Du behöver inte kalka ifall du använder naturgödsel tänk på det. Vad har du tänkt grundgödsla med och vad har du tänkt gödsla med då grödan växer. Vilken typ av jord är det?
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...00/Tr.00-06.pdf(kan tillägga att enligt en artikel i natur och trädgård från en experimentsodling blev kålen större och finare i lågt pH + gödsling med grönmassa jämfört med vad den blev med de gamla metoderna där kalkning ingick)
Vet inte riktigt hur du tänkt dig växtföljden och det är lite svårt att läsa vad som står i rutorna även om jag klickar på bilden så den blir större.
En sak ser inte bra ut iallafall och det är tomat precis bredvid potatisen, tomat bör odlas så långt bort från potatisen som möjligt med tanke på att även tomat drabbas av potatisbladmögel, jag skulle även försöka hålla gyllenbären en bra bit bort från potatisen för den hör ju också till samma familj = får ofta samma sjukdomar.
Sedan tycker jag det ser ut att ingå väldigt mycket mangold, jag odlar ca 3m (1m av vardera sort) och det räcker fullt tillräckligt för en normal 4personers familj som inte vill leva på mangold varje dag utan kanske äta mangold 1-2ggr i veckan.
Jag saknar baljväxter som är kvävefixerande och är utmärkt att ha att ingå i en växtföljd (ex. på baljväxter är olika slags ärtor och bönor)
Står det 2 plantor squash under gurkrutan isåfall skulle jag ta det dubbla åtminstone ifall det är busksquash med tanke på pollineringen då har man större chans att det finns både han och honblommor samtidigt.