Full version: Doftranka
evni
Hej alla glada! rolleyes.gif
Min ena doftranka har tappat alla blad.
Den ser hemsk ut men jag vill inte kasta den.
Jag har ett utrymme där pelargoner och
annat står som håller ca. + 7 grader och ett litet fönster.
Kan jag ställa den där över vintern eller tål den inte
så svalt och mörkt?
Tacksam för svar. whistling.gif
jahi
Hej evni.
Jag har en på jobbet som åxå ser ut som kriget men den brukar hämta sej varje vår trots att den inte står svalt.
Jag e intesäker men jag tror att den behöver så ljust det bara går heldre än svalt.
CillaM
Doftranka var uppe för inte så länge sedan, dukan följa den tråden här Doftranka
Alexander-VG-zon3
CITAT (evni @ 08-12-2007, 08:23) *
Hej alla glada! rolleyes.gif
Min ena doftranka har tappat alla blad.
Den ser hemsk ut men jag vill inte kasta den.
Jag har ett utrymme där pelargoner och
annat står som håller ca. + 7 grader och ett litet fönster.
Kan jag ställa den där över vintern eller tål den inte
så svalt och mörkt?
Tacksam för svar. whistling.gif

den tål så svalt och bör ha det så svalt . sätt den där
Tezzla
CITAT (flaxss @ 08-12-2007, 14:25) *
den tål så svalt och bör ha det så svalt . sätt den där

BÖR ha det så svalt? blink.gif Det jag har lärt mig om doftranka är att man absolut bör undvika så låga temperaturer. Den trivs bäst runt 15 när den vilar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag är lite osäker på om Stephanotis verkligen vill ha det så svalt den kommer ju från Madagaskar och tittar man på klimatet på madagaskar ligger medeltemperaturen runt +20 året runt. De jag har haft har fått stå inomhus i vanlig bostadsvärme under vintern i ett riktigt ljust fönster och de har mått bra.

Enligt vad jag läst på nätet ska det dock kunna överleva temperaturer nedåt +7 men detta innebär inte att de verkligen mår bra av låga temperaturer.
MariaS
Det är som gubben säger, en bil KAN gå i 200, men är det så lämpligt på en grusväg...
Stephanotisen vill helst ha så lite variationer som möjligt= jämn temperatur, jämn fuktighet och ljust ej direkt sol. Om din doftranka står i ett vanligt fönster behöver den nog främst extra ljus så här års för att behålla och sätta nya blad. Den bör inte vara i ytrymme under +15 grader.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-12-2007, 14:35) *
Jag är lite osäker på om Stephanotis verkligen vill ha det så svalt den kommer ju från Madagaskar och tittar man på klimatet på madagaskar ligger medeltemperaturen runt +20 året runt. De jag har haft har fått stå inomhus i vanlig bostadsvärme under vintern i ett riktigt ljust fönster och de har mått bra.

Enligt vad jag läst på nätet ska det dock kunna överleva temperaturer nedåt +7 men detta innebär inte att de verkligen mår bra av låga temperaturer.

och vi har ju sommar åretrunt också som i madagaskar ?? eller hur , därför kan man sätta den svalt här också då går den in i vila utan ljuse . sen till våren igen börjar den växa . den växer ju som ogräs i klimat som har så kallt som +2c +5c och när jag var nere i Turkiet växte den där och trivdes med livet och där blev runt +5c +10c på vintern .
Tezzla
Men det är ju skillnad på kan och bör. Många krukväxter klarar låga temperaturer men det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det är det bästa. Jag har aldrig hört att en doftranka bör ha runt 7 grader då den vilar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon