noranettan
Tidigare skrev man att den förmodligen var synonym med Rose de Maures - men numera står den som det, en del plantskolor i Europa saluför den tom som Rose de Maures. Den hittades av Vita Sackville West när hon restaurerade slottsträdgården på Sissinghurst, därav namnet. Där växer en stor och lång häck av den här rosen längs en av murarna. Maffigt. (fast den var inte i blom när jag besökte Sissinghurst, men jag kunde föreställa mig). Den är väldigt vacker, kronbladen är svagt marmorerade med violett. Den doftar härligt. Hos mig har den vuxit rätt långsamt, den kanske tillhör de gallicor som vill ha lite fetare jord för att riktigt komma till sin rätt. Frisk - inte att förglömma.

Anette
svennis
Där kom ju Sissinghurst Castle .
Den måste man väl ha naughty.gif
Anna NV Uppsala
Min växer rätt sakta den med, men den står ganska skuggigt så man får förlåta den. kanske skulle flytta den?

noranettan
Fast LÅG skriver att den kan klara skugga bra. Jag var övertygad om att den gillar din feta jord.....hm. Om den nu växer långsamt både hos dig och mig.......tänk, tänk....
Anna NV Uppsala
Så är väl slutsatsen att gen trivs bäst med sol och mumsjord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon