Full version: Mammutträd
veclock
Hur tror ni det går att plantera ett mammutträd i kruka till och börja med, låta det växa till sig någon meter och sedan kanske plantera det utomhus? Bor i Luleå vilket är rätt långt norrut. Enligt [ http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2004...ors643/3480.jpg ] är det zon 6.
jegi
Jag vill minnas en tråd om just mammutträd där någon fått det att överleva i zon 4. Sök.
Christer i Falköping
De är inte sådär jättehärdiga egentligen, men väl värt ett försök ändå. Men i zon 6 tvivlar jag på att det klarar sig ute.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 12-12-2007, 20:08) *
De är inte sådär jättehärdiga egentligen, men väl värt ett försök ändå. Men i zon 6 tvivlar jag på att det klarar sig ute.
Christer.

växer bra i skåne men hur det är utanför zon 3 vet jag inte . Sverige generellt är dom väl inte så värst håriga
Anders zon 1
Jag har ett exemplar som klarat sig i minst 5 år (minns inte riktigt när jag planterade det) i zon 4, men det växer långsamt och ser oftast rätt tilltufsat ut på våren. Eftersom det verkar vara precis på gränsen i zon 4 så skulle jag nog gissa att det inte funkar alls i zon 6. Fast prova kan du ju alltid. Tror inte att det funkar i längden att ha ett mammutträd i kruka så det är nog heller ingen lösning.
veclock
Ajdå, lät inte som så goda nyheter. tongue.gif

Tjälen är väl det svåraste problemet ifall den är planterad ute?

Anders zon 1:
Okej, dom klarade sig 5 år, dog dom sen?
Hur länge kan man ha det i en kruka?

Skulle den klara sig bättre utomhus ifall man tillsatte gödsel regelbundet och skötte om den väldigt bra?
Skulle den överleva själv om man fick den att bli lika stort som ett vanligt träd?

Har ju annars stuga i zon 4.
MariaS
Det går bra att odla mammutträd i kruka som Bonzaii. Men det kommer kräva mycke pyssel och passning.
Själv har jag flera frösådda mammutträd i krukor just nu, vilka jag kommer plantera ut till sommaren, men då bor jag i zon 2 (zon1)
veclock
Okej, får göra ett försök ändå!
Anders zon 1
CITAT
Anders zon 1:
Okej, dom klarade sig 5 år, dog dom sen?
Hur länge kan man ha det i en kruka?

Skulle den klara sig bättre utomhus ifall man tillsatte gödsel regelbundet och skötte om den väldigt bra?
Skulle den överleva själv om man fick den att bli lika stort som ett vanligt träd?

Nej då, mammuträdet lever än. Det var omkring 5 år sedan jag planterade det.
Tror inte att det hjälper att gödsla och jag tvivlar på att det skulle hjälpa med ett stort träd heller. Misstänker att det helt enkelt är för kallt och för kort sommar i zon 6.

Vet inte hur länge det funkar i kruka. Men du kan ju prova att göra en bonsai av det som MariaS föreslår. Det skulle säkert kunna gå, fast det är nog inte helt lätt. Det är som sagt en hel del pyssel och du måste övervintra det svalt och ljust. Vanlig rumstemperatur tror jag inte fungerar.
Kapten Haddock
Hejsan sorry om jag drar upp den här tråden från dom döda, jag vill gärna försöka plantera ett mammuträd här i Finland där jag bor. Jag tänkte plantera det på mina föräldrars gård, 50km söder om Vasa nära en insjö. Jag tror vi bor på gränsen mellan zon 5 och 4.

Jag funderade att först kunde jag plantera några som krukväxter i lägenheten i vasa där jag bor det att växa. Mina föräldrar har stora växhus, kanske man kunde pröva växa några där också. Om vintrarna vore det förmodligen en bra plats att lagra träden i, kallt och skyddat från vind.

Idén vore att låta det växa några år i en kontrollerad miljö, först inomhus om sommaren och sen kunde det stå i det kalla växthuset om vintrarna tills det växt till sig ordentligt, sen kunde man plantera det en vår och hoppas det är tillräckligt stort och starkt för att överleva. Kanske att göra en bonsai modell vore nått också, skulle gärna ha en i 2-meters höjd, skulle var aväldigt fint i vardagsrummry men jag vet inte alls hur man gör ett bonsai träd. Jag antar också att då måste man ställa det utomhus för vintermåndaderna eftersom dom vill gå i dvala?
Orkidétjuven
Ett mammutträd vore ngt, ngn som vet om det växer i ngn botanisk park eller så? Vore kul att åka och titta på.

Vart har ni köpt era?
Kapten Haddock
Jag hittade frön på ett lokalt ställe som heter exoticgarden(.fi), verkar inte va svårt att hitta, finns säkert liknande i Sverige.

Frågade en på en amerikansk webbsida om att odla trädet i Finland också och han sade:

I think it is possible to grow giant sequoias there. The species has survived ice ages over their 200 million years of existence. If possible keep the young ones buried in snow for the winter to reduce dehydration. They get sappier and more cold resistant with age.

I do not recommend keeping them as a house plant. They need winter to be right.
Marka102
I botaniska trädgården i Visby finns det ett mammuträd.
Orkidétjuven
Tack. det ska jag komma ihåg nästa gång jag är i visby.
Vore ngt att ha med i bland mina levande fossiler. Jag har bara fossila barr av redwood so far och de växer ju inget tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon