dotpointer
08-12-2007, 17:43
Har fått en lilablå hyacint som nu står i full blom i en
mindre lerkruka i badrummet.
Redan när jag fick den var det så mycket rötter att jag
planterade om - de stack bokstavligen upp ur
"förpackningen". Nu petar det ut en rot igen i hålet
på krukan!
Har hört att man inte ska ha hyacinter i stora krukor, är det sant?
Tidigare år brukar löken på flera av hyacinterna stinka
efter blomning och vissning = förruttning.
På vad sätt har vi klantat oss då?
Läst att man kan föröka hyacinter genom "urgröpning".
Ska man gröpa ur löken när den blommat klart?
[attachment=10358:PICT0001_4__Large_.JPG]
Om det är julhyacinter du pratar om ska du inte plantera de i jord,jag satt två i en avlång kruka med mossa i botten och omkring hyacinterna,de står i full blom nu,när de har blommat över hamnar de i en papperskasse och på våren plantera jag de i trädgården men igentligen är det slit och slängblommor.Är lökarna fina på våren plantera jag annars slänger jag de.
Jag tog en bild av mina i morsen,men det blev inte bra.
Åsa, mälardalen zon 2
08-12-2007, 18:55
Förökning genom urgröpning funkar som så att man tar en sked och gröper ur den biten av löken där rötterna sitter sedan ska löken ligga upp och ner i lite lätt fuktig, ljus och god miljö har man tur bildas en massa smålökar som om en 5-7år kan bli en ny blommande hyacint, istället för att gröpa ur löken kan man även få denna effekt ifall man skär ett kryss i ytan där rötterna växer ut. Det kommer även sidolökar bredvid den gamla löken ifall man inte gör någonting fast kanske inte lika många.
Om lökarna ruttnar har du vattnat för mycket, en lök är ett lagringsorgan och löken innehåller allt växten behöver så du behöver inte hålla på och plantera om + så mycket behöver man inte vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.