Hej!
Jag har äntligen fått lite nya knoppar på en av orkidéerna, en phalaenopsis. Men den ena knoppen började liksom torka när den kommit ut så mycket att man såg att den var gul, och sen föll den av. Det är en till knopp som är på väg att göra likadant, den är pytteliten. Däremot finns det en annan knopp på en annan stängel, den ser stor och frisk ut så jag hoppas inte den kommer att falla av! De som faller av sitter på en helt ny stängel som kommit upp, den större knoppen sitter på en äldre stängel.
Vad kan detta bero på? Är det kanske för att det är så mörkt nu, eller behöver den få lite näring? Jag vattnar ca var 10:e dag som jag alltid brukar göra.
Mvh
Anna
skogstroll
08-12-2007, 12:31
Det är antagligen för lite ljus, om du kan så sätt den i ett ljusare fönster och helst tillskottsbelysning. Lite dusch på bladen och rötterna är också bra, luftfuktighet behövs ju alltid. risken finns ju att den nya knoppen ramlar av ändå tyvärr
Margith
08-12-2007, 13:15
Jag hakar fast lite grann på att du skriver att du vattnar den precis som du alltid gjort.
Min erfarenhet av phaelanopsisar är att de behöver vatten lite oftare när de blommar, annars torkar blomknopparna och faller av.
Så uppför sig iaf mina
Tack för era svar! Ja, ljuset är ju lite svårt i dessa tider... får se om jag kanske ska vattna mer, vill ju inte vattna ihjäl dem heller.

Jag brukar vattna så även när de blommar, och den har blommat massor förut utan problem, så det är lite konstigt. Men näring då, behövs det såhär års? De kanske ska ha det året om?
Mina får näring varannan vattning när dom blommar o jag låter dom inte torka ut för mycke då heller. Man kan ju se genom krukan när det är torrt.
Lycka till!
Hej:
Jag tycker att du kan vattna så: sätta fiberduka under kruka sen vattna i faten sakta tills du ser att finns inte kvar vatten i faten, sen du kan vattnar när fiberduka torkat.
Lycka till
H: Bassam
CITAT (skogstroll @ 08-12-2007, 12:31)

Det är antagligen för lite ljus, om du kan så sätt den i ett ljusare fönster och helst tillskottsbelysning. Lite dusch på bladen och rötterna är också bra, luftfuktighet behövs ju alltid. risken finns ju att den nya knoppen ramlar av ändå tyvärr

Låt bara inte vattnet stå kvar i bladrosetten på Phalaenopsisen... Det gillar den inte.
mvh Ciczi
Hej
Jag tycker att säga jag jobbat på stora växt affär för att se hur de vattnar växter som har blommor, de lämnar aldrig torka under fötterna så de sätter fiberducka under krukan. När de känner det torkat börjar ge vatten ner ifrån.
God lycka
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.