Åsa, mälardalen zon 2
Är det någon som kan tipsa om en bra mönsterbok där man kan hitta mönster till hur man syr en regnjacka till en STOR hund.

Mina föräldrar har en hund med sån där päls som suger upp allt vatten och tar en evighet att torka + hon får lätt fuktexem så jag har varit ute och tittat i butikerna på utbudet och inte finns det så mycket att köpa när ryggmåttet från hals till svansrot är 70cm de flesta modeller finns bara upp till storlek 50-60cm och de är ju ganska dyra, det borde inte vara så komplicerat att sy eget.
Bettis
Gogglade på det och hittade denna, kan det vara något

undefined
AnitaO
Om du inte vill sy så kan jag tipsa om HUND2007 på Älvsjömässan 15-16 december.
Där finns allt man kan tänka sig att köpa till hundar.
Inga från Närke
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-12-2007, 14:48) *
Är det någon som kan tipsa om en bra mönsterbok där man kan hitta mönster till hur man syr en regnjacka till en STOR hund.

Mina föräldrar har en hund med sån där päls som suger upp allt vatten och tar en evighet att torka + hon får lätt fuktexem så jag har varit ute och tittat i butikerna på utbudet och inte finns det så mycket att köpa när ryggmåttet från hals till svansrot är 70cm de flesta modeller finns bara upp till storlek 50-60cm och de är ju ganska dyra, det borde inte vara så komplicerat att sy eget.

Har du kollat på Rusta om du har det i närheten de har billiga och bra hundkläder tycker jag i alla fall.
Anma
Jag sydde en egen till min Gibbelibbe som HATAR att gå ut i regnet utan täcket. Satte ett gammalt lakan över ryggen på honom och grovritade och klippte. Sedan finjusterade jag så att passformen blev bra. Det blev tre intag över rumpan för att passformen skulle bli perfekt, resten kunde man forma med tyget bara. Sen var det bara att klippa ut i regnajacketyg valde ett som foder och ytskikt var i ett, sy kantband runt och passa in kardborrknäppningen. Blev hur bra som helst.
Sydde även ett vintertäcke med teddyfodrad insida efter samma mönster.

Alltihopa gick på 130:- för båda tillsammans.. Det är lite skillnad mot 400-500kr greyhoundtäcken brukar kosta.

ängsvädd
Annars kan du köpa ett täcke som du tycker har bra design. Och sedan rita av det på "regntyget". En kompis till mig experimenterar och ritar egna mönster. Men hon är hittills inte riktigt nöjd. Ett regntäcke ska hon sy av fleece på insidan och vaxduk på utsidan.

Edit: Såg att du inte har hittat något som passar. Men länken ovan verkar bra.
KURT
Sysidans forum har haft trådar om hundkläder. Annars finns det nog oändligt mycket på nätet
Åsa, mälardalen zon 2
Det får nog bli något liknande den internetsidan Bettis tipsade om. Jag har inte hittat några böcker om hundkläder på biblioteket och den där internetvarianten ser inte så komplicerad ut problemet blir nog att få hunden att stå stilla tillräckligt länge.
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär blev resultatet

[attachment=10674:hundjacka1.JPG]

[attachment=10675:hundjacka2.JPG]

Anma
Finfint blev det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon