Lottiz
Fredskallan säljs både som en liten normalstor krukväxt, den storlek man oftast hittar på ex ica, en större och en rent ut sagt gigantisk. Den största har blad större än mina händer.

Nu undrar jag, är det en och samma växt i olika åldrar, eller olika underarter?

Hur stor kan den bli som störst?
Christer i Falköping
Om jag inte helt minns fel är det olika arter det handlar om. Den största jag stött på var meterhög.
Christer.
igl
Spathiphyllum finns det olika sorter av, en del har mindre blad och en del har väldigt stora blad. så det har inte med ålder att göra.
mvh
inger
Lottiz
Tack för era svar!
lissa
Den här har nu några år på nacken, den var väl inte så pyttelite när jag köpte den, men den har verkligen växt till sig.. Dessutom är den så snäll att den mot alla odds har en stor knopp som nog kommer att öppna sig till julen...Från att ha varit en grå mus som har skött sig själv i en hörna i en självbevattningskruka, har den kommit att bli en av favoriterna...[attachment=10391:DSCN5410.JPG]
theseraphim
Som sagt så finns det en oändlig uppsjö av spath att välja mellan idag tex chopin o symphony, de mesta blir sällan mer än 50-60 cm men ta tex Sensation så blir den nästan 120-130cm och den kan du få tag på via välsorterade handlare för ca 300-400:- styck
Netha
Jag hade min fredskalla i självvattnade kruka .. så här stor blev den.
Numera huserar den hos dotter och är lika fin.
Hunden är en Engelsk Gordonsetter och hon står precis intill krukan.

Wilmer
Netha, måste bara säga att den var läcker!
Grå
Jag håller med!

Fredsskallor har alltid hört till mina favoriter, mest kanske för att det var den enda som lyckades hålla sig vid liv i min tidiga hemkunskapskarriär när jag flyttade hemifrån...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon