noranettan
Det här måste väl vara den mest spridda av de randiga gallicorna. Den är ursprungligen en "sport" av Officinalis, dvs en gren på Officinalis har haft den här avvikelsen och så har man förökat den. I värsta fall kan grenar eller t o m hela Rosa Mundi, gå tillbaka och bli Officinalis igen. För oss som gillar randiga rosor är den ett måste! Den doftar starkt och gott. Och så är det det här med de historiska vingslagen igen. Det finns romantiska berättelser från 1100-talet knutna till den här rosen...

Nästa sommar får jag nog avstå från blommor på den här busken. Jag klippte ner den rejält, den hade svår sfs.
Anette
Kajsa
Det brukar stå att det oftast är den första gallica rosen man köper och så var det för mig, jag fick glädjefnatt första gången jag fick se den utslagen, den var så underbart rolig, vacker, fräck. Så jag köpte en Rosa mundi till planterade den vid uteplatsen, så jag kan sitta på nära håll och njuta av blommorna. Min första randiga ros som följdes av en hel del randigt/prickigt i rosväg.

svennis
Fina bilder ni har. Tog en bild på nypone igår.
Nypon R.jpg

Rosa Mundi.jpg

wink.gif
renate
Jag köpte en rosa Mundi för nåt år sedan och väntade med spänning på blomningen året därpå,så besviken jag blev när jag upptäckte att det var en Officinalis jag fick,jag hade planterat den bredvid den officinalis jag redan hade,nåja nu har jag två men ingen Rosa Mundi.
*Humlan*
Jag har Rosa Mundi, den gjorde sin tredje säsong i år och börjar verkligen likna nåt. Den var en av de första rosorna som jag köpte och har inte gjort mig besviken hitills! Inga sjukdomar, bara en massa ljuvliga blommor!

[attachment=10336:Rosa_Mundi_6_juni.JPG]

[attachment=10337:12_juni_Rosa_Mundi.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon