att köpa över disk är ju precis som du beskriver att det går till på Hemköp.
Jag får också ibland vänta på att hon mal färs när det tagit slut. Däremot vad som mals, det har inte heller jag nån aning om.

Gita
Men visst är det här ett välfärdsproblem, för mig spelar det ingen som helst roll om köttfärsen är ompackad så länge den är fräsch. Och det är väl hur lätt som helst att avgöra om färs och kött är OK, det är väl bara att använda luktsinnet.
Gita
Netha
CITAT (Gita @ 06-12-2007, 21:02) *
Men visst är det här ett välfärdsproblem, för mig spelar det ingen som helst roll om köttfärsen är ompackad så länge den är fräsch. Och det är väl hur lätt som helst att avgöra om färs och kött är OK, det är väl bara att använda luktsinnet.
Gita

Visst har du en poäng där ... men menar du att vi ska öppna förpackningen i butiken för att förvissa oss om att varan är fräsch,
eller hur tänkte du?
TEZZ
Det är inte alltid så lätt att avgöra om färsen är tjänlig som föda eller ej. Det kan finnas alltför mycket skadliga bakterier i en färs som ännu inte fått den där syrliga lukten. Har det gott så långt att färsen stinker har det gått rejält för långt.

Jag tror att det enda som hjälper är upplysning till de som hanterar köttet.
*Stintan*
Köpte köttfärs på coop idag. Den såg färsk o bra ut och jag hgoppas den smakar bra oxå när jag äter den färdiglagad. Är inte det minsta orolig faktiskt.

Skulle ett paket lukta pest när jag öppnar det så skulla jag såklart klaga men hittills har det aldrig hänt. Jag tillagar dock allid köttfärs samma dag jag inköper färsen.
Piccante
CITAT (Gita @ 06-12-2007, 21:02) *
Gita

Fast ompackad köttfärs kan inte vara "fräsch". Köttfärs har ju kort bästföredatum (en dag) därför att det är så känsligt livsmedel som snabbt blir dåligt. Dålig lukt går inte att upptäcka genom folien och dessutom behöver inte hälsovådliga halter av bakterier avge lukt.
LadyG
Svensk Köttinformation

Finns mycket intressant på den sidan.
Man måste t ex inte alls öppna en förpackning för att avgöra om köttet är fräscht.

"Hur ser jag att förpackat kött är mört och fräscht?
Välj först och främst en förpackning där köttbiten ser fin och fräsch ut och förpackningen inte innehåller köttsaft. Färgen på griskött ska vara rosa eller rosabrunt. Vad gäller nötkött är det bäst att titta efter mörkare bitar som är marmorerade med fett - då kan du vara säker på att det är mört. Undvik köttbitar som blivit grå och tråkiga i färgen."
KURT
CITAT (Markus_H @ 07-12-2007, 00:45) *
Fast ompackad köttfärs kan inte vara "fräsch". Köttfärs har ju kort bästföredatum (en dag) därför att det är så känsligt livsmedel som snabbt blir dåligt. Dålig lukt går inte att upptäcka genom folien och dessutom behöver inte hälsovådliga halter av bakterier avge lukt.

På hela köttbitar kan man normalt använda luft och syn för att avgöra statusen. Men som sagt INTE på köttfärs, ytan blir ju otroligt mycket större och det kan växa bakterier inne i färsen . Det finns mycket goda skäl att följa datumreglerna när det gäller köttfärs, om man bara förvarar dem ett dygn extra så har man direkt mycket mera bakterier. Och det finns många bakterier som kan växa även i kyla vid +4 grader.
KURT
Färskmalet lokalt!

"Hans Hallén, numera livsmedelsinspektör i Eslöv, berättar att det inom Ica inte bara handlade om att märka om köttfärs från gårdagens till dagens datum.
– Man malde till och med om köttfärs som tidigare legat ute i diskarna. Gammal köttfärs maldes på nytt, paketerades om och lades åter ut i diskarna, säger Hans Hallén. Det handlade bland annat om butiker i Malmö.

– Gamla och kletiga wienerkorvar spolades av med vatten och paketerades om. Likadant gjorde man med kassler – in under kranen och in i ett nytt paket och ut i disken. "

http://sydsvenskan.se/sverige/article285216.ece
netaave

Netaave... att köpa över disk är ju precis som du beskriver att det går till på Hemköp.
Jag får också ibland vänta på att hon mal färs när det tagit slut. Däremot vad som mals, det har inte heller jag nån aning om.
[/quote]

Ja fast den kommer ju ut förpackad med datummärkning, det var så jag menade att jag inte skulle köpa utan datummärkning.

I vår Hemköp finns kylrum.
Den här julen blir det nog djupfrysta köttbullar här smile.gif
sqrulan
Jag såg reprisen igår kväll! fear.gif

Jag trodde jag skulle spy då jag såg att dom plockade upp det som ramlat på golvet och bara packade
om det!!Så vidrigt! rtfm.gif
Och inte gjorde dom det på grund av att dom hadde dåligt med pengar. ranting.gif

Det känns bra att detta kom fram för nu måste dom väl skärpa sig,det händer nog väldigt ofta att dom
packar om och ändrar datum.

Leia
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 11:08) *
Sånt här har pågått länge (inom alla kedjor och butiker) och alla inom branschen vet om det.

Du har faktiskt helt fel där! Jag har under 17 år arbetat i 3 olika Ica butiker och i ingen av dessa har sådant här förekommit! Jag hade inte heller någon aning om att det förekommer på andra ställen.
Någon skrev att man måste skriva på tystnadsplikt papper för att jobba på Ica. Det har då aldrig jag behövt göra.

Mina chefer som haft butiken i 21 år är helt bestörta över detta som vissa butiker gjort och de skäms a´deras vägnar.
Det är för jävligt att det förstör för oss som sköter oss!

Igår morse trodde jag att jag skulle komma till jobbet och få stå och försvara våran butik hela dagen, men faktiskt, vilket stöd vi fick av våra stammisar! wub.gif Hela dagen kom kunder och sa att de hade fullt förtroende för vår butik och inte misstänker något fusk hos oss. Jag gick hem med ett leende på läpparna igår! smile.gif

Nu packar vi inget kött själva, vi köper in färdigpackat från slakteriet, och vi har inte ens en packmaskin så fusk hos oss skulle inte ens vara möjligt. Men ändå var det så skönt med stödet från våra kunder! smile.gif
Kathy
CITAT (Leia @ 07-12-2007, 10:09) *
...//.....Någon skrev att man måste skriva på tystnadsplikt papper för att jobba på Ica. Det har då aldrig jag behövt göra....//....

Ja, den informationen framkom i inslaget i "Uppdrag granskning".
Kathy
.....//.....Mina chefer som haft butiken i 21 år är helt bestörta över detta som vissa butiker gjort och de skäms a´deras vägnar.
Det är för jävligt att det förstör för oss som sköter oss!...//......

Ja, visst är det.
De här butikscheferna som plockades fram i rampljuset när snålheten bedrog visheten förstod inte/ville inte förstå att en sån här sak kostar varumärket Ica och vad Ica står för.
Tezzla
Du har faktiskt helt fel där! Jag har under 17 år arbetat i 3 olika Ica butiker och i ingen av dessa har sådant här förekommit! Jag hade inte heller någon aning om att det förekommer på andra ställen.

Då har du och jag helt olika erfarenheter. Innebär dock inte att jag har helt fel.
anna_rispan
Jag har ett minne av att för några månader sedan? var det ett inslag i likannde program om att butikspersonal tyckte det var hemskt att bara slänga fräscht kött bara för att bäst före datumet hade gått ut.

Det måste väl ändå peka på något slags generalfel??

För mycket kött?? Hur sjutton känner man sina kunder om man ständigt beräknar åtgången så fel?? Inte alls enligt mig. Och jag kan bara klaga på mig själv som är en slö kund. Varför frågar jag inte mer?

Men...som jag skrev. För mycket kött måste ju vara ett grundproblem? Tar butikerna in mindre kött så behöver de inte slänga eller packa om. 130 kilo färs låter helt galet!!! 500 gram hade kanske varit mer rimligt eller vad säger ni som har erfarenhet av butiksarbete? Hur mycket svinn är okej??

O en anna fråga. Får man inte sätta halva priset på varor som går ut samma dag?? Borde inte det vara mer lockande ur etisk synvinkel än att lura sina kunder?
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 07-12-2007, 13:15) *
Jag har ett minne av att för några månader sedan? var det ett inslag i likannde program om att butikspersonal tyckte det var hemskt att bara slänga fräscht kött bara för att bäst före datumet hade gått ut.

För mycket kött?? Hur sjutton känner man sina kunder om man ständigt beräknar åtgången så fel?? Inte alls enligt mig. Och jag kan bara klaga på mig själv som är en slö kund. Varför frågar jag inte mer?

Men...som jag skrev. För mycket kött måste ju vara ett grundproblem? Tar butikerna in mindre kött så behöver de inte slänga eller packa om. 130 kilo färs låter helt galet!!! 500 gram hade kanske varit mer rimligt eller vad säger ni som har erfarenhet av butiksarbete? Hur mycket svinn är okej??

O en anna fråga. Får man inte sätta halva priset på varor som går ut samma dag?? Borde inte det vara mer lockande ur etisk synvinkel än att lura sina kunder?

Jag vet sen min tid som affärsanställd att vi hade en beräknad budget för "svinn". Man räknade ju med att vissa varor skulle gå sönder, stjälas, returnera pga fel osv så det fanns med i beräknaningarna att det svinnet skulle täckas för kunna ersättas med nya varor. Så borde man ju kan med köttfärsen med, att X antal kilo/ år kastas om man mal så mycket får man ta igen den förlusten på något annat, inte om den och sälja den gammal färsen en gång till!
Kathy

ICA stoppar sin TV-reklam.
Lars-Olof Arvids

En av de stora affärerna här säljer varor med kort datum till halva priset. En annan gjorde det förr men har slutat. Snål som jag är brukar jag kolla "billighyllan" ganska ofta och har aldrig blivit dålig av något jag har köpt där. Även där vill jag helst ha ekologiskt kött. Finns inte det ska det åtminstone vara svenskt.

Olle
Leia
CITAT (Tezzla @ 07-12-2007, 11:42) *
Då har du och jag helt olika erfarenheter. Innebär dock inte att jag har helt fel.

Det jag reagerade på var att du skrev att "alla inom branchen vet om det".
Jag och mina arbetskamrater och chefer visste inte att detta förekom på andra butiker.
Gossen Ruda
Att påpeka för kunderna att datumen har gått ut eller snart gör det och sen rea ut varorna är helt ok. Igår köpte jag mjölk för halva priset vars datum går ut idag. Tydliga skyltar talade om det. Mellanmjölk så den håller säkert över helgen.
Netha
Mina chefer som haft butiken i 21 år är helt bestörta över detta som vissa butiker gjort och de skäms a´deras vägnar.
Det är för jävligt att det förstör för oss som sköter oss!

Precis så är det också i mina två ICA-butiker ... den äldsta har nog funnits här sedan 1940-talet, kanske ännu tidigare,
togs över av personalen när ägaren gick bort (dog)
ingrid fuxwall
Själv blev jag vegeterian i slutet av 90 talet pga någon skandal men så fick vi tag i en som slaktade hemma och sedan dess har vi fram tills i år kunnat äta kött med nu är det slut med detta.

Litar obetvingat på den lokala lilla ica affären men det är ändå inte samma sak som tidigare när jag visste att djuret fått gå ute på ängen helt nära ladugården.

ingrid
netaave

Så är det på hemköp vad gäller bröd, borde ju kunna vara så med kylvaror också
Snöflinga
Såg nyss reprisen och man tror knappt sina ögon och öron ohmy.gif Undrar just hur det ser ut på Coop, Hemköp osv ... säkert förekommer det där också mad.gif Men ett vet jag i alla fall: mina inköp kommer jag den närmaste framtiden lägga hos ICA, eftersom de nu säkert kommer att ha en perfekt kötthantering efter allt rabalder crazy.gif
Betty
CITAT (Snöflinga @ 08-12-2007, 18:06) *
Såg nyss reprisen och man tror knappt sina ögon och öron ohmy.gif Undrar just hur det ser ut på Coop, Hemköp osv ... säkert förekommer det där också mad.gif Men ett vet jag i alla fall: mina inköp kommer jag den närmaste framtiden lägga hos ICA, eftersom de nu säkert kommer att ha en perfekt kötthantering efter allt rabalder crazy.gif

yes.gif Håller med!
Netha
Pratade idag med styckmästarn i vår ICA-butik. Han hade också sett UG och var lika bedrövad som övriga, ärliga, skötsamma.
Det förstör så mycket för oss som sköter det som man ska och nu är risken stor att alla ICA-handlare kommer att få saluföra enbart färdigpackat. sad.gif

Men så är det ju oftast, vad det än gäller. Alla drabbas, oavsett de begått några fel/olagligheter eller inte. sad.gif
Pirum
Jag känner sällan rädsla att köpa köttfärs eller annat rent och rått kött. Det köttet steker jag ju rejält, etc. Däremot är jag väldigt skeptisk till charkvaror, som tillagas någonstans i tjotahejti, ofta av inkompetent eller slarvig personal(*) och sen ska fraktas långa sträckor, hanteras i många kyl-led, och sen ska åka bil/buss hem och hamna på våra frukostbord, där de kanske ska användas flera dagar, etc. Där blir det bakterier. Jag brukar faktiskt steka den skivade rostbiff jag någon enstaka gång köper.

Kan tillägga att jag just nu arbetar med charkvaror och säkert har skrivit på något avtal om tystnadsplikt etc. Men jag uttalar mig ju inte i detalj utan bara generellt. Dessutom kan jag såklart uttala mig i detalj om jag känner för det, företagen kan INTE avtala bort lagöverträdelser - man har alltid rätt att snacka med polis och kan även gå till media - som inte får avslöja ens identitet.

(*)Personalen på charkuterier är överlag kompetenta. Men det räcker med 1 slarver för att äventyra hela kedjan.
Iris i V-botten
Jag har arbetat inom Ica i snart 30 år och jag har aldrig varit rädd för att köpa kött i butik. Kommer inte heller i fortsättningen att tveka inför att köpa köttfärs. Jag har gått ett flertal utbildningar inom Ica och jag vet att man får lära sig en väldigt god livsmedelshygien. Skulle tro att det är likadant inom andra livsmedelskedjor. Jag försvarar absolut inte de fuskande butikerna de får stå i skamvrån. Men tro inte allt som Josefsson säger. Tystnadsplikt för Ica personal .... har aldrig hört talas om de. Hur många butiker hade han kollat innan han hittade dessa fyra? Reportage klipps ihop så att det går att få vilken vinkling som helst, kom ihåg det. Däremot har jag svårt för att köpa butiksbakat bröd. Vem har fingrat på limpan? En del kunder tar inte den första utan måste känna på flera innan han/hon kan bestämma sig. Baren med inläggningar för självplock av t.ex soltorkade tomater, där kan man hitta både det ena och det andra. Så snusk står oftast inte personalen för. Vi vet att en nöjd kund kommer åter och utan kunder inget jobb.
Skulle däremot kunna skriva en bok om konstiga kunder som man stött på under åren , men det är en annan historia. Vill bara påpeka att magsjuk blir man inte några dagar efter man ätit nåt "dåligt" utan det kommer direkt.
KURT
CITAT (Iris i V-botten @ 09-12-2007, 10:05) *
......

Skulle däremot kunna skriva en bok om konstiga kunder som man stött på under åren , men det är en annan historia. Vill bara påpeka att magsjuk blir man inte några dagar efter man ätit nåt "dåligt" utan det kommer direkt.

Vanligtvis ja, men salmonella, Campylobacter och Yersinia (allt vanligare) kan ta många dagar på sig, och då kan de vara svårt att reda ut vad man blivit sjuk av.
LadyG
CITAT
När Ola Bergström, 42, i Stockholm såg avslöjandet om Icas köttfusk gick han till kylskåpet för att kontrollera fläskfilén som han köpt på Ica Humlegården på Karlavägen.

Då hittade han två nya datummärkningar som klistrats på originalmärkningen. Den danska producentens bäst före-datum var den 22 november. Men Ica hade märkt om köttets sistadatum till den 19 december.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1427397.ab

Nä, nu slutar jag handla på ICA helt.

Köper inte kött så ofta, men det blir nog mer fågel och fisk i fortsättningen. Och quornfärs.
Pirum
Personligen känns det som att det är mycket vanligare att råka ut för dåligt fiskkött än dåligt nötkött, exempelvis. Har nyss köpt ett paket köttfärs, råkade bli på Hemköp men hade lika gärna kunnat bli på ICA, och ska nu steka upp ett halvkilo KRAV-märkta pannbiffar smile.gif

Hoppas på låga priser på färsen inför jul, kanske är det många som ser över sina inköpsvanor.
LadyG
Har faktiskt aldrig fått dålig fisk, men jag handlar 99% från fiskdisken där den är pinfärsk. Ja, det kostar en slant mer, men det får det väl göra då. Den enda fisk jag köper som inte är från fiskdisken är laxpytt, bara för att det är så underbart smidigt att ha en lågkalorirätt i frysen som bara är att slänga fram när inspirationen tryter samt djupfrysta laxfiléer.

Förr handlade jag fisk hos en fiskhandlare, jag bodde inte i Stockholm då. Döm om min förvåning när jag kom hem efter min första shoppingtur hos handlaren och upptäckte att gäddan levde!!! Och den inte bara levde, den försökte bita mig! Jag blev jätterädd först och visste inte alls vad jag skulle göra, funderade på att slå ihjäl den med hammaren men kom fram till att en kniv nog var mindre kladdigt i längden.

Det kallar jag färsk.
Pirum
CITAT (LadyG @ 09-12-2007, 18:05) *
Det kallar jag färsk.

Ja, jösses, det var färskt smile.gif

Jag kanske var för kategorisk, jag har inte köpt fisk som varit "otjänlig" vad jag vet, däremot fisk som jag klassar som "oätlig" (svårt att upptäcka innan man smakat - all fisk från fiskbilar luktar ju fan). Och det från fiskbilar här på västkusten. Eller, min mor har köpt snarare. Jag köper aldrig fisk, fiskar själv eller äter hos andra.

Hur som helst, http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror...ikel_134243.e24 ,

Fusket med märkningen av köttfärs på Ica-butiker var känt redan 2003.

Hans Hallén, tidigare kvalitetsledare inom Ica med ansvar för södra Sverige, säger till Sydsvenskan att han då påpekade för ledningen i Ica hur det gick till i butikerna - exakt på det vis som nu avslöjats i tv.

Han berättar att det inom Ica inte bara handlade om att märka om köttfärs från gårdagens till dagens datum.

- Man malde till och med om köttfärs som tidigare legat ute i diskarna, paketerade om den och lade åter ut den i diskarna, säger han till tidningen.

Han berättar också om gamla, kletiga wienerkorvar som spolades av med vatten och paketerades om. Likadant gjorde man med kassler.

Helt klart ett systematiskt fusk alltså, fy för den lede.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon