Full version: Kardemummafrön
Floppy
Har kommit över kardemumma frön från Tradera...
Är det någon som vet hur man sår dem?...
Någon med erfarenhet?...berätta, berätta, berätta.... w00t.gif ivrig?...jag? näääää inte så värst... whist.gif
Lady Hamilton
Så fröna ca 1 cm djupt i såjord blandat med lecakulor täck med plast för fuktens skull. Placera ljust o varmt.
Efter ca 2 veckor brukar fröna gro, när plantorna är 4-6 cm höga är de redo att planteras i vanlig krukväxtjord
Detta är en växt som väldigt tålig och växer som "ogräs" Plantan behöver ofta delas eftersom den ideligen skjuter rotskott. Den blir sällan över ½-1 m hög innomhus. Kan placeras utom hus på sommaren men bladen bränns lätt om det blir för mycket sol. Fula blad klipper man bort ända nere vid roten så växer snart ett nytt ut

Skulle frösådden misslyckas kan jag skicka dig en planta till våren
Mvh Lady´n
Christer i Falköping
Den sljs dessutom rätt ofta som krukväxt i butikerna.
Christer.
Floppy
thanks.gif ...tackar Ladyn för den utförliga beskrivningen... tummenupp.gif
Kan man så den när som helst på året eller är nån speciell tid att föredra?
Lady Hamilton
Har ingen aning. Men har du tillgång till extra ljus borde det inte vara några problem
Floppy
Okej...jag väntar tills det är dax att ta in lagerhyllan som jag har gjort om till förkultiveringshylla...och börjar så de andra som jag ska så...

Tackar för utmärkt svar Ladyn tummenupp.gif
ängsvädd
Trivs kardemumma i bostaden som krukväxt? Det är en lilja såg jag i en bok. En kompis till mig har kapslar med kardemummafrön.
Lady Hamilton
Ja kardemumma trivs bra som krukväxt
ängsvädd
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2008, 17:28) *
Ja kardemumma trivs bra som krukväxt

Vad bra smile.gif Mycket spännande. Undrar om man kan få den att blomma.
Stella-Polaris
Jag har ett flertal tillfällen sått kardemumma från de kryddpåsar man kan köpa med frökapslar men inte ett enda frö har tagit sig..... Funkar dessa i huvudtaget eller????

Vad för slags frön skall man använda??
Christer i Falköping
Oftast är de fröerna behandlade just för att inte gro i påsen. Men får du tag i kravodladefröer borde det gå.
Christer.
Floppy
Mina fröer har fortfarande inte grott...har ställt in dem i kylen nu för att se om de kanske behagar å vakna sen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon