Har kommit över kardemumma frön från Tradera...
Är det någon som vet hur man sår dem?...
Någon med erfarenhet?...berätta, berätta, berätta....

ivrig?...jag? näääää inte så värst...
Lady Hamilton
07-12-2007, 21:29
Så fröna ca 1 cm djupt i såjord blandat med lecakulor täck med plast för fuktens skull. Placera ljust o varmt.
Efter ca 2 veckor brukar fröna gro, när plantorna är 4-6 cm höga är de redo att planteras i vanlig krukväxtjord
Detta är en växt som väldigt tålig och växer som "ogräs" Plantan behöver ofta delas eftersom den ideligen skjuter rotskott. Den blir sällan över ½-1 m hög innomhus. Kan placeras utom hus på sommaren men bladen bränns lätt om det blir för mycket sol. Fula blad klipper man bort ända nere vid roten så växer snart ett nytt ut
Skulle frösådden misslyckas kan jag skicka dig en planta till våren
Mvh Lady´n
Christer i Falköping
07-12-2007, 22:14
Den sljs dessutom rätt ofta som krukväxt i butikerna.
Christer.

...tackar Ladyn för den utförliga beskrivningen...
Kan man så den när som helst på året eller är nån speciell tid att föredra?
Lady Hamilton
08-12-2007, 13:41
Har ingen aning. Men har du tillgång till extra ljus borde det inte vara några problem
Okej...jag väntar tills det är dax att ta in lagerhyllan som jag har gjort om till förkultiveringshylla...och börjar så de andra som jag ska så...
Tackar för utmärkt svar Ladyn
ängsvädd
07-02-2008, 17:11
Trivs kardemumma i bostaden som krukväxt? Det är en lilja såg jag i en bok. En kompis till mig har kapslar med kardemummafrön.
Lady Hamilton
07-02-2008, 17:28
Ja kardemumma trivs bra som krukväxt
ängsvädd
07-02-2008, 18:28
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2008, 17:28)

Ja kardemumma trivs bra som krukväxt
Vad bra

Mycket spännande. Undrar om man kan få den att blomma.
Stella-Polaris
07-02-2008, 19:27
Jag har ett flertal tillfällen sått kardemumma från de kryddpåsar man kan köpa med frökapslar men inte ett enda frö har tagit sig..... Funkar dessa i huvudtaget eller????
Vad för slags frön skall man använda??
Christer i Falköping
07-02-2008, 19:34
Oftast är de fröerna behandlade just för att inte gro i påsen. Men får du tag i kravodladefröer borde det gå.
Christer.
Mina fröer har fortfarande inte grott...har ställt in dem i kylen nu för att se om de kanske behagar å vakna sen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.