|
Jag har en klockranka på min balkong som har blivit jättestor och blommar fortf. Men jag har hittat en slags jättestor frökapsel? på en ranka. Grönt tjockt skal, liknar ett plommon. Vad gör jag med den? Ska den tas in eller vissna ner? Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
09-12-2007, 15:04
frökapslen ska inte vissna ner , eller du menade kanske plantan ?? ,, hur kallt får du på balkongen som lägst ? , plantan vissnar efter temp och blir det inte alltför kallt kommer den nästa år igen . eller övervintrar man den svalt .
Jo jag menade frökapseln. Först trodde jag att det var nån mini gurka som växte ut. Ska jag ta in den nu, eller låta den sitta kvar tills plantan vissnar ner. Så som den blommar fortf kommer det att dröja länge. Det är en öppen balkong så det blir lika kallt som ute.
Alexander-VG-zon3
09-12-2007, 15:52
CITAT (mimmus @ 09-12-2007, 15:22)  Jo jag menade frökapseln. Först trodde jag att det var nån mini gurka som växte ut. Ska jag ta in den nu, eller låta den sitta kvar tills plantan vissnar ner. Så som den blommar fortf kommer det att dröja länge. Det är en öppen balkong så det blir lika kallt som ute. hörde på en plantskola att den ev kan övervintra ute i zon 1 , men hur den faktan stämmer vet jag inte , men lite frost tål den mina är fin än nu efter -6c . men har du ingen stans att övervintra den så låt den vissna ner och så nya till våren . eller ta in den nu och försök få fröna att mogna och så dom till våren .
Tusen tack för tipsen
Jag plockade in ett par frökapslar förra hösten, som jag hängde upp på tork. Jag hade inga större förväntningar på dem eftersom jag antog att de inte var riktigt mogna. Men fröna som låg inuti grodde så snällt i våras. Så varför inte testa med att ta in den? Vad imponerad jag blir av att den fortfarande blommar! Vart någonstans i vårt avlånga land bor du? Tvärtom från flaxss, är min erfarenhet att den inte tål nån kyla alls knappt? Det kan i och för sig bero på att jag alltid har mina väldigt öppet och oskyddat. Lycka till med kapseln
Alexander-VG-zon3
09-12-2007, 16:37
CITAT (Gillan @ 09-12-2007, 16:12)  Vad imponerad jag blir av att den fortfarande blommar! Vart någonstans i vårt avlånga land bor du? Tvärtom från flaxss, är min erfarenhet att den inte tål nån kyla alls knappt? Det kan i och för sig bero på att jag alltid har mina väldigt öppet och oskyddat. Lycka till med kapseln  jag visste inte heller det förens detta år , då jag har en själv plus att jag hörde från en plantskola att den ev övervintrade i zon 1 (som jag skrev vet jag inte om den faktan stämmer eller ej). den är väl lite frostnupen på toppen . vet iför sig inte hur den ser ut nu . men den är ju perenn i england och kommer igen . dom har ju klart mycket mildare men ändå har dom ju frost . jag har kvar mina ute vid en skyddande södertrappa , men jag ska inte göra någon står ansträgning för dens överlevnad , sår ju nya varje år vilket säkert ger bättre plantor . jag kan visa en bild på min om du vill ?
CITAT (flaxss @ 09-12-2007, 16:37)  jag visste inte heller det förens detta år , då jag har en själv plus att jag hörde från en plantskola att den ev övervintrade i zon 1 (som jag skrev vet jag inte om den faktan stämmer eller ej). den är väl lite frostnupen på toppen . vet iför sig inte hur den ser ut nu . men den är ju perenn i england och kommer igen . dom har ju klart mycket mildare men ändå har dom ju frost . jag har kvar mina ute vid en skyddande södertrappa , men jag ska inte göra någon står ansträgning för dens överlevnad , sår ju nya varje år vilket säkert ger bättre plantor . jag kan visa en bild på min om du vill ? Trots att Klockrankan är , en, av alla favoriter hos mig, hade jag inte en aning om att den var perenn i England! Jag har ibland tänkt tanken på att gräva upp nån för att spara inne. Men samtidigt är de ju så lättsådda så det knappt är värt besväret. Och jaaa, jag vill gärna se bild på din om den är tagen nu flaxss
kerstin z5-6
09-12-2007, 16:55
Klockrankan är dessutom mycket lätt att övervintra Klarar hård nedklippning och krukväxttillvaro, fram till våren Blommar då mycket tidigare än årets sådder
Alexander-VG-zon3
09-12-2007, 17:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-12-2007, 16:55)  Klockrankan är dessutom mycket lätt att övervintra Klarar hård nedklippning och krukväxttillvaro, fram till våren Blommar då mycket tidigare än årets sådder går den som krukväxt inne med ,, så bra då kanske man borde försöka övervintra den . trodde det bara funkade om man hade svalt och ljust . CITAT (Gillan @ 09-12-2007, 16:48)  Trots att Klockrankan är , en, av alla favoriter hos mig, hade jag inte en aning om att den var perenn i England! Jag har ibland tänkt tanken på att gräva upp nån för att spara inne. Men samtidigt är de ju så lättsådda så det knappt är värt besväret. Och jaaa, jag vill gärna se bild på din om den är tagen nu flaxss  har ju inte kollattill den nu på sådär 1,5vecka så den är kanske skit ful . men lever gör den säkert skulle jag tro . kanske testar det där med att ha den som krukväxt .
CITAT (Gillan @ 09-12-2007, 16:12)  Jag plockade in ett par frökapslar förra hösten, som jag hängde upp på tork. Jag hade inga större förväntningar på dem eftersom jag antog att de inte var riktigt mogna. Men fröna som låg inuti grodde så snällt i våras. Så varför inte testa med att ta in den? Vad imponerad jag blir av att den fortfarande blommar! Vart någonstans i vårt avlånga land bor du? Tvärtom från flaxss, är min erfarenhet att den inte tål nån kyla alls knappt? Det kan i och för sig bero på att jag alltid har mina väldigt öppet och oskyddat. Lycka till med kapseln  Jodå, den blommar ännu och flera knopp finns. Ner i Göteborg finns mina fina ranka. Ska göra som Du sa och hoppas på att det finns frö däri.
tack för att ni skriver om klockranka, det är för mej som är rätt så ny på att härja runt i trädgården en helt ny bekantskap som jag bestämt att jag ska så till våren. ni kan kanske berätta lite mer, typ när jag ska så den, ska den ha mycket näring, tål den lite blåst? kanon ochså om jag kan övervintra den inne för att få tidigare blomning. jag kan inte starta egna trådar av någon anledning för då åker jag ur på en gång så tack igen för denna tråden tettan
Jag brukar så mina i skiftet februari/mars. Blötlägger fröna i några timmar eller över natten för snabbare groning. Jag brukar ha dem i söderfönster. Nu för tiden har jag dock tillgång till extralyse i form av lysrör och då blir det ännu bättre än tidigare.
Kupar man jorden kring småplantorna bildas fler rötter och de får bättre växtkraft. Blompinne i så snart de kommit upp. Det är bra om man "toppar" ungplantorna med jämna mellanrum för att få ett buskigare/tätare växtsätt. I skiftet maj/juni låter jag dem bli avhärdade. Jag har dem både i kruka ( ganska stor ) eller i rabatten. Bäst blir den i rabatten tycker jag. Gärna i full sol. Halvskugga går också bra, men ger inte lika mycket blomning. Näring får de ca två ggr i månaden ( svag dos ). Massor med vatten vill de ha.
Lycka till!
tackar så mycket för ett uttömligt svar, ska absolut prova i vår, impecta nästa
Snigelhatare
09-12-2007, 23:57
Om man planterar den ute på friland, klarar den sig från sniglarna då? Jag hoppas att klockrankan är jättegiftig så den klarar sig men är det någon som vet?
CITAT (Snigelhatare @ 09-12-2007, 23:57)  Om man planterar den ute på friland, klarar den sig från sniglarna då? Jag hoppas att klockrankan är jättegiftig så den klarar sig men är det någon som vet? Jag kan tyvärr inte svara på varken den ena eller andra av dina frågor. Har försökt leta efter giftinfo, men inte hittat nån. Att den skulle vara extremt giftig är dock nåt jag aldrig hört talas om. Till skillnad från Änglatrumpeter och Ricin tex. Och sniglar är tack och lov ett av få skadedjur som vi inte har hos oss. Så jag hoppas att nån annan kan svara dig.
Alexander-VG-zon3
10-12-2007, 20:20
CITAT (Snigelhatare @ 09-12-2007, 23:57)  Om man planterar den ute på friland, klarar den sig från sniglarna då? Jag hoppas att klockrankan är jättegiftig så den klarar sig men är det någon som vet? sniglarna har inte ätit av min
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|