noranettan
Jag lägger den här bland gallicorna (samlar man så gör man). Lars-Åke Gustavsson lägger den bland arthybriderna, med ena föräldern som Rosa gallica (arten). Den här det underbaraste man kan tänka sig. Bredvuxen, slänger iväg meterlånga årsskott. Min mumie är planterad under ett litet prydnadskörsbär och så snart den blomningen är över för den så blommar det lilla trädet fullt av mumierosor, den har slängt upp grenar där med. Stora (10-15 cm), enkla vita rosor med en rosa ton och rosaröda knoppar. Kan det bli bättre? Den är väldigt rikblommande, det blir en stor driva med den här ljuvliga rosen. Tyvärr är den kortblommande, inte bara engångs.....varje blomma varar bara någon eller några dagar. Det lär vara världens äldsta ros i kultur med ett par tusen år på nacken.

Anette
svennis
Hittade en bild. Trevligt med stenar på din bild

Sancta.jpg
Anders Roslagen
Den där planterade jag i våras, liten ännu, men den har jag förväntningar på. Vad lägligt att den kom att planteras vid sidan av ett bigarråträd. Inte lika fagert som ett prydnadskörsbär men i din beskrivning låter det som om de kan klä varandra!
Anna NV Uppsala
Oj, jag blev förvånad över att det finns en möjlighet att räkna den till gallicorna. Den är ju inte särskilt gallialik... men en fantastisk skönhet!
noranettan
CITAT (Anna NV Uppsala @ 08-12-2007, 00:13) *
Oj, jag blev förvånad över att det finns en möjlighet att räkna den till gallicorna. Den är ju inte särskilt gallialik... men en fantastisk skönhet!

Jo, det är tveksamt. Men eftersom jag samlar gallicor vill jag ju ha så många som möjligt!!!! Ena föräldern är troligen R.gallica. Det duger för mig. whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon