Ludvig Johansson
Jag tänkte kolla med Er om ni har någon huskur eller gift eller nåt som biter på röda spinnkvalster. De är riktigt grymma mot framförallt Musella lasiocarpa och ricin, men har även gett sig på Musa basjoo. Förra året hittade jag en mineralolja från Weibulls som faktiskt bet på de små monstren men den har nackdelen att växterna inte verkar må så bra av den heller. Ett sätt att hålla kräken stången är att duscha plantorna grundligt. De kan inte simma? Tyvärr minskar det deras bladsugande endast tillfälligt, och jag har lite för många plantor för att orka duscha dem jämt och ständigt. Ett annat sätt är att ge plantorna rejält med ljus eftersom spinnarna verkar anfalla svaga individer. Har beställt Envirolite lampor för att lösa detta, hoppas det gör plantorna mer motståndskraftiga.
Åsa, mälardalen zon 2
Har du testat Provado Plussprayen i den har man ju tillsatt ett medel som tar död på spinnkvalster?

Det finns ju även rovkvalster att köpa som äter spinnkvalster.

http://www.bioplant.dk/Nyttedyrse/produkter.php?produkt_id=1
Bassam
Hej:
Jag tycker att du kan använda såpalkohol 3 4 gg, men bättre att slänga ut som skadar, eller det är som händer långa larver spinner ihop bladen omkring sig och äter. Det finns flera sorter som följer på varandra under sommaren, men man kan lätt samla in dem eller klämma ihjäl dem i deras bladhölje.
Lycka till
H: Bassam
Obs: det är smittat sjukdom så du behöver borta de skadad från friska.

Ludvig Johansson
Åsa, jag ska testa den. Bassam, dessa små djur är ca 1 mm stora och mycket många. Tack ändå!
Helen i Piteå Zon 5
Jag använder Provadopinnar och provado plussprayen... funkar rätt bra, men man får fylla på både med pinnar och någon spraydusch då och då under vintern.
kerstin z5-6
Jag gör som helen -det går inte att upphöra någon längre tid med pinnarna på känsliga växter -då är de tillbaka -ute mår de illa , så sommartid "försvinner "problemen
Trädgårdsmästarn
Provado plus eller Danitron om Du har tillstånd. Förr använde man Temik och hade inte problemet. Bananträd och Kannor blir mindre angripna om de är rentvättade med mild såpalösning (1 kapsyl till 10 liter vatten) och därefter kör jag bladglans för det gillar inte spinnen. På bananträd och Kannor kör jag alltid bladglans den tiden de står inne.
/Mikael
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon