Full version: Växt som tål drag?
Lottiz
Söker en växt till en plats i mitt hem. Det som jag tvekat inför är att det är väldigt mycket drag just där.

* Relativt varmt, det är alltså inomhus och inte konstant svalt.
* Väldigt mycket drag stora stunder om dagen, då det är precis innanför balkongdörren.
* Mycket stora fönster och relativt bra ljus.
* Gott om plats, så både stora och små växter.
* Jag trivs bäst med gröna växter, istället för blommor, och gärna åt det mer lättskötta hållet än riktiga besvärligheter.
* Jag vattnar sällan och mycket, normalt sett, men det går ju att lösa med rätt plantering eller genom att ta sig i kragen.

Finns det något man generellt sett kan titta efter hos växter för att se om de passar för drag? Ex kanske bergsväxter, eller tjockbladiga osv..
ängsvädd
Jag gissar att ampellilja tål drag. Jag har haft dem i en relativt dragig sommarstuga, med både kall och varm temperatur. De verkar tåliga. Det finns många varianter. Men hur kall kan luftdraget bli hos dig, minusgrader? Jag tror inte ampelliljan tål minusgrader.

se denna hemsida
Boxer
Aspidistra har låga krav på sol, vatten, luft och temperatur.

Jättepalmlilja är tålig, men mår bäst i ett soligt eller halvskuggigt läge. Jorden bör vara väldränerad. Under sommarhalvåret vattnas den regelbundet, men bör få torka ut mellan vattningarna.

Förmakspalm Mycket tålig och lättskött krukväxt. Men bör inte stå i direkt solljus. Jorden bör hållas fuktig sommartid och vattnas sparsamt på vintern.

Flasklilja är otroligt tålig och klara sig utan vatten i drygt en månad och föredrar ett ljust läge inomhus.
jahi
Å Gullranka e ju tålig, tål att torka lite åxå.
Åsa, mälardalen zon 2
smalbladig porslinsblomma (Hoya linearis)
glasörtskaktus (Hatiora salicornioides)
paradisträd (Crassula ovata)
Alexander-VG-zon3
CITAT (MimmiH @ 09-12-2007, 10:48) *
Jag gissar att ampellilja tål drag. Jag har haft dem i en relativt dragig sommarstuga, med både kall och varm temperatur. De verkar tåliga. Det finns många varianter. Men hur kall kan luftdraget bli hos dig, minusgrader? Jag tror inte ampelliljan tål minusgrader.

se denna hemsida

ampelilja tål ner till -12c , men då är den perenn och bladen fryser/vissnar ner efter några frost nätter sen så återvänder dom från rötterna till våren . finns även härdiga former av ampellija släktet som är perenner i zon 1-2 om man bara täcker dom från fukt . och även brukar jag glömma mina ute nån lätt frost natt och det är bara några blad som tar stryk väl inne i värmen kommer nya blad .
Lottiz
Ah, tack för massor av bra svar. Jag googlar nu på växterna och börjar skriva en lista inför nästa besök på plantskolan.

Vi röker ute på balkongen, och det gäller rummet innanför. Vintertid är det ju riktigt kallt ute, och dörren blir på glänt ett 20-tal gånger om dagen. Varje gång jag vädrar eller pysslar på balkongen står dörren också öppen. Tror knappast att det rör sig om minusgrader härinne, men vinddraget kan ju vara minusgrader och rumstemperaturen kan nog ofta sjunka under 15 grader tillfälligt. Vädrar jag gissar jag att det är närmre 10 grader i rummet. Sedan har vi alla datorer i detta rum, vilket eldar på rätt rejält, och när dörren varit stängd länge är temperaturen närmre 25 grader. Så det svajar ju onekligen rejält. Jag har dödat de flesta växter jag ställt här, men det känns ju vansinnigt trisst med ett helt rum utan växter, vi som har stor djungel i hela resten av hemmet.
Christoffer
Mina pengablomma (någon Crassula-art) har mycket ofta blivit utsatt för drag, och den mår bra, så jag utgår ifrån att den gillar det tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon