|
aanderss
05-12-2007, 23:08
I bland så hoppar han upp på microugnen och sedan tar ett skutt upp på köksskåpen. Hur kan man hindra han i från att göra de? Jag vet ju inte om han själv kan komma ner där i från och sedan vill jag inte ha honnom där uppe
Prova med att göra det otrevligt för katten. Spruta vatten om du är beredd eller lägga något på micron som den tycker är äckligt att trampa i, apelsinskal, peppar, såpa.....
aanderss
05-12-2007, 23:15
CITAT (Boxer @ 05-12-2007, 23:13)  Prova med att göra det otrevligt för katten. Spruta vatten om du är beredd eller lägga något på micron som den tycker är äckligt att trampa i, apelsinskal, peppar, såpa..... vatten har jag redan testat med men skall testa att lägga något äckligt på micron till natten
RibesRubusVitis
05-12-2007, 23:17
Precis så gör grannarnas katt som jag passar när de är bortresta; upp på mikron och sedan upp på utrymmet över köksskåpen. Det är helt enkelt kul att få vara högre än alla andra, och sen ylar han tills jag ställer mig så att han kan hoppa ner på mina axlar. Absolut riskfritt för katten (som kan hoppa ner från ett par våningars höjd utan att skadas). Se bara till att han inte kan välta ner bräckliga föremål, men ner kommer han alltid.
aanderss
05-12-2007, 23:19
mm jag vet att han kan komma ner men vi har ju lite saker där uppe som han inte bör välta
Snigelhatare
05-12-2007, 23:36
Det är nog inget som man löser så där i en handvändning. Här får katterna inte gå upp på köksbänkarna. Det gäller att vara ihärdig redan från början. När de är små så får man lyfta ner dem ungefär 700 gånger om dagen. Efterhand som de blir större så kan man fösa ner dem lite vårdslösare. Med tiden så lär de sig men det är inte gjort i en handvändning.
Vissa katter gillar att ligga högt uppe. En idé är att skaffa en hög kattmöbel, eller kanske ordna en bädd för dem uppe ovanpå en garderob.
aanderss
05-12-2007, 23:40
katten är ca 5-6 månader gammal. ja vi har lyft ner han i från köksbordet o diskbänken 100000 tals gånger
sqrulan
06-12-2007, 00:45
Mina kattor VET att på vissa ställen får man inte vara,så det räcker med att jag knäpper till med fingrarna så hoppar dom ner. På bänkar i köket är dom aldrig "då jag är hemma" men jag kan se att dom varit där i smyg då jag inte ser. Lär dom från det att dom är små så fattar dom,ett sprut med vatten spray flaskan funkar också. Om du knäpper med fingrarna samtidigt som du sprayar så vet h*n att nästa gång du knäpper så blir h*n sprayad.Grymt men sant!
krellus
06-12-2007, 08:31
CITAT (sqrulan @ 06-12-2007, 00:45)  Mina kattor VET att på vissa ställen får man inte vara,så det räcker med att jag knäpper till med fingrarna så hoppar dom ner. På bänkar i köket är dom aldrig "då jag är hemma" men jag kan se att dom varit där i smyg då jag inte ser. Lär dom från det att dom är små så fattar dom,ett sprut med vatten spray flaskan funkar också. Om du knäpper med fingrarna samtidigt som du sprayar så vet h*n att nästa gång du knäpper så blir h*n sprayad.Grymt men sant! Min svåger brukade spruta vatten och det fungerade bra. Katten associerade direkt denna handling som förbjuden...
Gossen Ruda
06-12-2007, 12:40
Ställ en låg balja med vatten i uppe på micron så blir det nog bara ett hopp till. Kan bli lite vatten på golvet men det går att torka upp.
Brorsan hade hand om en katt en gång. Den skulle givetvis upp på bordet trots att den inte fick det. Eftersom katten först mellanlandade på en stol tog han bort sitsen på stolen och kollade katten i smyg. Upp hoppade den och hamnade sen på golvet igen. En mycket förvånad katt tittade sig omkring och gick sen iväg och hoppade aldrig upp på bordet igen.
Jag hade flyttat alla känsliga saker så katten kunde komma fram ordentligt... Och hade den inte kunnat komma upp hade jag förmodligen möblerat om så den kunde det.
Felicia
06-12-2007, 13:38
CITAT (LadyG @ 06-12-2007, 12:46)  Jag hade flyttat alla känsliga saker så katten kunde komma fram ordentligt... Och hade den inte kunnat komma upp hade jag förmodligen möblerat om så den kunde det.  Samma här
Snigelhatare
06-12-2007, 13:38
Jag har två vuxna katter. De går nästan aldrig upp på bänkarna. När de gör det så räcker det att jag gör ett schasljud eller reser mig upp. Då hoppar de ner direkt och det syns på dem att de är mycket väl medvetna om att de gör något förbjudet. Jag har också två ungkatter, 7 månader och snart 6 månader. De hoppar ofta upp, dock inte lika ofta nu som tidigare. Nu lyfter jag inte ner dem längre utan föser dem lite vårdslöst samtidigt som jag gör ett schasljud. Knäppa med fingrarna (som sqrulan skrev) eller klappa i händerna är också något man kan göra. Unga katter är mer jobbiga med att hoppa upp men det brukar nog bli bättre när de blir lite äldre. Men det gäller att vara konsekvent. Inte tillåta ibland för då förstör man för sig. Och det är tröttsamt att vara konsekvent. Vissa kattraser är mer för att klättra och hoppa högt än andra. Och vissa individer också. Det är nog bra om man kan ordna någon annanstans där det är tillåtet att klättra och hoppa upp. Det är ju faktiskt deras natur. Det finns katt/klättermöbler att köpa. Vissa är snuskigt dyra men det går att köpa billigare på nätet. Man kan ju göra egna kattmöbler också. På http://www.kattforum.se/ kan man söka på kattmöbler. (Naturligtvis kan man googla på dem också.) Där finns massa bilder både på köpta och hemgjorda.
aanderss
06-12-2007, 13:44
tack för alla tips
Jag förstår inte riktigt problemet... Katter hoppar, klättrar och klänger. De är skapta så. Vill du inte att katten ska hoppa upp på micron så får du väl sätta någonting på micron eller kanske bygga en "mur" av kartong eller nåt. Visst, du kan försöka lära katten att inte hoppa upp på micro och den kommer säkert att lära sig och lyda. Så länge du är där  Men vänder du ryggen till så kommer den att hoppa upp där ändå. Har man katt så gäller det att anpassa sig efter katten och alltid vara ett steg före. Du kan aldrig få en katt att bli som en hund.
aanderss
06-12-2007, 13:53
Har man katt så gäller det att anpassa sig efter katten och alltid vara ett steg före. Du kan aldrig få en katt att bli som en hund.
[/quote] självklart vet jag de
Flyttar man ömtåliga saker ur vägen för katten riskerar de inte att gå sönder när katten hoppar upp, för precis som Tezzla sa så kommer katten att hoppa upp när ägaren inte ser. Förbud gäller bara så länge människan är i närheten. När katten är ensam hemma gäller en annan regel: "Katt får gå dit katt vill"-regeln. (Inte att förväxla med "Katt får sova var katt vill"-regeln.)
Det ligger i kattens natur mer eller mindre (mer hos vissa katter, mindre hos andra) och är inget mer att bråka om. Kan man inte acceptera det kanske man ska överväga ett annat husdjur som är mer lättdresserat och inte tycker det är lajbans att klättra.
Skaffar man en klättermöbel och placerar den rätt kommer katten med stor sannolikhet att överge andra klätterställen, men det fungerar inte att gömma undan möbeln. Katter tycker om att vara centralt placerade så att de kan ha uppsikt över tillvaron och vad människorna gör. Möblen placeras med fördel så att katten har utsikt över så mycket som möjligt, gärna i det rum man befinner sig oftast i. Kombinera det med att micron görs svårare att nå så kommer katten själv att välja att klättra på möbeln framför micron även när du inte är hemma.
Gossen Ruda
06-12-2007, 14:09
Hunden och dess förfader vargen är ett socialt flockdjur där ungarna snabt lär sig att lyda flockledaren. Detta är förmodligen genetiskt nedärvt. Katten är en i huvudsak osocial enstöring som lär sig bara det den anser sig behöva lära. Att få en katt att undvika behagliga saker är lika lätt som att övertala vinden att sluta blåsa, att få den att undvika obehagliga saker går av sig själv. Vilket djur som är bäst är upp till var och en, jag har förkastat båda.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2007, 14:09)  ...//.....Katten är en i huvudsak osocial enstöring som lär sig bara det den anser sig behöva lära. Att få en katt att undvika behagliga saker är lika lätt som att övertala vinden att sluta blåsa, att få den att undvika obehagliga saker går av sig själv....//.... Åjo, det går att dressera en katt om man börjar i tid. Belöningssystem i kombination med envishet är en metod.
Gossen Ruda
06-12-2007, 14:20
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:12)  Åjo, det går att dressera en katt om man börjar i tid. Belöningssystem i kombination med envishet är en metod.  Jo, men det är den omvända följden av min beskrivning. Att få den att gilla behagliga saker går av sig själv, att få den att gilla obehagliga saker är som att tämja vinden. Exempelvis att på kommando hoppa ner i en balja med kallt vatten. Vissa hundar får man med våld hindra dom från att göra detsamma.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2007, 14:20)  Jo, men det är den omvända följden av min beskrivning. Att få den att gilla behagliga saker går av sig själv, att få den att gilla obehagliga saker är som att tämja vinden. Exempelvis att på kommando hoppa ner i en balja med kallt vatten. Vissa hundar får man med våld hindra dom från att göra detsamma. Vad jag menade var att dressera katten till ett annat alternativ än den handling katten utför som man ogillar. Belöningssystem, klickträning, fy-spray t.ex.
Snigelhatare
06-12-2007, 15:33
Blev ganska förvånad när jag hörde att man börjat med agilitytävlingar för katter. I USA förstås.
Gossen Ruda
06-12-2007, 16:13
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:30)  Vad jag menade var att dressera katten till ett annat alternativ än den handling katten utför som man ogillar. Belöningssystem, klickträning, fy-spray t.ex. Aha. Det kanske funkar men frågan är vad katten gör när du inte är där?
Tycker nog att det låter enklare att presentera katten för ett trivsammare ställe att vara på eller en roligare plats att klättra på än att försöka spruta vatten, fy-spraya, klicka och ha sig. Klickandet och sprutandet lär ju inte katten bry sig om när man inte är hemma. Om man erbjuder katten ett bättre alternativ till möbeln/platsen man vill hålla den ifrån lär den hålla sig till det nya/bättre alternativet även när människorna inte är hemma. Fast var och en blir säkert salig på sin fason
Lilla Birka
06-12-2007, 17:52
Ställ en låg balja med vatten uppe på mikron
aanderss
06-12-2007, 17:53
men om den välter så kommer där ju vatten i micron o de är inte bra
Lilla Birka
06-12-2007, 18:01
CITAT (aanderss @ 06-12-2007, 17:53)  men om den välter så kommer där ju vatten i micron o de är inte bra En låg balja välter nog inte, men du kan ju få en sjö på golvet om du inte tejpar fast den med dubbelhäftande tejp. Det behöver ju bara vara 1 cm hög vattennivå för att katten ska tycka att det är äckligt.
Vatten och el skulle jag nog passa mig för Går det inte att flytta på micron? Det verkar vara det lättaste... Eller låt katten klättra...
Lilla Birka
06-12-2007, 18:04
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 18:03)  Vatten och el skulle jag nog passa mig för Går det inte att flytta på micron? Det verkar vara det lättaste... Eller låt katten klättra... Man kan ju dra ur kontakten då man inte använder den
CITAT (Lilla Birka @ 06-12-2007, 18:04)  Man kan ju dra ur kontakten då man inte använder den  Orka (som tonåringarna säger  )
aanderss
06-12-2007, 19:33
Marina i Hällekis
06-12-2007, 22:24
CITAT (aanderss @ 06-12-2007, 17:53)  men om den välter så kommer där ju vatten i micron o de är inte bra Vatten är inte så bra, men det räcker med något som är obehagligt under tassarna. Vi gjorde en plyfaskiva som vi satte dubbelhäftande tejp på och la på en bänkskiva, som vår katt envisades att hoppa upp, på nätterna. Det tyckte han var jätte obehagligt att stå på, och har aldrig varit där, någon mer gång.
aanderss
06-12-2007, 22:27
tack för tipset
Myosotis
07-12-2007, 13:03
Någon som har erfarenhet av aluminiumfolie? Det har funkat på mina katter. De tycker inte om att kliva på den. Och den kan vara kvar på micron vilket skulle lösa problemet med att katten hoppar upp när man vänder ryggen till.
CITAT (Myosotis @ 07-12-2007, 13:03)  Någon som har erfarenhet av aluminiumfolie? Jajamän. Mina katter älskar folie!  Finns inget roligare än att jaga foliebollare. Har för övrigt aldrig haft en katt som ogillar folie så jag blir alltid lite paff när folie rekommenderas "i avskräckande syfte"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|