Sailor Pluto
Våra hundar älskar dem, men håller de verkligen hundens tänder i form g.gif ? Reklamen för Pedigree's variant har ju visats ganska intensivt på tv ett tag nu och veterinären där verkar helt lyrisk... Jag vet faktiskt inte hur mycket sticksen påverkar bildningen av tandsten och liknande, har inte köpt dem så länge. Någon annan som vet?
AnitaO
Vet inte vad du har för hund, men för mina hundar skulle det aldrig funka.
En glups retriever maler ner en sån där på några sekunder, så någon "tandvård" hinner det inte bli laugh.gif
Mina får en sån här varje morgon, och det funkar bra. Dom har fina tänder trots att dom börjar bli lite till åren.

Sailor Pluto
Har två blandrashundar, som äter precis vad som helst med god aptit (även häst- och kattskit). De är mellanstora bägge två och kan väldigt fort mumsa i sej både Dentasticks och ben smile.gif . Får väl helt enkelt variera lite!
Anma
Jag kör med Palgue off till och från. Det fungerar kanon! Går att skrapa av tandstenen med naglarna efter någon vecka.
Plaque off är algpulver man strör över maten. Det enda är att jag får blanda i sås i deras mat när det är påstrött, annars äter de inte...
Kita
Jag köper Oxben till min hund ( mellanstor blandras)
Bra på många sätt:
Han har någon att tugga på ( istället för min plilates boll när jag inte är hemma)
Han får använda tänderna ordentligt.

eller ja kort o gott med. Han har ingen tandsten eller plak o liknande ( har inte haft så länge jag har haft han i min ägo)
och ett ox ben räcker ganska länge smile.gif
160kvm stort hus
Jag har alltid gett min hund torrfoder utan att blöta upp det. Samt att hon alltid får råa märgben att gnaga på.

Idag fyller hon 13 och har superfina tänder. Som en tonåring säger veterinären! *stolt*

Får även dentastrix ibland, men mest som godis för det går åt fort. ( om hon nu inte väljer att gräva ner dom i landet och vänta ett halvår så det får mogna till sig.. *blä* )

Så jag skulle rekommendera att ge torr mat och märgben.
Anki på Öland
Skulle ju tro att tandsten hos hund är, som hos människor, en ärftlig åkomma - vissa har jättemycket och vissa får det inte. Själv har jag urusla tänder men har aldrig haft tandsten trots att jag varit rökare. Hos en del hundar räcker det att dom får tuggben eller något hårt att tugga på ibland medan andra får gå till veterinären med jämna mellanrum för att sanera.
Anki
Sailor Pluto
Mmmm, ärftlighet verkar faktiskt spela roll för hundens tandhälsa. Fast jag har ju ingen aning om hur våra vovvars stamtavla ser ut, eftersom de är f.d gathundar.

Att äldsta hunden hade mycket tandsten är väl inte så konstigt när man tänker efter. Hon har troligtvis levt på gatan sedan hon var ung, ätit vad hon kommit över och aldrig varit hos veterinär. Så när hon kom hit hade hon hela munnen full med tandsten och hade svårt att tugga. Vår snälla veterinär var även tvungen att dra ut en tand som satt löst samtidigt som tandstenen avlägsnades trostar.gif . Nu när hon får torrfoder dagligen så verkar det som att tandstenen har gett upp smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon