Full version: fruktträd
LottaK
Hej!
Vi bor numera på en grusås, alltså väldrenerat men inte särskilt mycket jord,
mest stenar av olika storlekar, och inte så mycket näring precis *S*
Mycket tallrik skogstomt med en gran och tre björkar som bryter av.
Inte långt från Enköping, vet inte vilken zon det är.
Finns det fruktträd (eller andra blommande vackra träd) som kan trivas i så fattig miljö?
Äpple, plommon, körsbär, päron, persika ....... vad som helst.
Syrener tar sig här och har faktiskt sett att någon granne har äppelträd och en faktiskt persikoträd också.
Behöver din hjälp!
Kommer norrifrån och vet inget om fruktträd, de gick inte så högt norrut.
Om sorter. Storlekar. Hur de ska skötas. Ja, allt.
Tacksam för svar så jag kan börja planera.
/Lotta
Huggorm
I värsta fall kan man ju köra dit några släpkärrelass jord och bättra på läget smile.gif
Anna NV Uppsala
Grus är väl OK om man blandar in massor av näringsrika mullämnen. Kompost, brunnen dynga, torv, barkmull. I mängder. Då tror jag det blir bra... helt OK för fruktträd. Jag har det omvända problemet. Kompakt lera, alltid när jag planterar så måste jag blanda in godsaker enligt ovan, och gärna en hel del grus också.

Zonen runt Enköping är väl ungefär i övergången mellan 3 och 4.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mera zon 2-3 i enköping, ju närmre mälaren desto mildare zon. I Enköpings parker finns det en del zon 1-2 träd så det är ganska milt klimat i Enköping.

Och visst går det att odla fruktträd på väldränerad mark (det går även att odla i norr det finns ju äppelträd som funkar i zon 6-7) men som Anna säger det ska vara massor av mullrikt material som binder fukten + du måste vattna, speciellt viktigt är det under de första 2-3åren men det är det ju oavsett vilken mark man odlar på. Är det torrperioder i framtiden kan man behöva stödvattna även äldre träd ifall marken är väldigt väldränerad.

Oavsett vad du väljer plantera de nya träden lååångt ifrån björkarna som är ganska giriga när det gäller vatten de suger upp ganska många liter vatten så de kan utsätta de nya träden för hård konkurrens.
Anders Roslagen
Om din tomt ligger i kanten på åsen kan det finnas bra med fuktighet en bit ner i marken. Rullstensåsar är riktiga vattenmagasin även om det är rejält torrt i de övre lagren.

Rent generellt brukar sägas att äpple och framförallt körsbär trivs bra med ganska stenig och grusig jord. Är det björk- och tallrötter där du vill ha dina fruktträd blir det genast svårare med konkurrensen från dem. Kanske kan ni ta bort några träd i så fall.
Bassam
_ Hej
Jag tycker att du vet att fruktträd behöver lång dag för att ge bra frukt , men för mark de tycker jord inte så mycket fukt , de tycker väldränerad , så du kan göra gropar 70*70*70 cm sen du kan blanda tredje del(vanlig jord ) med tredjedel( hönsgödsel) tredjedel sand sen du kan börja plantera.
Lycka till
H: Bassam
kompostjord
Det blir ju över 100 liter hönsgödsel.
Varför denna kärlek till hönsgödsel?
Bassam
Hej
Jag tycker att hönsgödslar behåller mycket N ( näring) du kan använda olika natur gödsel , om du tycker du kan blanda gödsel med kompost, jag tycker att du ska få mycket bra jord från början.
Lycka till
KURT
CITAT (Bassam @ 10-12-2007, 17:52) *
Hej
Jag tycker att hönsgödslar behåller mycket N ( näring) du kan använda olika natur gödsel , om du tycker du kan blanda gödsel med kompost, jag tycker att du ska få mycket bra jord från början.
Lycka till

Alltför mycket kväve kan ge mycket problem för växande träd. Det blir dålig avmognad på hösten och det ökar risken för sjukdomsangrepp.
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan minska gödsel ta mera mängt jord och sand men jag ska säga att träd behöver mera kväv för att etablera sig bra.
Lycka Till
H:Bassam
Cilla
Hej Bassam!
Jag har precis motsatt erfarenhet och därför är det intressant att höra mer om dina.

I allmänhet är våra vanliga trädgårdsjordar ganska leraktiga och kväverika, och därför får vi särskilt på äpple en del problem med svamp som gillar träd som inte hinner avmgna ordentligt. För unga träd som kvävegödslas eller får kväverik startjord i växtbädden ser man ofta torkskador, som jag tolkar som en del av ett kväveproblem. För mycket kväve alltså! (Med för stark tillväxt på bladmassan hinner vi ju inte vattna...)

Jag kvävegödslar i princip aldrig träd som står i backen, men däremot luckrar och vattnar jag och håller ogräs borta från unga träds rötter. Det kväve som träden får av den befintliga jorden och lite ogräsrens då och då tycker jag brukar vara helt tillräcklig, särskilt i lerhaltiga jordar.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga vad studerat jag, men du kan gör vad du tycker om , jag tycker du är duktig och har mycket erfarenhet , men det är inte farligt att sätta natur gödsling, jag ska studera noga din förslag.
Obs: Det är står på mina böcker att äpple tycker jord som lera sandig som kan borta mera vatten.
Lycka till
Gåsis
Jag odlar i zon sju och jag lyssnar inte mycket på hönsgödsel. Bra kanske men i rätt zon, inte rent generellt.

/Åsa
kerstin z5-6
Nja .. det är svårt med för mkt kväve till allt vedartat i högre zoner , tycker jag ..
LottaK
Tack för alla inlägg och resonemang!
Väldigt spännande och lärorikt att höra.
Helt klart kommer det att bli fruktträd,
det låter spännande att se om jag kan få det att fungera.
Ska jag kolla med lokala trädgårdsmästaren vad han
rekommenderar för sorter?
Eller har någon någon sort äpple, körsbär eller annat) som ni absolut förordar?
Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon