CITAT (MariaS @ 13-01-2009, 19:44)

För att få dem i blom, så vill de ha svalt vintervila. +10 till +15 grader och inte för mycke ljus. Ganska sparsamt med vatten. Till våren byter man jord och ger näring (samma som till orkidéer). Till sommaren ska de helt enkelt ut och naturen får sköta bevattning respektive torka.... De klarar någon minusgrad, men försök få in den innan.
utsätt den inte för frost alls!!!!!
mitt stora vackra Paradisträd som jag fått av mamma frös ner helt redan vid -1c -2c(kommer inte ihåg vad som blev lägst den natten).
och den orkade inte återhämta sig och dog senare.
i höstas så råkade jag också glömma ute ett paradisträd och det blev bara strax under 0c och topparna frös och den tappade blad.
så TA IN DEN INNAN FROSTEN!!
CITAT (tepa @ 13-01-2009, 19:38)

Hej
Jag har också vågat mig på ett Penningträd. Ja just det. Vid vilken temperatur ska den stå under året ? Ska man ha den ute på sommarn och när då ta in ? Vid tiogradiga nätter ? Fem? Läste att dom tål upp till tretti grader. Och söderfönster ska det ju vara. Min står i sydväst.
Hälsn Tepa
När det är ca +5c på våren kan du ta ut den i solen, ta in vid frost. sedan under sommaren vill den ha näring en gång i veckan till varannan vecka. och låt den torka upp helt innan du vattna den(även om den tål torka får du bättre tillväxt om den får näring och vatten!) vanlig näring funkar. desto soligare och varmare det är ute så bättre trivs den. dom tål upp till +50c +55c. ha den ute hela hösten och så ta in den innan frosten kommer (den blir förstörd om det blir frost) väl inne ska den övervintra torrt och inte över +10c. ljust eller mörkt under vintern kvittar. i feb-april planterar du om den i nyjord om det behövs (köp plant eller blomjord som du blandar upp rejält med grus/leca) den vill ha luftigt och väldräneradjord.
det som gör att dom blommar till våren-sommaren är dels en sval vinter men också en torrvinter.