Full version: Jord källare
camnis
Jag tänker bygga en jord källare kommande sommar.
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur stor den ska bli.
Men jag kommer att bygga den i leca sten, forma och gjuta ett rakt tak.
Och sen tänkte jag bygga ett ett vanligt tegel tak över hela källaren.
Dränera runt källaren, fylla imot med massor mot väggarna.

fråga: imellan takstolarna som blir, fast bultade på det platta taket som jag gjutit, det blir ju som fack imellan.
Där tänkte jag lägga platon-matta längst ner, och sen fylla facken med kutter spån, ca 2,5 dm eller mera.
Kan man göra så, eller kan man ha lösa leca kulor att isolera med.

Skulle det gå att fylla upp med leca kulor mellan takstolarna, är leca kulor isolerande, fungerar dom som spån, vad gäller isolering?

Det skulle vara kul om någon kunde komma med synpunkter och förslag på hur man kan göra för att få till en bra jordkällare.
Hur ventilationen ska vara, hur stora rör mm.

M.V.H

Johan Gustafsson
MariaS
Du ska nog använda frigolitskivor som är armerade, eller helt enkelt fortsätta gjuta med lekastenarna över taket. Sågspånen drar bara till sig fukt och snart får du mögel. Gör du ett grundligt arbete med taket, klarar den vikten av fyllnadsmassor vilket isolerar bäst. Fyll med minst 50cm för att få frostfri jordkällare.

Platonmattan fungerar bara lodrätt då den har rinnkanaler för vatten, liggandes platt samlar den vatten istället.
camnis
Tanken är att jag ska ha takstolar med råspont och papp på, och sen enkupigt tegel, så det kommer inte att komma in något vatten.
Och då tänkte jag som så att jag kunde ha lös leca imellan takstolarna, och platon matta längst ner mot betongen, bara för att få en liten luft spalt.
Och vad jag kan föstå så ska leca stenen isolera bra....

// Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon