Är det någon om har en bra idé på hur jag ekologiskt tar kål på återkommande bladlöss inomhus?
Jag har provat att spreja med Såpalösning, plantera om mina inomhusörter (tog bort all gammal jord och sköljde av allt väldigt noga innan jag planterade om), försökt hålla efter och döda dem för hand... Ingenting verkar hjälpa. Jag vill ju helst inte använda något som kan vara giftigt eftersom jag vill använda mina örter till matlagning. Oerhört tacksam för något gott råd.
Alexander-VG-zon3
08-12-2007, 14:24
vad är det för örter ??
många örter man har inne har kort livstid . ett sätt är ju att krossa dom för hand
Ludvig Johansson
08-12-2007, 23:39
Jag hade en basilikaplanta som jag fick ge upp eftersom bladlössen kom tillbaka gång på gång, trots intensivt duschande av plantan. Inte så kul att äta krossade bladlöss heller. Inga bra råd, bara lite omtanke.
Hej:
Jag tycker att du kan använda såpalkohol 3 4 gg, men bättre att slänga ut som skadar, eller det är som händer långa larver spinner ihop bladen omkring sig och äter. Det finns flera sorter som följer på varandra under sommaren, men man kan lätt samla in dem eller klämma ihjäl dem i deras bladhölje.
Lycka till
H: Bassam
Obs: det är smittat sjukdom så du behöver borta de skadad från friska.
Alexander-VG-zon3
09-12-2007, 13:49
CITAT (Ludvig Johansson @ 08-12-2007, 23:39)

Jag hade en basilikaplanta som jag fick ge upp eftersom bladlössen kom tillbaka gång på gång, trots intensivt duschande av plantan. Inte så kul att äta krossade bladlöss heller. Inga bra råd, bara lite omtanke.

jo men det finns väl kran . och det är ju lätt att få veck dom med både finger eller att skölja veck .
Hej
Jag tycker att du kan gör det snabbt som möjligt.
Lycka till
H: Bassam
Jag har fått bladlöss på mina pelargoner och rekomenderades att behandla dem med 55-gradigt vatten (doppa plantorna eller spraya på) för det tål växterna men inte lössen. Vet ännu inte hur resultatet blir.
Såpa har jag läst kan lösa upp vaxskiktet på bladen, så det är inte alltid en bra lösning. På ett annat ställe läste jag att man ska skölja av såpan efter ett tag - kanske beror det på det där med vaxskiktet ?!
Lössen vill gärna komma då växten haft det lite för torrt - då samlas socker i plantans topp och drar till sig lössen.
Så när man väl blivit av med lössen så gäller det väl att se till att växten vattnas i tid !?!
Fäskt nässelvatten ska oxå kunna sprayas på angripna växter - men det kanske mest gäller utomhus? (nu är det kanske oxå svårt att hitta nässlor att lägga i vatten för ett dygn...)
Hoppas vi båda lyckas med vår angripna växter!
Såg sen att det var ett tag sen du skrev ditt inlägg (lite förvirrad ibland och kollar upp sånt EFTER jag skickat svar...) så du kanske redan kommit till rätta med problemet ?!
Kanske fick du nåt tips till framtiden ?
Jag ska i alla fall beväpna mig med sprayflaskan i kväll och hålla tummarna för att växterna klarar sig !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.