|
Full version: Typ 2 diabetes
Inga från Närke
09-12-2007, 20:20
Hej Undrar om det är någon som har Typ 2 diabetes här som man skulle kunna få lite råd av. Sambon och jag håller på att kolla oss själva just nu en tid och det ser inte så bra ut. Ska kontakta vårdcentralen under veckan om det inte har blivit bättre. Håller på att kontrollera vad vi äter också nu så att det inte innehåller för mycket kolhydrater som är en liten bov sägs det. Vill du inte ange det på forumet så PM.a eller mejla mig så vore jag tacksam.
Jag har inte diabetes själv men maken har det. Han fick diagnosen för mer än 10 år sen. Det var jobbigt i början. Vi blev uppmanade att lägga om mathållningen och det var lättare sagt än gjort. Light, light, light. Och äta sallad som förrätt. Vi som aldrig ätit förrätt i vardagslag. Det var knepigt att fixa till timingen med förrätt och huvudrätt. Idag går det på rutin. Vi äter inte alltid sallad heller. Vad det handlar om är att hitta rätt balans mellan energi in (mat) och energi ut (rörelse). För det är energi det handlar om. Inte bara kolhydrater. All energi räknas, där ju socker är den renaste formen. Det är ju därför man kallar det sockersjuka. Förr trodde man att det enbart handlade om att undvika socker. Nu vet man bättre. Fett är den vanligaste boven. Kort kan man säga att det som är bra för en diabetiker är bra för alla! Det handlar om hälsosam mat. Dock en varningens flagg för mjölk. Pga mjölksockret bör man undvika mjölken. Ost i liten mängd kan dock gå bra. Jag rekommenderar att ni båda bokar in ett besök hos en dietist. Det är guld värt! Sen är det läge att skaffa hund så man tvingas motionera om man har svårt att få sig till det (även om man vet att man måste). Jag vet att det här är svårt. I början brukar det räcka med att lägga om kosten men det är inte ovanligt att man kan behöva medicin efter några år. Tabletter är vanligast. Insulinsprutor får man ta om det är väldigt svårt. Ni behöver inte vara rädda. Idag finns massor med bra råd att få och det går att leva ett finfint liv med diabetes. Lite trist att få beskedet så här inför jul men hellre nu så ni har möjlighet att tänka till på vad ni äter och dricker. Så fett- och sockerfritt som möjligt är bra  Och utnyttja jullovet till promenader.
Anki på Öland
10-12-2007, 11:21
Kan inte låta bli att lägga in ett litet MEN.... många nya rön har kommit, speciellt de senaste åren! Fett är inte boven enligt dem, tvärtom!! Finns mycket att läsa på nätet om fett/kolhydrater kontra diabetes. Vet diabetiker som kunnat sluta med sin medicinering tack vara denna kost. En dietist som hängt med i forskningen ger dig nog helt andra råd än dom ovan! Sök på nätet!! En länk med lite info. Anki
Inga från Närke
10-12-2007, 11:42
CITAT (Bee @ 10-12-2007, 09:35)  Jag har inte diabetes själv men maken har det. Han fick diagnosen för mer än 10 år sen. Det var jobbigt i början. Vi blev uppmanade att lägga om mathållningen och det var lättare sagt än gjort. Light, light, light. Och äta sallad som förrätt. Vi som aldrig ätit förrätt i vardagslag. Det var knepigt att fixa till timingen med förrätt och huvudrätt. Idag går det på rutin. Vi äter inte alltid sallad heller. Vad det handlar om är att hitta rätt balans mellan energi in (mat) och energi ut (rörelse). För det är energi det handlar om. Inte bara kolhydrater. All energi räknas, där ju socker är den renaste formen. Det är ju därför man kallar det sockersjuka. Förr trodde man att det enbart handlade om att undvika socker. Nu vet man bättre. Fett är den vanligaste boven. Kort kan man säga att det som är bra för en diabetiker är bra för alla! Det handlar om hälsosam mat. Dock en varningens flagg för mjölk. Pga mjölksockret bör man undvika mjölken. Ost i liten mängd kan dock gå bra. Jag rekommenderar att ni båda bokar in ett besök hos en dietist. Det är guld värt! Sen är det läge att skaffa hund så man tvingas motionera om man har svårt att få sig till det (även om man vet att man måste). Jag vet att det här är svårt. I början brukar det räcka med att lägga om kosten men det är inte ovanligt att man kan behöva medicin efter några år. Tabletter är vanligast. Insulinsprutor får man ta om det är väldigt svårt. Ni behöver inte vara rädda. Idag finns massor med bra råd att få och det går att leva ett finfint liv med diabetes. Lite trist att få beskedet så här inför jul men hellre nu så ni har möjlighet att tänka till på vad ni äter och dricker. Så fett- och sockerfritt som möjligt är bra  Och utnyttja jullovet till promenader. Hej Bee Tack för ditt svar. Har varit inne på nätet och letat recept m.m. och de nya rönen säger att fett inte är så skadligt. Har barnbarn med Typ 1 så jag får lära mig av dottern en del. Du har nog missat i husdjurstråden att vi har hund (Nemo) sedan en tid tillbaka och vi är ute på promenader mellan 1-2 timmar på förmiddagen och 1 timma på eftermiddagen och en stund senare. Men tyvärr så orkar jag inte gå så fort så att det biter på blodsockret så mycket så det blir att kolla mera vad jag stoppar i mig. Jag som älskar kakor och bullarHar du några bra recept som du kunde ge mig? CITAT (Anki på Öland @ 10-12-2007, 11:21)  Kan inte låta bli att lägga in ett litet MEN.... många nya rön har kommit, speciellt de senaste åren! Fett är inte boven enligt dem, tvärtom!! Finns mycket att läsa på nätet om fett/kolhydrater kontra diabetes. Vet diabetiker som kunnat sluta med sin medicinering tack vara denna kost. En dietist som hängt med i forskningen ger dig nog helt andra råd än dom ovan! Sök på nätet!! En länk med lite info. Anki Hej Anki Tack för ditt svar. Jo jag har varit inne på nätet och sedan lär jag ju lite av min dotter. Barnbarnet har ju TYP1. Men tyvärr så bakar hon inte så mycket så jag har varit ute och kollat som sagt vad. Vid typ1 kan man ju reglera lite med insulinet tillfälligt men så länge vi inte har någon medecin så måste vi se över kosten. Det blir då nästa jobb att ta tag i nu när Nemo är bättre och vi inte behöver hållas med honom så mycket. Blir då tid att kolla på nätet. Detta med fett har jag också hört och hittade på nätet och det är ju bra i dessa tider. Kram och tack igen.
Det är inte så mycke jakten på fett och kolhydrater, som att få en balans mellan grupperna. Tallriksmodellen fungerar hela vägen för att få denna balansen. Talriksmodellen är: halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein (kött, fisk) och en fjärdedel kolhydrater (potatis, ris, pasta) Kan man dessutom byta kolhydraterna till råris eller fullkornspasta, vinner man många poäng.
Sen är det hur och när man äter som spelar in. Fördela den mat du äter i vanliga fall på minst fem måltider per dag. Bullar och kakor är ju inte det bästa till mellanmål, så försök byta dessa till rågskorpa med pålägg eller en stadig grov smörgås med pålägg.
Det kan tyckas vara svårt till en början, men var försiktig med lightprodukterna. Dessa kan ställa till med andra bekymmer istället. LAgom är bäst och försök få balans mellan näringsgrupperna.
grycken
10-12-2007, 12:10
Inga från Närke! Här kan du läsa mycket om kost och diabetes 2 och hur många i farozonen för att utveckla diabetes 2 lyckats sänka blodsockret med LCHF-kosten: Kolhydrater i Fokus: http://kolhydrater.ifokus.se/Annika Dahlqvists blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika, se även under Hälsovisster i högermarginalen.
Jag var med när maken träffade en ny dietist i våras. Kolhydratfattig kost a la GI ville hon inte rekommendera. Tallriksmodellen däremot är väldigt bra! och som MariaS säger, en bra balans i dieten är A och O. Lätt att säga men inte alltid så lätt att verkställa. Det är en svår balansgång. Maken jobbar på det, han har några kilon för mycket. Inga. ja, jag hade missat att du redan har ett bra "motionsredskap"  Jag tror du får väldigt bra motion även om du inte går snabbt. Det är den långsiktiga uthålliga (varje dag)motionen som gör susen. Recept på kakor och bullar har jag inte för det står på "förbjudna listan" hos oss. Säger jag till maken i alla fall. Jag är inte så förtjust i det själv därför blir det inga
Jag har också typ 2-diabetes. Fick det när jag var gravid med min dotter för 6 år sedan, när jag blev gravid för andra gången kom diabetesen för att stanna. Jag tar tabletter, det svåra med tabletter är att man inte kan anpassa dosen efter vad man äter, dom är för långtidsverkande, fast dom är bra, inget lågt socker får man, och man kan ta dom lite när man vill under dan. Insulin tog jag under bägge mina graviditeter, det är lättare att ta lite extra om man äter något med snabba kolhydrater. Ärligt talat är jag en slarver  . Äter det jag vill, när jag vill, fast jag är inte så förtjust i sötsaker, och jag dricker ingen dricka eller saft med socker i. Fast jag äter lördagsgodis och någon kaka ibland, fast då talar jag inte om dagligen. Min läkare vill att jag skall gå ner 30 kg i vikt... lättare sagt än gjort. Och motionera mer, inte heller det lättaste när man jobbar skift och alltid är hemma själv med två barn när man är hemma. Fast konstigt nog så är alltid mitt socker mycket bättre under vår/försommar, undrar varför Annars är mitt bästa tips, byt ut past o ris mot fullkornsvarianten i vardagsmaten, drick absolut inte sockret, och dra ner på kak o godisätandet. Och när du motionerar, motionen sänker sockret även en timma efteråt, så det gårt lika bra att äta efter motionen.
CITAT (Inga från Närke @ 09-12-2007, 20:20)  Hej Undrar om det är någon som har Typ 2 diabetes här som man skulle kunna få lite råd av. Sambon och jag håller på att kolla oss själva just nu en tid och det ser inte så bra ut. Ska kontakta vårdcentralen under veckan om det inte har blivit bättre. Håller på att kontrollera vad vi äter också nu så att det inte innehåller för mycket kolhydrater som är en liten bov sägs det. Vill du inte ange det på forumet så PM.a eller mejla mig så vore jag tacksam. Hur menar du? Har någon av er diagnosticerats ha diabetes typ 2? Häromåret ... maken var på årlig kontroll och sockerprovet visade 6,1. Han fick remiss till ögonläkare, diabetesskötesrka, dietist och fotvård. Det var storlarm på direkten. Sedan blev det platt fall, när det visade sig att hans långtidssocker låg på 4,1 och fortfarande ligger det på helt normal nivå.
Min man har tagit två sockerprover det senaste månaderna. Första visade 6.9, andra 7.1. Nästa prov tas i februari. Det rådet han fått hittills är att äta regelbundet och motionera. Hjälper inte det görs en större unersökning. Så något storlarm kan man inte tala om här...
CITAT (Bee @ 10-12-2007, 16:03)  Jag var med när maken träffade en ny dietist i våras. Kolhydratfattig kost a la GI ville hon inte rekommendera. Tallriksmodellen däremot är väldigt bra! Lyssnade på en föreläsning med en diabetessköterska från Sunderby Sjukhus nyss. De får inte i sin yrkesroll rekomendera folk GI, stenålderskost mfl. enligt henne själv. Jag tror det är för "nytt" än.
Ja, det kommer nog ta ett tag och många utredningar innan nya rekommendationer får ges. Det konstiga är att dom tydligen inte är nya utan gamla... Här kommer ett utdrag ur läkaren Annika Dahlqvist blogg (som själv miste sitt arbete när hon gav dessa rekommendationer till sina diabetespatienter)
"Hemmets läkarbok - om diabetesbehandling 1 december kl. 14:29
I ett forum, en text nedskriven av Vikingmormor. Ur Hemmets läkarbok 1921, före insulinets introdukton. Hemmets läkarbok är skriven dr J Lagerholm, sjukhusläkare. Kapitel Sjukdomar i ämnesomsättningen. "Soccker är ett ämne, som med nödvändighet ingår i kroppens ämnesomsättning och det förefinnes alltid till en viss mängd i människans blod. Den huvudsakliga källa, ur vilken kroppen tager sitt socker, är stärkelsen, som tillföres oss såsom den viktigaste beståndsdelen i bröd, mjölrätter, potatis och grönsaker...... Sockrets öde i kroppen är, såvida det ej magasineras såsom glykogen och fett, att i vävnaderna förbrännas till kolsyra och vatten..... Med sockersjuka i egentlig mening (diabetes mellitus) betecknar man en kronisk sjukdom, som består däri, att orgaismen icke mera har förmåga att i samma mån som den friska tillgodogöra sig och förbruka sockret. En svårare och en lättare form urskiljas; vid den lätta formen uppträder sockret i urinen blott efter förtärandet av kolhydrat (stärkelsehaltiga födoämnen), då däremot vid den svåra formen urinen är oavbrutet sockerhaltig såväl efter njutandet av stärkelsehaltiga födoämnen och socker som vid ren köttdiet. De lätta fallen kunna vara i decennier och träffa mest korpulenta personer; ej sällan bliva de endast av en tillfällighet upptäckta, utan att personen i fråga haft en aning därom. Den svåra formen däremot kännetecknas genom höggradig avmagring, svaghet, torr hud, ökad hunger och törst samt räcker i regeln ej mer än 1-3 år. Mängden av socker i urinen står vid de lätta fallen i direkt beroende av stärkelsemängden i den intagna födan och försvinner vid iakttagande av sträng diet på 1-4 dagar..... Vari sockersjukans egentliga väsen består, är ännu till stor del en gåta. Säkert är, att vid densamma sockermängden i blodet överstiger den normala, och att sockersjuke ej har förmågan att i så hög grad som den friske använda och förbruka det för övrigt på normalt sätt bildade sockret. Vid behandling av sockersjuka måste alltid en läkare leda det hela. En i varje fall strängt ordnad diet är alltid det huvudsakliga medlet att ernå en förbättring och motarbeta sjukdomens fortskridande. SEDAN HUNDRA ÅR har erfarenheten ställt utom allt rimligt tvivel, att alla sjukdomssymptom försämras vid förtärandet av socker och stärkelsehaltiga ämnen för att istället vid uteslutande eller inskränkning av dem påfallande förbättras eller helt och hållet försvinna. Den sockersjuke måste därför huvudsakligen leva av äggviteämnen och fett. Men då vid den svåra formen sockret uppträder i urinen även efter äggviteföda, men icke efter fett, måste man i de svåra fallen så mycket som möjligt inskränka njutandet av äggvitehaltiga födoämnen och söka att förse kroppen med den erforderliga mängden kol i form av fett. DETTA ÄR HUVUDPRINCIPERNA vid behandling av sockersjuka. Vi kunna urskilja trenne dietformer, allt efter olika svåra sjukdomsfall. Den strängaste dieten, som fullständigt förbjuder kolhydrat och utom fett endast tillåter omkring 120 gram äggvita per dag. Denna diet kan blott högst sällan och då endast för några få dagar komma i betraktande. Den stränga dieten.Den sjuke erhåller dagligen 500 gram kokt eller stekt kött, vilket motsavarar 700 gram färskt rått kött, 100-200 gram fett i form av smör, grädde, fett fläsk,matolja, feta såser o.dyl.samt måttliga mängder grönsaker i form av sallad, kort sagt födoämnen, vilka vi uppräkna i tabell n:o 1. I stället för kött kan man även giva ägg, fisk och ost. I de grönsaker, vilka vi å tab. n:o 1 angivit, finns visserligen ringa mängder kolhydrat, det oaktat är det tillrådligt att medgiva deras åtnjutande i betraktande av att den stränga dieten på grund av faran för coma ej låter sig genomföra under någon längre tid och ofta även giver anledning till rubbningar i matsmältningen, såsom aptitlöshet, illamående, kräkningar och diarré...." Tabell 1 har innehållsförteckning över protein, fett och kh. de grönsaker som nämns är; sallad, gurkor, spenat, sparris, blomkål, skärbönor, vit-och rödkål, surkål, rädisor, champignoner och lingon kokta med sackarin. Men visst är det intressant att man 1921 anser att man i 100 år, vetat hur man kostbehandlar sockersjuka (typ 2), detta är innan insulinet."
torvan
Jag hävdar med en dåres envishet att det handlar om energi. Man kan fundera över vilka födoämnen som innehåller mest energi. Det handlar om kroppens - det kroppsegna insulinets - förmåga att ta hand om energin. Saknar man egen förmåga eller om den är nedsatt (vanligast vid typ2) kan man antingen labba med kosten - undvika de snabba kolhydraterna tex - eller måste man ta medicin, beroende på hur mycket egna förmågan är nedsatt. Det är tämligen vanligt att förmågan minskar över tid.
Apropå gamla tiders behandling: på 30-talet skulle en diabetiker äta kokt vitkål. Kom man in i en portuppgång och kände lukten av detta kunde man räkna ut att här bor en diabetiker. Min mor fick diagnosen i mitten av 70-talet. Då var det nästan enbart socker som skulle undvikas. Fett var helt ok. Det var det inte!! Mammas diabetes förvärrades och hon fick inom några år börja med sprutor. Mamma var inte överviktig men det hade säkert gjort gott om hon hade fått de goda kostråd man får numera.
Diabetes är en mycket lömsk sjukdom och det finns inga enkla råd som passar alla. Det går inte att bota eftersom det beror på en brist i kroppen, enbart hålla i schack. Det är en ärftlig sjukdom. Förr sa man att det var enbart Typ 1 som ärvdes. Idag vet man att Typ 2 ärvs i större utsträckning.
Inga, det är bra att ni kollar er! Sa du inte att du hade ett barnbarn med Typ1? Hur ser det ut bakåt i släkten? Dricker ni mer vatten nuförtiden? Ständigt törstiga? Har ni minskat i vikt av ingen anledning alls? Springer på toa oftare än vanligt? - Då är det hög tid för läkarbesök. Vänta inte. Och ta det lugnt med julgodiset.
Nja Bee, det stämmer inte riktigt. När jag fick min typ2, gick jag plötsligt upp 30 kilo. Trots balanserad kost sen tidigare (Ärftlig kolesterol) Visst var jag törstig, men inte onormalt och inte sprang jag och kissade direkt heller. Nej sockret visade sig vid en vanlig rutinkontroll. Enligt min läkare är det inte alls ovanligt att kroppen samlar vätska istället som symptom vid typ2 diabetes. Vi är alla olika. Däremot är det som sagt viktigt med en balanserad kost. Att ge sig in på en massa olika metoder i kosten är inte heller bra, då vissa grupper försvinner ur maten. Kroppen behöver ju även de snabba kolhydraterna t.ex. vid hårt arbete. Det bästa är att få en balanserad kost utifrån ens egna förutsättningar och detta är ett samarbete mellan individen och en kostexpert. A och O hela vägen är att få så jämnt och balanserat födointag som möjligt över dygnet, så kroppen inte förbränner fel reserver.
Eva-Helene
11-12-2007, 17:02
Fick diagnosen typ-2-diabetes i våras. Håller blodsockret i rätt så bra balans med hjälp av kosten. Bytte ut riset mot grov bulgur och quinoa, ökade grönsaksintaget, bytte ut sockerbitarna i teet (successivt) mot sötningsmedel (målet är att sluta med det också), bytte ut mina vanliga måltidsdrycker mot vatten och lightdrycker. Motionen försöker jag att öka men tycker inte om promenader! fast när jag har tillgång till hund så går jag gärna ut med den!
Christa
11-12-2007, 18:12
Inga från Närke
11-12-2007, 20:16
CITAT (Bee @ 11-12-2007, 10:18)  Inga, det är bra att ni kollar er! Sa du inte att du hade ett barnbarn med Typ1? Hur ser det ut bakåt i släkten? Dricker ni mer vatten nuförtiden? Ständigt törstiga? Har ni minskat i vikt av ingen anledning alls? Springer på toa oftare än vanligt? - Då är det hög tid för läkarbesök. Vänta inte. Och ta det lugnt med julgodiset. En kusin och min farfar hade typ1 annars vet jag inte flera. Vi dricker inte mer än vanligt. Har inte minskat i vikt. Springer på toa har jag gjort i flera år men det har mera hört till åldern enl. min läkare. Men vi har då inte pratar om någon misstänkt diabetes för det har inte varit aktuellt efter div. provtagningar de nämnsta åren. Inte gubben heller. Men jag ska kontakta läkare för kontroll. Mina värden har pendlat mellan 5 - 10 högst på morgonen (idag 13,5 kl. 8,00 och 5,0 kl. 17,00) men mest omkring 8 varje dag. Nog är det lite relaterat till mat idag åt jag som vanligt på frukosten, 1,5 tim.promenad med Nemo, på lunchen köpt köttsoppa och en hård brödskiva, inget eftermiddagsfika för vi var till VET. med Nemo. När vi kom hem så låg jag då på 5,0. Ska ta lite senare nu och se vad det blev efter kvällsmaten. Har skrivit upp nästan allt som jag ska ta med mig vid läkarbesöket. Gubbens värden ligger på ca 7 - 8 runt kl. 17,00 morgonen vet jag ej för han vill inte ta prover då tyvärr, han sköter också sina matvanor själv eftersom han äter ute på lunchen. Han hatar grönsaker tyvärr. Tack till alla er för era tips och råd. Kommer att bli jobbigt att ändra sina matvanor men det är ju ett måste om det skulle visa sig att jag och sambon har TYP2 för det gäller även honom tyvärr.
Inga från Närke
12-12-2007, 10:41
Har ringt idag och beställt tid till både mig och gubben för labbprovstagning. Det ska göras 2 ggr sedan avgörs det om vi får prata med en doktor. Men under tiden så kollar vi ju förståss våra värden och ser över vad vi stoppar i oss.
Även om ni nu inte skulle ha typ2, så skadar det ju ALDRIG med balanserad kost. Särskilt inte när man börjar komma upp i åren
Inga från Närke
14-12-2007, 20:30
Har varit på kontroll torsdag och fredag. Mina blodsockervärden var INTE så höga som min mätare visade, men det låg på 6,4-7,0 fastande och det är lite för högt, så nu väntar jag på besked om jag får komma till dietisten för lite kostinfo eller vad det blir. Stickorna som vi hade till mätaren var lite för gamla, har köpt nya eftersom de andra blev slut och då var värdena mycket bättre så tänkt hur det kan bli. När jag har mätt med de gamla låg jag och växlade mellan 7-13,6. Men det var ju glädjande besked även då för sambon förståss som hade bra värden vid provtagningen. Ska ändå börja att tänka mera på att äta grönsaker, inte svårt för mig men sambon, så därför har jag inte själv köpt och ätit heller så mycket men nu ska det bli av. Tack för ert intresse.
zaaritha
14-12-2007, 22:46
Ja--jag har det! Men; måste erkänna att jag inte sköter mej rätt.......... Fast; när jag var på koll, i nov., så var det mesta ok.
aanderss
14-04-2008, 23:19
min farbror
Äsh, det var inget, sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|