Christina i Taxinge~
Ser på Rosenpostens sida att det finns en "ganska sällsynt gallica" som heter 'La Favorite'.

Har den nåt synonymnamn?
Nån som har den?

Nån som har rugosan 'Carmen'????????
Isåfall, berätta dina erfarenheter - tack!
Anna NV Uppsala
Jag köpte Carmen från antingen Flora Linnea eller Rosenposten. Detta är vad jag fick:

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...tmgtejtupo2hv9z

Ska väl göra ett nytt försök, den verkar klart intressant.
Helenavborg
Jag köpte La Favorite i våras så den har inte blommat än. Tror inte den har något annat namn. I Suzanne Verriers gallicabok står det att förädlaren är Descement (före 1844). I Combined Rose List står det så här:"Vibert 1844 (although sold as a distinct cultivar, there is apparently no historical evidence for the existence of this rose)".
Helenavborg
CITAT (Anna NV Uppsala @ 09-12-2007, 21:51) *
Jag köpte Carmen från antingen Flora Linnea eller Rosenposten. Detta är vad jag fick:

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...tmgtejtupo2hv9z
Ska väl göra ett nytt försök, den verkar klart intressant.

Vacker ersättning för Carmen! Pirjo Rautio lovprisar Carmen som verkar vara helt härdig hos henne.
noranettan
Min La Favorite har inte heller blommat än, den blev nog lite åtgången av sorken......Carmen har jag också kikat på, den har så läcker färg. (men jag gillar ju inte rugosor!)
Anna NV Uppsala
Jodå, Anette. Du gillar visst rugosor. Det vet alla. Nu ska du bara inse det själv också ;-)
noranettan
Aj, aj, aj....Det tog faktiskt lång tid innan jag kunde erkänna att jag samlade på gallicor och pimpineller. Numera erkänner jag också att jag nästan samlar på myskrosor.....men jag kan nog inte erkänna att jag gillar rugosor.......än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon