Full version: Hibiscus
Abelone
Kan någon tala om för mig hur jag ska beskära och omplantera en hibiscus?
Den står ljust men har inte blommat om och bladen är mörkt gröna.Hur ska jag få den att blomma igen?
Dilara
Härifrån har jag lärt mej mycket om hur jag sköter mina Hibiskusar.. http://hibiscus-sinensis.com/hibiscus/skotsel.html
lissa
Tack Dilara för den länken, jag tror att jag aldrig har sett en så utmålande och bra sida om en blomma och dess skötsel thanks.gif tummenupp.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att din Hibiscus inte blomma kanske du har jord. Som rik med kväve( N ), på den här sätt du kan ge jord gödsel som rik med ( K_P), också kanske hon sätter på plats, som har lite ljus bytta plats,
Lycka till
H: Bassam
Blomstersmurfen
Angående Provado och spinn som det stod om i länken...

Har aldrig hört talas om detta tidigare! Har ni?

Jag som nästan själv kan få det företaget att gå runt, med tanke på hur mycket Provado jag använt på mina stooora änglatrumpeter som haft så mycket spinn i sommar! slap.gif
Ciczi
CITAT (Abelone @ 10-12-2007, 21:28) *
Kan någon tala om för mig hur jag ska beskära och omplantera en hibiscus?
Den står ljust men har inte blommat om och bladen är mörkt gröna.Hur ska jag få den att blomma igen?

Hur gammal är din planta. För om du har köpt den i år och bladen är fortfarande är mörkgröna skulle jag tro att din hibiskus har retarderingsmedel kvar i sig. Det växer bort tillslut. Retarderingsmedel används för att få buskigare o kompaktare plantor.
Om det är fallet med din hibiskus så rekommenderar jag att du låter bli beskärningen tills vidare.

Din hibiskus har troligen bara gått i vintervila (eller menar du att den bara har blommat en gång) Alla plantor vintervilar mer eller mindre.,

Du får gärna fråga igen om du har fler frågor kring hibiskusar...

mvh Ciczi
Abelone
CITAT (Ciczi @ 12-12-2007, 18:43) *
Hur gammal är din planta. För om du har köpt den i år och bladen är fortfarande är mörkgröna skulle jag tro att din hibiskus har retarderingsmedel kvar i sig. Det växer bort tillslut. Retarderingsmedel används för att få buskigare o kompaktare plantor.
Om det är fallet med din hibiskus så rekommenderar jag att du låter bli beskärningen tills vidare.

Din hibiskus har troligen bara gått i vintervila (eller menar du att den bara har blommat en gång) Alla plantor vintervilar mer eller mindre.,

Du får gärna fråga igen om du har fler frågor kring hibiskusar...

mvh Ciczi

Hej Ciczi!
Den är inte ny min hibiscus utan rätt gammal,och har bara blommat en gång...Den satte knopp men de slog aldrig ut! Den ser ju ut att må bra med tanke på bladverket, men blommorna uteblir! Tror du den kan komma att blomma när den får ny jord till våren?
Ska jag både plantera och beskära?/ Ann-Marie
Ciczi
Om plantan är ett par år gammal så borde retarderingsmedlet vara borta.

Det låter som den behöver en omplantering i när ljuset börjar återvända. Ser att du bor i hälsningland. I slutet av mars borde du kunna plantera om och beskära.

Avvakta ett tag efter omplanteringen och beskärningen med att vattna med näring. Vanligt vatten går bra. Efter cirka tre fyra veckor kan du börja att ge lite näring igen.

Berätta gärna hur det går...

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon