Andrine
Jag börjar bli lite deprimerad här, då jag tror att en av mina favoriter, ett sammetsblad (Gynura aurantiaca) har fått någon ohyra.
Vet ännu inte vilken sorts, men något fel är det. Senaste veckorna har den gått från att vara superfin till nästan bara vissna blad på hela växten.
Min fråga då; Om jag nu försöker mig på att bli av med den misstänkta ohyran, hur skall jag göra då? Tänkte ju på att den har luddiga blad, och den vill väl inte att man sprejar de på något sätt?

Skulle vara tacksam för tips, för jag gillar som sagt verkligen den här växten... sad.gif
Fenja
Ser du någon ohyra? Annars kan det ju bara vara årstiden liksom, med dåligt ljus och korta dagar som gör att den inte trivs... Du kan testa att köpa Provadotabletter och stoppa ner i krukan, de tar flera sorters ohyra och kan användas förebyggande. Lite extra belysning kan också vara värt att ge den.
Mvh
Fenja
Andrine
Nej, jag ser ungen direkt ohyra, men "luddet" på undersidan av bladen ser ut att ha blivit uppkäkat. Istället för jämnt lila så är den fläckvis kal. (Klicka för STOR bild)

Och som sagt, bladen skrumpnar bort en efter en, till och med de nya bladen i topparna.

Både min mamma och min syrra har skott från min planta och deras mår kanonbra, så jag tvekar till att det skulle bero på årstiden.
Skall kolla upp tabletterna du namnde, tack! smile.gif

CillaM
En omplantering kanske vore på sin plats? Det är aldrig fel när de ser så vissna ut. O inte fullt lika mycket vatten som när det är vår eller sommar. O belysning (ljus), givetvis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon