Full version: Hur göra ren termos!
ingrid fuxwall
Nu avser jag en termos där det förvarats te som gett hårda avlagringar. Finns det något att göra eller är det bara att slänga??

ingrid
Inga från Närke
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-12-2007, 21:51) *
Nu avser jag en termos där det förvarats te som gett hårda avlagringar. Finns det något att göra eller är det bara att slänga??

ingrid

Häll i mycket salt och gnugga med en flaskborste. Kanske du kan använda varmvatten tillsammans med saltet men det bör vara som en liten gröt alltså inte för tunt.
Lilla Birka
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-12-2007, 21:51) *

ingrid

Riv papper, tidnings-eller hushållspapper, i småbitar och stoppa ned i termosen. Fyll på med lite varmt vatten och lite diskmedel. Stäng igen termosen och skaka den kraftigt. Öppna, häll ur vatten och papper, skölj och beskåda det glänsande reslutatet!
Jag trodde heller inte på det här förrän jag hade provat! biggrin.gif
ingrid fuxwall
Tack! Nu har jag två tips jag ska testa - ingen som har fler tips??
Tosan
Citronsyra, ta rätt ordentligt och lite vatten och gnugga. Möjligen kaffesump...
råse-marie
lite salt , hushållspapper , en droppe diskmedel och en lite skävttvarmtvatten .........
Ruska ( med korken på flirting.gif )

anne-li i olofstorp
okokt ris, varmt vatten och så skaka!
A-Li
råse-marie
nä nu vill vi höra har du fått rent den ?????? g.gif
Fenja
Kokhett vatten och 3 msk bakbulver, skaka!
Kokhett vatten och rikligt med såpa, skapa!
Mvh
Fenja
Irene_L
Ta en tuss av Svinto, ha i lite vatten och skaka!!!!! tummenupp.gif
MariaS
Här kommer nästa tips.
När du fått rent termosen och torkat den, lägger du i tre sockerbitar torrt. Nästa gång du använder termosen, slår du ur sockerbitarna och lägger tillbaka efter användning. Detta förhindrar nya beläggningar i termosen.
Snöflinga
Slå i maskindiskmedel och fyll termosen med hett vatten ... låt stå en halv timme ... slå ut lite av blandningen och skaka kraftigt och HOKUS POKUS ... helt ren och skinande blank fear.gif
beka
Hej. Jag gjorde det "felet" att jag kokade kaffe att ha med till jobbet och jag hade haft te i kannan förut. Det smakade fan och en massa flagor torkat te. Så koka kaffe och häll i så får du ren termosen.
ingrid fuxwall
I morgon ska jag testa men det är svårt att bestämma vilket tips jag ska testa först thanks.gif
myskmadra
Instämmer i flera av tidigare tips - minns inte vilket som brukar vara bäst- bakpulver , maskindiskmedel men iallafall kokt vatten
och låta stå över natten!
Allis
Enklast är väl att lägga i en tablett maskindiskmedel och fylla termosen med hett vatten.Låt röret vara i också. Låt stå en stund. Sen är det bara att skölja ur. Jag gjorde det härom dan och termosen blev som ny
AnitaO
CITAT (Snöflinga @ 08-12-2007, 15:28) *
Slå i maskindiskmedel och fyll termosen med hett vatten ... låt stå en halv timme ... slå ut lite av blandningen och skaka kraftigt och HOKUS POKUS ... helt ren och skinande blank fear.gif

Så brukar jag göra, och det fungerar utmärkt smile.gif
ingrid fuxwall
Tack snälla för alla tips - nu har jag inget att skylla på om termosen är full av avlagringar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon