arcteryx
Jag är lite ny inom det här med odling och har nu börjat planera en ny köksträdgård. Vissa saker finns sen tidigare, typ bärbuskar och rabarber så dessa går inte att förändra. Jag hade tänkte kalka och gödsla under vintern så att jorden är fin till våren, därför börjar jag planeringen nu. I bifogad bild kan ni se ungefär hur jag hade tänkt lägga upp det. [attachment=10357:land_2.pdf] I den nedre delen hade jag tänkt kalka för att höja pH, medan i den övre delen med bl.a. Hallon så behåller jag jorden som den är. Nu tänkte jag höra om det är nån som har synpunkter på mitt upplägg? Är det något mer jag borde tänka på? land_2.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte kalka ifall du använder naturgödsel tänk på det. Vad har du tänkt grundgödsla med och vad har du tänkt gödsla med då grödan växer. Vilken typ av jord är det?

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...00/Tr.00-06.pdf

(kan tillägga att enligt en artikel i natur och trädgård från en experimentsodling blev kålen större och finare i lågt pH + gödsling med grönmassa jämfört med vad den blev med de gamla metoderna där kalkning ingick)

Vet inte riktigt hur du tänkt dig växtföljden och det är lite svårt att läsa vad som står i rutorna även om jag klickar på bilden så den blir större.

En sak ser inte bra ut iallafall och det är tomat precis bredvid potatisen, tomat bör odlas så långt bort från potatisen som möjligt med tanke på att även tomat drabbas av potatisbladmögel, jag skulle även försöka hålla gyllenbären en bra bit bort från potatisen för den hör ju också till samma familj = får ofta samma sjukdomar.

Sedan tycker jag det ser ut att ingå väldigt mycket mangold, jag odlar ca 3m (1m av vardera sort) och det räcker fullt tillräckligt för en normal 4personers familj som inte vill leva på mangold varje dag utan kanske äta mangold 1-2ggr i veckan.
Jag saknar baljväxter som är kvävefixerande och är utmärkt att ha att ingå i en växtföljd (ex. på baljväxter är olika slags ärtor och bönor)

Står det 2 plantor squash under gurkrutan isåfall skulle jag ta det dubbla åtminstone ifall det är busksquash med tanke på pollineringen då har man större chans att det finns både han och honblommor samtidigt.
KURT
Det är bärbuskar åt söder, och det är bra att de får mycket ljus. Men se också upp så att inte höga växter (t ex Broccoli) skugga lägre växter. Kan man å är det också bättre med flera land som inte är alltför breda, i ställe för ett stort. Då slipper man kliva uppe i jorden när man skall så, rensa, gallra och skörda.

Läs gärna Lena Israelssons böcker, hon har många praktiska tips om hur man skall planera. De som behöver riktgt mycket gödning är bla rotselleri. pH värden brukar man sälla behöva bry sig om när det gäller köksväxter.
arcteryx
Tack för svar!

Jag har läst i böcker att framförallt lökväxterna vill ha högt pH så därför tänkte jag kalka just där. Det antyds även att mangold och rabarber vill ha högt pH. Men jag kan ju samtidigt hålla med att den länkade artikeln talar ett helt annat språk.

Jorden är lerjord och platsen är Västmanland nära Mälaren, så det är sannolikt gammal sjöbotten. Har inte bestämmt gödsel än, jag läste att man skulle kalka först. Vilket gödsel föreslår ni?

PDF-filen som ligger med är tydligare... men jag ska nog göra om den, framförallt en flytt av potatisen och broccoli. Mangold är beroendeframkallande, så det vill jag ha mycket av:-)
Åsa, mälardalen zon 2
Gammal sjöbotten låter mig tro att det är lera av lite styvare sort och då är det organiskt material som behöver tillsättas varje år för att förbättra strukturen. Bra grundgödsling till sån jord är ex. kogödsel ca 1dm som myllas ner när jorden reder sig på våren (men det går bra att lägga ut gödseln tidigare, i lerjord lakas inte lika mycket näring ur vid snösmältningen som det hade gjort ifall man har sandjord), under sommaren då grödan växer funkar täckning med gräsklipp utmärkt som gödning ifall det är lerjord då slipper man sån där cementyta på jorden.

även annan täckodling funkar bra

Tycker man att det behövs lite mera gödning på några grödor under sommaren kan man köpa pelleterad naturgödsel + finns det nässlor i närhten kan man göra nässelvatten.

Du kanske ska kolla också var jorden verkar luckrast svartrot exempelvis ska ju ha ganska lätt jord ifall man ska få de där fina raka rötterna, har man inte det kan man ju iallafall välja den plats där rötterna stöter på minst motstånd.

Lerjord kan vara ganska tungt att gräva i så ev. kan du ju testa lasagnagardening på vissa ställen det brukar funka utmärkt åtminstone för sånt man planterar ut som ex. squash, tomat, potatis och du behöver ofta inte ens ta bort ogräset. Om det finns ogräs lägger man bara ut blöta tidningar på jorden och sedan börjar man varva olika lager av organiskt material likt en lasagne (ex. på material är sönderklippta löv, gräsklipp, komposterat flis, kompost, gödsel, torv, jord eller vad man nu har) och så planterar man sedan i detta. Det går bra att göra lasagne utomhus även nu under vintern.

EKLO
Roligt att odla så mycket! Jag har lite svårt att greppa hur stort detta blir, men som KURT skriver, tänk på bredden på landen, för annars blir det krångligt i onödan. När du tar upp dina första fina potatisar vill du ju gärna ha din egen goda dill till dem?, men den kanske finns i kryddlandet förstås. Och att rulla de nykokta heta skalade första rödbetorna i finhackad egen persilja blir väldigt snyggt (samt gott!) Brytärt är, tycker jag, en alldeles underbart god sak (man måste ju gilla ärter förstås) där man äter baljan och allt - råa i sallad eller lätt kokta kanske med lite smör - de växer starkt, och vissa sorter kan man skörda av hela sommaren bara man plockar ofta så de fortsätter. Likadant med sockerärter. Vaxbönor m fler bönor har, förutom att vara goda, den fördelen att det finns baljor i olika färjer, och det kan bli vackert i ett trädgårdsland - både bönor och ärter kan bilda höjd i landet (pinnar eller trådar eller andra stöd) som blir snyggt för variationen också, rent utseendemässigt med - fast man får ju tänka sig för när det gäller skuggor. De första rädisorna är ju särskilda med, att knapra på...

Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon