stennie
Där stod den och gömde sig bakom några andra växter, med blommorna utåt mot fönstret...det var bara för att jag tyckte att den lutade så konstigt åt ena hållet som jag tog fram den, för at se om jag kunde räta upp den...Då såg jag detta!!! yahoo.gif

Jojjan
Åh vad roligt! Det har jag aldrig sett.
Krolliljan
Så fint Stennie tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du måste ha ett kyligt fönster, paradisträd brukar kunna få blommor ifall man ställer växten kallt + ljust.
CillaM
Oj vad roligt! Har aldrig vart med om att de blommat hos mig eller någon annan. Grattis!
zaaritha
Grattis! Har aldrig sett den blomma!
Christina i Småland
Det kallas också 'penningträd'. Man lär bli rik om det blommar. Mina har aldrig blommat.
/fattiga Christina
Netha
Har aldrig sett ett blommande paradisträd. ohmy.gif Du måste har extra gröna fingrar. smile.gif
Kanske regnar det snart ner pengar i massor hos dig. tongue.gif
igl
jättegrattis till att ha fått blommor på den. Den härstammar från Sydafrikas stäppmarker och om man placerar den svalt, ljust och torrt under vintern så blommar den.
mvh
inger
Helen i Piteå Zon 5
Grattis vad kul! yes.gif
Gillan
WOW! Vad kul Stennie bravo.gif ! Jag visste inte ens om att de kunde blomma här.
ängsvädd
Vad häftigt, Stennie! Hur har du skött den? Vilket väderstreck står den i? Hur gammal är den?
stennie
CITAT (Christina i Småland @ 08-12-2007, 21:15) *
Det kallas också 'penningträd'. Man lär bli rik om det blommar. Mina har aldrig blommat.
/fattiga Christina

CITAT (Netha @ 08-12-2007, 21:48) *
Har aldrig sett ett blommande paradisträd. ohmy.gif Du måste har extra gröna fingrar. smile.gif
Kanske regnar det snart ner pengar i massor hos dig. tongue.gif

yahoo.gif Man kan ju alltid hoppas !!!
ewa zon 3
Så fint att se den blomma! smile.gif

/Ewa
stennie
Första blomman har slagit ut! wub.gif

Jag minns inte om det är 2 eller 3 år sedan jag tog ett skott i spannien, så den är inte så gammal.
Jag måste nog erkänna att jag har missskött den.
Hela sommaren stod den i vårt badrummsfönster (söder) i brännande sol ,alldeles för liten kruka och knappt något vatten.
För ca en månad sen planterade jag om den och flyttade den till ett annat söderfönster....
ewa zon 3
Så fin så man blir tårögd crying.gif

/Ewa
Kilmister
Efter att jag lät mitt paradisträd bo i uterummet hela året så har det
faktiskt blommat varje år, ofta både höst och vår.
Jag har haft flera inomhus under många år som aldrig blommat.
lissa
Jättegrattis till dom vackra blommorna, har dom någon doft ??? tummenupp.gif
Jag har aldrig sett någon blomma tidigare bara hört talas om det...min har aldrig blommat trots att den enligt vad jag ser ,borde ha alla odds för att göra det...ute i sol, torrt och oftast mellan 8 och 16 grader på vintern..
ängsvädd
Stennie, vid vilken temperatur har ditt paradisträd stått under året?
tettan
jösses vad jag hoppas att ni har rätt att man blir rik när penningträdet blommat, mitt har precis blommat ut å jag behöver massor med pengar wink.gif
aldo
Grattis !

Mina har aldrig blommat och jag har haft flera ...just nu bara 2 st i sval förvaring , men kanske lite för svalt .
Jag hämtar upp den ena rose.gif

Jättekul att få se din i blomning .
tepa
Hej

Jag har också vågat mig på ett Penningträd. Ja just det. Vid vilken temperatur ska den stå under året ? Ska man ha den ute på sommarn och när då ta in ? Vid tiogradiga nätter ? Fem? Läste att dom tål upp till tretti grader. Och söderfönster ska det ju vara. Min står i sydväst.

Hälsn Tepa
MariaS
För att få dem i blom, så vill de ha svalt vintervila. +10 till +15 grader och inte för mycke ljus. Ganska sparsamt med vatten. Till våren byter man jord och ger näring (samma som till orkidéer). Till sommaren ska de helt enkelt ut och naturen får sköta bevattning respektive torka.... De klarar någon minusgrad, men försök få in den innan.
Maggan H
Men så fantastiskt fina blommor! Jag har heller aldrig sett den blomma.

Hoppas dom doftar riktigt gott också så blir det dubbel glädje! rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 13-01-2009, 19:44) *
För att få dem i blom, så vill de ha svalt vintervila. +10 till +15 grader och inte för mycke ljus. Ganska sparsamt med vatten. Till våren byter man jord och ger näring (samma som till orkidéer). Till sommaren ska de helt enkelt ut och naturen får sköta bevattning respektive torka.... De klarar någon minusgrad, men försök få in den innan.

utsätt den inte för frost alls!!!!! ohmy.gif

mitt stora vackra Paradisträd som jag fått av mamma frös ner helt redan vid -1c -2c(kommer inte ihåg vad som blev lägst den natten).

och den orkade inte återhämta sig och dog senare.

i höstas så råkade jag också glömma ute ett paradisträd och det blev bara strax under 0c och topparna frös och den tappade blad.

så TA IN DEN INNAN FROSTEN!!

CITAT (tepa @ 13-01-2009, 19:38) *
Hej

Jag har också vågat mig på ett Penningträd. Ja just det. Vid vilken temperatur ska den stå under året ? Ska man ha den ute på sommarn och när då ta in ? Vid tiogradiga nätter ? Fem? Läste att dom tål upp till tretti grader. Och söderfönster ska det ju vara. Min står i sydväst.

Hälsn Tepa

När det är ca +5c på våren kan du ta ut den i solen, ta in vid frost. sedan under sommaren vill den ha näring en gång i veckan till varannan vecka. och låt den torka upp helt innan du vattna den(även om den tål torka får du bättre tillväxt om den får näring och vatten!) vanlig näring funkar. desto soligare och varmare det är ute så bättre trivs den. dom tål upp till +50c +55c. ha den ute hela hösten och så ta in den innan frosten kommer (den blir förstörd om det blir frost) väl inne ska den övervintra torrt och inte över +10c. ljust eller mörkt under vintern kvittar. i feb-april planterar du om den i nyjord om det behövs (köp plant eller blomjord som du blandar upp rejält med grus/leca) den vill ha luftigt och väldräneradjord.

det som gör att dom blommar till våren-sommaren är dels en sval vinter men också en torrvinter.
tepa
Hej

Tack för utmärkta råd igen, Flaxss. Du är ju för suverän...

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon