Full version: potatis skörd
lissa
Ja, det kanske inte kallas ett stånd , men eftersom ett par blast hade gulnat helt så tog jag upp dom. Jag satte ju bara 2 potatsar, varav en antagligen förstördes. Jag har 4 blastar kvar, men dom får nog vara kvar så länge som möjligt.
Som ni ser blev det lagom till en smakbit, men den tog lång tid att koka, och skalet var inte så där väldigt tunnt..vad kan det bero på ?? Kan det vara att den har varit i jorden för länge med gul blast ?? Jag tog ju bara en potatis som jag hade i kylen och satte den på kul, och kul var det, så pass att jag blev smittad av potatisfebern....Tidigt tidigt i vår ska jag leta upp en riktigt god potatis och sätta ett par tre stycken i ett större kärl..här kommer första bilden på den första skörden någonsin för mig tongue.gif
[attachment=10373:DSCN5583.JPG][attachment=10374:DSCN5584.JPG]
Tosan
Gratulerar! smile.gif
Själv fick jag inte plats för "julpotatis" som jag hade tänkt, men nästa år kanske.
Det kan vara att den suttit kvar ett tag som gjort skalet tjockare, eller så är det bara en sån sort.
Lady Hamilton
Kan inte ditt problem bero på att du planterat i för "god" jord? Har du fått hög o kraftig blast? I så fall har all kraft gått till att få blasten o växa. Själv brukar jag plantera i sand utblandat med planterings jord och sedan har jag bara täckt med gräsklipp.
lissa
Tack för svar och gratulation smile.gif ....Ni har nog säkert rätt båda två , och på alla punkter. Men som ni kaske kommer ihåg så fick jag ju en impuls och tog en potatis som hade legat ett tag i kylen, gjorde hål i en hink och tog jorden jag hade hemma, resterna av jord på potatisen ser ju nästan ut som mylljord, och ja, blasten är nog runt 70-80 cm hög, antagligen alldeles för högt? tjock stam och relativt små blad + massa vita flygare....Så egentligen har allt varit fel för dom stackars knölarna... det ska bli roligt att se hur dom andra blir tongue.gif Är tumregeln att det ska "skördas" när blasten blir gul ??
Nästa år ska jag försöka "tima" julpotatisen så att det BLIR julpotatis, för det kommer ju att bli den andra skörden för 2008, för som sagt..jag är fast biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon