Hejsan!
Ja de säger att det är ett riktigt getingår i år men jag har knappt sett till några själv märkligt nog. Kanske är det för att vi har trädgården full med bin istället.
Om en geting blir för närgången så brukar jag smocka till de med armen så de blir alldeles förvirrad. Det brukar funka för då flyger de iväg.
Getingar är egentligen rätt så fredliga av sig så länge man inte sätter handen på en. Jag har då i alla fall aldrig varit med om att de har bitit mig såvida det inte varit mitt fel. Däremot ska man passa sig för jordgetingar som kan bita en utan anledning.
Tips...nja, förutom knockningsmetoden som jag beskrev ovan så är det väl att hålla fönster och dörrar stängda alt. ha myggnät. Då borde man slippa de inne i alla fall. Ute är ju lite värre. Undvik att ha saftglas och söta saker i närheten av där du sitter och täcka över saftglas och liknande.
Om du sitter ute i trädgården så sitt en bit ifrån blommor och sådant som drar till sig getingarna.
Har du hängmatta så kanske du kan ha nån form av myggnät ovanför så du slipper getingarna alldeles inpå.
Själv har jag problem med spindlar så jag kan inte ligga direkt på gräset ute i trädgården utan måste absolut ligga på en tältsäng eller liknande utifall de hemska små krypen skulle få för sig att traska omkring på mig.