Full version: Fundering
ingrid fuxwall
Och i år speciellt mycket, här hos mig, och där ligger mängder av fina julgranar - vilket slöseri!
Nu vet jag ju inte om någon kommer tillbaka och tar tillvara dessa men om man ska gå efter hur det varit andra år så har dessa legat kvar och vissnat ner.

Självfallet vet jag att man alltid ska fråga markägaren men ska man göra det när det gäller röjningsarbete utefter ledningar? För det är andra än markägaren som utför arbetet, så mycket vet jag.

Någon som kan ge någon synpunkt?

ingrid
zaaritha
Ja, det är slöseri m träd!
Här fick alla ligga o vissna o torka.
Jag kallar det trädmord!
Tosan
Om jag nu fattat det hela rätt, så är det den som äger ledningen som ansvarar för att det röjs, och markägaren har rätt att ta reda på träden.
Och om du äger marken och det behövs tas ner ett träd som står i närheten kommer ledningsägaren ut och gör det åt dig.
Men hör med de som gör jobbet om du ser dem, det kan ju va så att de äger marken, eller så vet de vem som gör det. Frågar du så är ju chansen rätt stor att du får ta en gran.
ingrid fuxwall
CITAT (Tosan @ 08-12-2007, 23:21) *
Om jag nu fattat det hela rätt, så är det den som äger ledningen som ansvarar för att det röjs, och markägaren har rätt att ta reda på träden.
Och om du äger marken och det behövs tas ner ett träd som står i närheten kommer ledningsägaren ut och gör det åt dig.
Men hör med de som gör jobbet om du ser dem, det kan ju va så att de äger marken, eller så vet de vem som gör det. Frågar du så är ju chansen rätt stor att du får ta en gran.

Min fundering är om markägaren får någon ekonomisk kompensation för de träd som tas ner? och varför de väljer så knepigt. Som alla dessa 1½ - 3 meters granar som bara är väldigt små och inte de stora träd som står så att de kommer att riva ner ledningarna. Har som sagt gått med min hund några dagar nu och studerat eltrådarna - bara för att veta var det kan ske en olycka.

Jag har inte julgran men tänker på andra som köper när det ligger fina - ibland lyfter jag på dem och tittar och ofta är de välväxta och fina, och blir berörd av slöseriet för sista veckan har jag säkert sett ett 50 tal "julgranar".

ingrid
ängsvädd
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-12-2007, 23:33) *
Jag har inte julgran men tänker på andra som köper när det ligger fina - ibland lyfter jag på dem och tittar och ofta är de välväxta och fina, och blir berörd av slöseriet för sista veckan har jag säkert sett ett 50 tal "julgranar".
ingrid

Det vore ju bra om du får reda på om allmänheten får ta de fällda granarna. I så fall skulle du ju kunna sätta in en annons någonstans och informera om att det finns julgranar att hämta. Först till kvarn smile.gif

Jag vet en insektsförening där fjärilsintresserade sköter de ängar som bildas på röjda kraftgator. De slår dem med någon sorts maskin sent på säsongen när alla blommor blommat ut.
Gossen Ruda
Huruvida allmänheten får ta granarna vet jag inte men jag betvivlar att nån markägare skulle bry sig. Det gäller åtminstone enstaka granar, om nån samlar in en massa granar för att sen sälja är en annan sak. Elbolagen har en ledningsrätt som gör att dom har rätt att röja riskträd utefter ledningarna, däremot får dom inte ta träd som står längre bort även om dessa kan riva ner ledningen om dom faller. Markägaren får en ersättning för bolagens ledningsrätt, hur stor vet jag inte.

Orsaken till att man tar även små träd är en säkerhetsåtgärd. Jag förmodar att det är frågan om en blanktrådslinje, dvs inte isolerad kabel. Står det småträd så kan en nerfallen tråd bli hängande i träden med full spänning och det är inte så bra. Ramlar den ner på backen blir den kortsluten och strömmen bryts.

Tillägg: Googla på "ledningsrätt" så hittar ni mycket matnyttigt.
renate
En sådan gran hämtade jag idag.Kommunen gjorde i ordning ett dike och röjde samtidigt under en ledning med mest videbuskar men en och annan gran lag där slängt i skogen med så jag tog en gran och en liten tall som fåglarna fick som restaurant.Den marken ägs av kommunen.
Kathy
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-12-2007, 23:33) *
Min fundering är om markägaren får någon ekonomisk kompensation för de träd som tas ner?....//......

Förra vintern så röljde elbolaget (?) längs med elledningarna. De tog ner något träd och grenar på vår tomt men ingen ersättning utgick.
Vi kapade upp trädet samt grenarna till ved, så det blev ju bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon