Full version: Trädgårdsnybörjare
Neferlina
Hejsan!
Jag och min sambo har precis köpt hus och flyttar till helgen. Vi har bott i lägenhet tidigare där jag försökt odla lite på balkongen. Nu ska jag äntligen få en trädgård som jag kan pyssla i! Den är tyvärr ganska vanvårdad och övergiven och inte vacker överhuvudtaget! Men den ska bli!! smile.gif
Dock är det så att jag inte har någon direkt erfarenhet utan bara ett starkt intresse så jag får ju lära mig efter hand helt enkelt! Min fråga till er idag (för jag gissar att det kommer att bli fler wink.gif ) är vad och om jag kan göra något i trädgården nu? Eller om jag måste göra något nu!?

help.gif Josefin i Skåne
tettan
börja med att göra en enkel ritning på vad du vill med din trädgård, vad vill ni ha i den, vad ska ni kunna göra
CillaM
Jag tycker det är viktigt att vänta 1 år, ungefär, för att se vad om kommer upp och blommar. Det finns så mycket att vänta på. Kanske det finns mängder med narcisser och tulpaner som kommer upp, snödroppar, krokus, buskar, träd och så mycket annat, gu' vet vad. Vänta och se, planera därefter vad ni vill göra. Finns ju inget som hindrar er att köpa mer lökar, växter och annat att plantera till våren, sådant kan alltid flyttas och planteras om.
Kilmister
Bra svar allihop. Tänk på att det tar en närmast oändlig tid innan du har allt som du vill.
Koncentrera dig därför på en plats innan du fortsätter på nästa.
Jag gjorde misstaget att putsa och fixa lite varstans och blev därför aldrig riktigt färdig
någonstans.
Snigelhatare
Håller med CillaM

CITAT
Jag tycker det är viktigt att vänta 1 år, ungefär, för att se vad om kommer upp och blommar. Det finns så mycket att vänta på. Kanske det finns mängder med narcisser och tulpaner som kommer upp, snödroppar, krokus, buskar, träd och så mycket annat, gu' vet vad. Vänta och se, planera därefter vad ni vill göra. Finns ju inget som hindrar er att köpa mer lökar, växter och annat att plantera till våren, sådant kan alltid flyttas och planteras om.

Det kan ju dyka upp riktiga juveler som det är synd om du råkar gräva bort. Egentligen är det bästa du kan göra att använda tiden till att hålla koll på var solen går upp och ned under olika tider på året, vad som ger önskad eller oönskad skugga. Från vilket håll blåser det? Varierar det med årstiden från vilket håll det blåser mest?

Fundera på var du vill ha häckar, fruktträd och något som ger önskad skugga.

Svårt att gå så länge och planera och vänta förstås. Om det kliar i fingrarna att sätta igång så gör inte hela trädgården på en gång. Om du ska dela in trädgården i olika rum så kan du ju nöja dig med att göra ett rum första året.
kerstin z5-6
? Men när blir en trädgård någonsin färdig -? Den är ju ett levande material som i samspel med dina drömmar och visioner växer lever ,dör , ersätts , förändras från den dag du först sätter i spaden -tills den och ev du med återgår till naturen angel_not.gif
Gör vad du vill! men det ska vara roligt rolleyes.gif
Planera gärna sittplatser och struktur vintertid-när allt är avlövat syns det bättre -men räkna med revideringar
Inventera innehållet i trädgården första sommaren , men gör en del till " din " om så bara med en liten rundel av ettåriga växter

Häng här -här finns ofta svar på det man undrar över smile.gif
Välkommen ! smile.gif
ewa zon 3
Belysning, det kan man roa sig med när det inte är så mycket annat vanligt trädgårdsarbete.
Med spotlights kan man belysa ett träd eller vackra grenar på buskar underifrån. Med slingor kan man göra vilka former som helst för att skapa en intressant effekt, men behöver inte stanna vid att hänga en slinga i en gran. Roligt när man kan se trädgården innifrån huset och att det inte bara är en "mörk vägg"
Naturligtvis är en välkomnande och praktisk belysning viktig, så att men ser var man går och ser att stoppa nyckeln i dörren, men det kanske redan är ordnat.
Att en trädgård stått övergiven och är vanvårdan som du skriver kan verka övermäktigt i början, så mycket man vill göra. Men man behöver inte börja om helt från början. Oftast finns det en stomme av tex träd, buskar och häckar som går att återanvända så att säga.
Välkommen säger jag med smile.gif

/Ewa

Neferlina
Tack för alla bra svar! Jag hade ju på känn att jag skulle vänta och se vad som dyker upp- men som ni säger: det kliar verkligen i fingrarna!! wink.gif Men jag ska ta er på orden och göra en plan över vad jag vill med trädgården och sen får jag se hur genomförbart det är!

Mycket måste dock vänta eftersom vi inom de närmsta åren ska dränera grunden varpå det känns ganska onödigt att börja plantera rosor längs husväggen! thumbdown.gif

Tack snälla för hjälpen- och med all säkerhet: På ÅTERSEENDE!

thanks.gif
Josefin
Tullia
Något som kanske är vettigt att göra är att "städa" lite lagom. Nästan lite sent nu, men om du vill... Om du är lite rädd om en eventuell gräsmatta, så ska det inte ligga tjocka lager löv på den under vintern t ex. Plocka också undan frukt och släng på komposten. Städa inte för mycket i rabatterna bara!
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan gör nu titta på grannen vad de plantera sen du ska vet vilken zon lägger den trädgård och använda kompost för att vet söder och norr ost väst, vilket jord du har kanske du behöver att gör förbättring, sedan du kan välja växter som passar den trädgård, men tror att det är mycket men det är tvärtom om man tänker på fram tiden, mina växter räkna som mina bar så vi behöver jobba bra med de,
Lycka till
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon