EKLO
Kan det verkligen stämma att det skulle bli mkt mer och bättre bär om man spaljerar buskar av vinbär och krusbär? Är det någon som provat - någon som jämfört med ospaljerat? Det skulle ju bero på att solen bättre kommer åt, men är det verkligen synbart på bärmängden?

erfarenheter mottages tacksamt!
Eklo
Jan Lindgren
Hej!
Du måste definiera vad du menar med mer bär. Mer bär per buske, mer bär per gren eller mer bär per ytenhet? Min gissning är att det blir mer bär per gren om du spaljerar i övrigt mindre. Däremot kan nog storleken på bären öka med färre bär per buske. Smaken kan eventuellt förbättras med mer sol. Frågan är altså vad vill man uppnå.
MVH
Jan Lingren
KURT
Nej det bli inte mer. Men de får mera sol och mera näring, så de blir större och smaken blir bättre (jämför med att gallra kart), speciellt vindruvor kan ju bli små och sura om de inte får bra med sol.
EKLO
Hej Jan och Kurt, jo jag håller ju på och läser och läser i olika böcker och kom över en med bilder av spaljerade bärbuskar, då skulle man bara spara 4-5 grenar, och dessa skulle ge enorma mängder bär, jämfört med fler men ospaljerade grenar. Eftersom jag nyligen planterat mitt livs första krusbärsbuske vill jag ju gärna ha så mycket (många) bär som möjligt, men det är ju meningen att de ska vara himmelskt goda dessutom, och gärna stora med. Spaljé eller ej, det är följaktligen frågan!

Eklo
KURT
CITAT (EKLO @ 06-12-2007, 23:58) *
Hej Jan och Kurt, jo jag håller ju på och läser och läser i olika böcker och kom över en med bilder av spaljerade bärbuskar, då skulle man bara spara 4-5 grenar, och dessa skulle ge enorma mängder bär, jämfört med fler men ospaljerade grenar. Eftersom jag nyligen planterat mitt livs första krusbärsbuske vill jag ju gärna ha så mycket (många) bär som möjligt, men det är ju meningen att de ska vara himmelskt goda dessutom, och gärna stora med. Spaljé eller ej, det är följaktligen frågan!

Eklo

För vinbär och krusbärsbuskar har jag mest sett spaljéringen som ett estetiskt inslag, och mindre som ett sätt att förbättra bären.
EKLO
Ok KURT, jag kör spaljelöst tror jag ett tag, och sen är ju förhoppningen att komplettera med fler buskar när jag kommer på var jag ska kunna hitta plats åt dem. Då kan jag ju testa och jämföra själv, men det kommer att dröja några år.

Men du, vilken okristlig timme att svara på! Tack!

Eklo
Anna NV Uppsala
För rosor så finns det ett knep med rossorter som blir höga taniga grenar och en liten tofs med blommor högst upp: Man böjer ner grenen och fäster den så den växer mer eller mindre horisontellt. Engelsmännen kalla det för 'pegging down'. Det leder till att blommor utvecklas längs hela grenen.

Tänkte möjligen om det kunde bli liknande effekt på bärbuskar. Men de brukar ge så rikligt ändå så det känns inte nödvändigt med sånt trixande.
KURT
CITAT (Anna NV Uppsala @ 08-12-2007, 00:53) *
För rosor så finns det ett knep med rossorter som blir höga taniga grenar och en liten tofs med blommor högst upp: Man böjer ner grenen och fäster den så den växer mer eller mindre horisontellt. Engelsmännen kalla det för 'pegging down'. Det leder till att blommor utvecklas längs hela grenen.

Tänkte möjligen om det kunde bli liknande effekt på bärbuskar. Men de brukar ge så rikligt ändå så det känns inte nödvändigt med sånt trixande.

Jodå, det används på t ex havtorn, om man vill skörda dem genom att klippa av den fruktbärande grenen (och frysa och skaka av bären.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=58233
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon