Hej!
Har lyckats identifiera ännu en växt i min nya trädgård (hurra!). Enligt min örtbok heter den Vinruta och har historiskt använts till att fördriva Satan...

Är det någon som vet ytterligare användningsområden för denna växt? Eller om det till och med är så att den kanske är giftig och bör hållas borta från klåfingriga små barn?
Tjingeling!
Anna
Besvarar nu min egen fråga eftersom jag hittade infon på
http://www.odla.nu/krydd/vinruta.shtml...
/Anna
MadeleineB
28-08-2003, 18:46
Vinrutan driver bort inte bara satan utan även en del insekter. Så den har använts som malmedel och har planterats intill växter som lätt blir angripna av skadeinsekter.
MadeleineB
Hmm, då var det kanske dumt att jag tog bort den... Å andra sidan stod den precis bredvid oreganon som mina barn flitigt går och plockar av så det kanske ändå var säkrast så. Plus att jag inte har flyttat den längre än hem till mina föräldrar, så jag kan ju alltid ta tillbaka den när barnen är äldre!
Tjingeling!
Anna
MadeleineB
07-09-2003, 23:47
Verkar smart, onödigt att utsätta barnen för risker. Och som du säger, den är i gott förvar tills de blir större.
Jag såg någonstans att vinrutan inte trivs intill basilika. Men oregano gick tydligen bra. Själv hade jag min intill timjan, men den dog i den extremt torra sommaren. Tyvärr.
Enligt legenden, skulle vinrutan må bra av att växa under ett fikonträd. Den trodde att den fick del av fikonets sötma, och blev därför mildare och sötare i smaken. Sant eller legend? Vet ej, men spännande, eller hur?
Hälsningar
MadeleineB