Full version: Julklappsfrön!
carljohanw
Jag sitter som alla andra i december och sliter med att komma på julklappar till familjen. Roliga fröer! Dök upp som en idé. Jag efterlyser tips om fröer som passar (främst) två typer av julklappsmottagare:
Typ A (min mamma). Van trädgårdsnörd med mycket välskött växthus och trädgårdsland men ett konservativt frököparbeteende. Vad kan man tänkas kunna ge henne för att variera standardutbudet i trädgård, växthus och trädgårdsland? (hon bor strax norr om stockholm ska tilläggas)
Typ B (min bror). Intresserad men mindre van odlare av inneväxter och örter, bor i lägenhet med balkong i Hudiksvall. Han behöver en annorlunda men lättskött och eventuellt ätbar växt. Jag funderar på bomull, har någon erfarenhet av det? Finns det någon sorts bär man kan odla inomhus eller på balkong?

Generellt ser jag att fröer man ger bort bör vara annorlunda och personliga (vilket såklart man inte kan efterlysa på ett forum) men att de samtidigt ger nån sorts avkastning inom ganska kort tid, eftersom man aldrig kan veta att personen är beredd att lägga ner tid och engagemang i en speciell sak. Med andra ord, det kan väl inte vara så kul att få en olivkärna eller fröer till en blomma som riskerar att aldrig gro - om man inte råkar vara oerhört intresserad av just det..

För övrigt ser jag gärna att den här tråden blir en allmän diskussion om trädgårdsprylar och annorlunda fröer som kan vara kul att ge bort i julklapp!
MariaS
Välkommen till forumet.

Kika in på Impektas hemsida. Just nu har de ett särskilt julfröpaketerbjudande med många roliga och ovanliga frön. Klicka på nyhetsbrev.
På den hemsidan kan du nog säkert hitta något kul till "TypB" också. giggle.gif

Här får du en länk
kerstin z5-6
Solanum quitoense- Naranjilla
till bror ,

nya zealand delpinium-ut new millenniumsorten till mor är mitt förslag

Här är länk till riddarsporrefirman
NZ delpiniums

Här till drinkfrukten smile.gif
rareplants
Boxer
Vad heter dom i förnamn? Det kanske skulle vara kul att få en växt med sortnamn som sig själv. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon