Full version: Fågelavtryck
Marina i Hällekis
En koltrast flög in i ett fönstret i uterummet idag, trots att vi har satt upp siluetter.
Som tur var, verkar den klarat sig bra, trots en hård smäll.
Den fick vila några timmar i växthuset, flög sedan i väg under några tujor, där vi lagt äpplen.

Det blev dock ett rejält, tydligt avtryck i fönstret.
[attachment=10396:avtryck.JPG]
Berith
Oj! Stackarn, det måste nog känts. Men vilken tur att den klarade sej.

Det gick värre för den här talgoxen ifjol. För det borde väl vara en talgoxe?
Förhoppningsvis stendog den innan den landade i rabatten nedanför fönstret. crying.gif

[attachment=10430:3954_p45100.jpg]
Myosotis
Otroligt snyggt koltrastavtryck! Vilken tur att den klarade sig.
Den stackars talgoxhannen dog nog fort, de brukar bryta nacken, tror inte de hinner lida mycket. Men det är hemskt i alla fall! Våra fönster har också mördat en del fåglar genom åren, främst kol- och taltrastar, även här trots silhuetter. Man får dåligt samvete.
Lilla Birka
CITAT (Myosotis @ 11-12-2007, 16:08) *
Otroligt snyggt koltrastavtryck! Vilken tur att den klarade sig.
Den stackars talgoxhannen dog nog fort, de brukar bryta nacken, tror inte de hinner lida mycket. Men det är hemskt i alla fall! Våra fönster har också mördat en del fåglar genom åren, främst kol- och taltrastar, även här trots silhuetter. Man får dåligt samvete.

Ja, jag vet inte vad man ska göra åt detta. Vi har också satt upp rovfågelssilhuett, men får ändå in fåglar på altanen. Och de flyger ömsom ihjäl sig ömsom klarar de sig.... De som dött är en koltrast som dog i mina händer, trodde den skulle klara sig, en stenknäck ( aldrig sett en så´n förut ens i levande tillstånd) en ringmärkt rödhake ( ringmärkt i Skåne 1½ år tidigare som unge) en och annan domherre, talgoxe. De som klarat sig är en gärdsmyg, en trädkrypare, en domherrehona + ett antal småfåglar typ grönfinkar, talgoxar, domherrar..... Stenknäcken, koltrasten och trädkryparen har jag fångat på bild, roligt att ha trots de tragiska omständigheterna i två av fallen.
Berith
CITAT (Myosotis @ 11-12-2007, 16:08) *
---
Den stackars talgoxhannen dog nog fort, de brukar bryta nacken, tror inte de hinner lida mycket.
---

Hur ser man att det är en hanne? rolleyes.gif
KURT
CITAT (Berith @ 13-12-2007, 07:22) *

Vad jag vet på bredden på börstbandet (smalare hos hona), men det syns ju inte här.
Berith
CITAT (KURT @ 13-12-2007, 07:38) *
Vad jag vet på bredden på börstbandet (smalare hos hona), men det syns ju inte här.

Aha. Neej, det är lite svårt att se. yes.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 13-12-2007, 06:22) *

Hannens svarta band blir bredare mellan benen medan honans smalnar av och slutar mellan benen.
Berith
CITAT (Myosotis @ 13-12-2007, 13:19) *
Hannens svarta band blir bredare mellan benen medan honans smalnar av och slutar mellan benen.

Ok, ska försöka kolla in det nån gång. yes.gif
zaaritha
Tur att den ej blev skadad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon