Full version: Lösligheter i mark
Joakim Forssman
Hej !

Jag har utvecklat en ny teori om samverkan mellan ämnen i Norrländska skogsmarker.

Slutsatserna hittills är att svårlösliga föreningar verkar frisläppande på lättlösliga, och därmed påverkar tillgängligheten för näringsämnen som Kalcium, Magnesium och Järn. Fenomenet påverkar även ämnenas utlakning och fördelning längs höjd-kurvan samt pH i älv-vatten.

Detta är en ny men stark teori, och om du är intresserad så besök länken: www.ekomatte.se/fof/analys.htm

Vänliga hälsningar
Joakim
Piccante
Intressant teori, men för att vara ärlig så kan jag för lite kemi för att förstå allt rolleyes.gif Vad kan teorin vara till nytta för? med vilket syfte har du gjort studien??? Är det för att kunna uppskatta bonitet i skog och planera skogsproduktionen eller?
Joakim Forssman
Hej Markus !

Tack för din förfrågan om min artilkel i Odla.nu, målsättningen med projektet är att kartlägga de fenomen som styr utlakning, tillgänglighet av näring och åldring i jordar.

Det började som en enkel frågeställning om det finns spårämnen med betydelse för pH i älv-vatten, Bly och Zirkonium har denna effekt. Fortsättningsvis så tänker jag fortsätta med att söka ett optima för balansen mellan positiva och negativa joner som bildar fasta föreningar med varierande löslighet i tävlan med varandra.

Vinsten med denna kunskap är att inte orsaka kraftig utlakning av näringsämnen till tex vatten-täkter och att behålla långsiktig balans i marken.

Joakim Forssman
www.ekomatte.se
Bettson
CITAT (Joakim Forssman @ 07-12-2007, 15:28) *
Hej Markus !

Tack för din förfrågan om min artilkel i Odla.nu, målsättningen med projektet är att kartlägga de fenomen som styr utlakning, tillgänglighet av näring och åldring i jordar.

Det började som en enkel frågeställning om det finns spårämnen med betydelse för pH i älv-vatten, Bly och Zirkonium har denna effekt. Fortsättningsvis så tänker jag fortsätta med att söka ett optima för balansen mellan positiva och negativa joner som bildar fasta föreningar med varierande löslighet i tävlan med varandra.

Vinsten med denna kunskap är att inte orsaka kraftig utlakning av näringsämnen till tex vatten-täkter och att behålla långsiktig balans i marken.

Joakim Forssman
www.ekomatte.se

Intressant....... men har inte haft tid att läsa hela. Men jag undrar, kan du inte lite snabbt dra vad som är nytt. För att jonerna konkurrerar med varandra beroende på laddning och värde, det läste jag som mark-kemi för tjugofem år sedan. Det har jordbruket använt sig av länge och likaså används teorin när det gäller biologiska mineraler till husdjur.

Har lite ont om tid just nu för att rådbråka hjärncellerna allt för mycket.
Joakim Forssman
Det nya med teorin är bekräftelsen av sekundär näringsfrisläppande effekt, där svårlösliga icke-näringsämnen verkar kompetitivt som bindare av negativa joner varvid lättlösligare näringsämnen frigörs.

MVH
Joakim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon