Full version: Getingar *Grrrrrrr*
Exotic
Hej På Er,

Jag blir tokig på alla dessa getingar som har kommit,vad gör man jag kan bara inte sitta ute och koppla av...är på högget hela tiden.;o((((((
Så jag behöver HJÄLP..
har hängt ut flaska med saft & jordgubbsylt.,men det funkar inte jätte bra.
Någon som har bra tips........

MVH Exotic
ÅsaF
Hejsan!
Ja de säger att det är ett riktigt getingår i år men jag har knappt sett till några själv märkligt nog. Kanske är det för att vi har trädgården full med bin istället.
Om en geting blir för närgången så brukar jag smocka till de med armen så de blir alldeles förvirrad. Det brukar funka för då flyger de iväg. laugh.gif

Getingar är egentligen rätt så fredliga av sig så länge man inte sätter handen på en. Jag har då i alla fall aldrig varit med om att de har bitit mig såvida det inte varit mitt fel. Däremot ska man passa sig för jordgetingar som kan bita en utan anledning.

Tips...nja, förutom knockningsmetoden som jag beskrev ovan så är det väl att hålla fönster och dörrar stängda alt. ha myggnät. Då borde man slippa de inne i alla fall. Ute är ju lite värre. Undvik att ha saftglas och söta saker i närheten av där du sitter och täcka över saftglas och liknande.
Om du sitter ute i trädgården så sitt en bit ifrån blommor och sådant som drar till sig getingarna.

Har du hängmatta så kanske du kan ha nån form av myggnät ovanför så du slipper getingarna alldeles inpå.

Själv har jag problem med spindlar så jag kan inte ligga direkt på gräset ute i trädgården utan måste absolut ligga på en tältsäng eller liknande utifall de hemska små krypen skulle få för sig att traska omkring på mig.
adrian
Beroende på var du bor...(?)
Jag har flugtrumpeter (Sarracenia) och de TAR getingar, myror, skalbaggar m.m...
Den kan vara utomhus på sommaren och OM man bor i typ småland...Året om...
En kan inte ta ALLA men den fångar getingar och andra insekter...
De stora som jag har heter:
Sarracenia Farnhamii och är väldigt vackra, de får även orkidéliknande blommor..
De kommer ifrån USA från början men har även planterats ut vilt i södra sverige...
Man kan ligga på en filt eller ställa den på ett bord och bara se på hur insekter letar sig upp för trumpeterna för att äta av nektarn...Sen trillar dom i... smile.gif
se bild:
ÅsaF
Det kanske är mitt fel att du har så mycket getingar. Jag brukar nämligen rädda dem när de kommer in i huset. rolleyes.gif Brukar ta en burk med lock och fånga getingen när de flyger omkring i fönstret. Sen släpper jag ut den i trädgården igen. Jag tycker så synd om getingen annars. Konstigt nog gör jag bara så här när det gäller getingar, bin och humlor. Resten av flygfäna struntar jag i. biggrin.gif
Ewa L
CITAT (ÅsaF @ 29-07-2003, 13:10)
Undvik att ha saftglas och söta saker i närheten av där du sitter och täcka över saftglas och liknande.
Om du sitter ute i trädgården så sitt en bit ifrån blommor och sådant som drar till sig getingarna.

Inte bara söta drycker!! Förra sensommaren var jag bjuden på en grill-fest och stod och småpratade med lite folk med en burk starköl i handen. Plötsligt gjorde det fruktansvärt ont i tungspetsen och den tjocknade upp på nolltid. En geting! mad.gif
Visste inte riktigt hur jag skulle agera. Vem kunde ev. köra etc? Hur bråttom skulle det kunna bli?

Som tur var behövde jag inte åka in, men trots att jag hade druckit ca 3 munnar öl, lät jag minst sagt berusad — sluddrade något vansinnigt. tongue.gif Hade väl inte gjort så mycket om det hade varit bland folk jag kände, men detta var "å tjänstens vägnar". smile.gif
Nina H
För att inte tala om att getingar är kött- och fiskätare och gärna samlas kring grillen. (Klart den ville ha lite öl till maten.)
Se mitt tips ovan om sänghimmmel som skydd.
Ann-Sofi i Uppsala
Så sent som idag fick jag tips om att man kan hänga upp trasor indränkta i ättika nära getingarnas favorittillhåll. Det gillar de inte. Fast det är väl inte så bra om detta tillhåll även är ens egen favoritplats - ättika luktar ju inte så gott för oss heller...
*Felix matte*
Mygg har vi inte men däremot Getingar i massor (tycker jag)
Säkert ser jag minst 30st/dag.
Jag sitter ständigt med en flugsmälla i hand (utomhus)
Utan att blinka daskar jag till de oönskade besökarna (om jag prickar rätt)
Än så länge har vi klarat oss från stick smile.gif
Saftglas och honungsfällor har inte fått dem att glömma bort oss tvåbenta
Attackerna är lika intensiva nu som innan vi riggade fällorna
Exotic
Tack för alla tips smile.gif
Men som sagt några har dukat under i saften & sylten...men dem håller sig inte bara vid Flaskan*Grrrrrr*
Så jag flyger upp & ner & hit & dit..med 1 stor tidning i handen.
Jag är helt TOSSIG tongue.gif

Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon