Full version: Ingenting stämmer.
Adri-Anne
Hur många har ilsknat till över att frö inte stämmer med bild och förväntningar?
Klockmalva
Bilden på påsen visade en malva med knallorangeröda blommor. Nu blommar malvan, men blommorna är smutsrosa, fula som stryk.
Lejongapsranka.
På bilden ses vackra stora strutar i djup rosaröd. Mina blommor är små dassigt rosa, inte roliga alls.
Silverfalls.
Skulle bli meterlånga rankor, här är dom högst 30cm.
Är det flera som har det lika roligt? sad.gif
nina L
Känner igen "fenomenet"...!!!!
Jag tror att vi måste bli bättre på att klaga!
Det är ju som att köpa en liter standard mjölk och få lingonsaft i förpackningen ..!!! wacko.gif
Fast det är ju svårt att komma ihåg var man köpte fröna.
Samtidigt känns det futtigt att klaga. en på se frön kostar ju mellan 6 och 30 kr.
Men arbetet och tiden är ju av en helt annan digintet. All väntan och planeringen av rabatter mm. Hur ska det kompenseras! Man får ju bara ett ryck på axeln och kanske en liten ursäkt och en ny påse frön. Suck!
mad.gif mad.gif mad.gif
Hasse_h
Det är inte bara fröpåsar som kan bli fel. Köpte en pion i kruka på en välrenommerad plantskola för några år sedan. Enligt bilder och artbeskrivning skulle den vara en härlig vit variant. Pyttsan, när den blommade året efter var det djupt vinröda blommor. Ingen idé att klaga mer än ett år senare och nu har jag vant mig vid den och tycker faktiskt den är riktigt härlig i sina djupa färger.... rolleyes.gif
ÅsaF
Kan ju vara så att växten behöver något år på sig att växa för att bli kraftig. Vänta och se till nästa år då kanske den växer sig till en meter. Man vet aldrig. Ibland får man ha lite tålamod med växter.

Kan ju även vara så att växten inte riktigt trivs på den platsen där du har planterat den.

Själv har jag en Ville de Lyon klematis som först nu på tredje året blommar ordentligt. Tänkte ge upp med den ett tag men som tur var så lät jag den vara för det blev jättefina vinröda blommor på den.

Lycka till med odlandet! smile.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
CITAT (Adri-Anne @ 29-07-2003, 10:05)
Hur många har ilsknat till över att frö  inte stämmer med bild och förväntningar?
Är det flera som har det lika roligt? sad.gif

Jovisst, jag köpte en påse frön till vad som skulle vara en RÖD buskkrasse. Den blommar som attan, men nog är blommorna ORANGE som vanligt. Visserligen något mer djuporange, men absolut inte RÖDA! unsure.gif

Men, man lär så länge man lever.... wub.gif rolleyes.gif
Lotta Zon III
CITAT (ÅsaF @ 29-07-2003, 13:15)
Kan ju vara så att växten behöver något år på sig att växa för att bli kraftig. Vänta och se till nästa år då kanske den växer sig till en meter. Man vet aldrig. Ibland får man ha lite tålamod med växter.

Alltså, 'Silver Falls' är en ettårig växt. så jag tror inte att det hjälper att vänta. Tror att man får så ännu tidigare än vad som står på påsen.....Mina jag sådde 8 februari är cirka 40 centimeter.....:-(
Eva i Skåne
Lejongapsranka mad.gif Jodå, den har jag erfarenhet av. Den såg så lockande ut på bilden, men de små ynkliga blommorna var inget att glädjas åt sad.gif . Ett typiskt engångsförsök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon