CITAT (Tosan @ 08-12-2007, 23:21)

Om jag nu fattat det hela rätt, så är det den som äger ledningen som ansvarar för att det röjs, och markägaren har rätt att ta reda på träden.
Och om du äger marken och det behövs tas ner ett träd som står i närheten kommer ledningsägaren ut och gör det åt dig.
Men hör med de som gör jobbet om du ser dem, det kan ju va så att de äger marken, eller så vet de vem som gör det. Frågar du så är ju chansen rätt stor att du får ta en gran.
Min fundering är om markägaren får någon ekonomisk kompensation för de träd som tas ner? och varför de väljer så knepigt. Som alla dessa 1½ - 3 meters granar som bara är väldigt små och inte de stora träd som står så att de kommer att riva ner ledningarna. Har som sagt gått med min hund några dagar nu och studerat eltrådarna - bara för att veta var det kan ske en olycka.
Jag har inte julgran men tänker på andra som köper när det ligger fina - ibland lyfter jag på dem och tittar och ofta är de välväxta och fina, och blir berörd av slöseriet för sista veckan har jag säkert sett ett 50 tal "julgranar".
ingrid