Full version: Vildäng
ängsvädd
Jag letar efter vildängs/blomsterängsblandning som man kan så. Har kollat Lindbloms frö och Impecta, men de har ingen vildängsblandning. Någon som vet en fröfirma som säljer sådan blandning?
Lars-Olof Arvids
Kolla här: http://www.pratensis.se/

Olle
ängsvädd
Tack så jättemycket smile.gif Kände inte till pratensis. Skulle tro att man kan skräddarsy vildängsblandningar beroende på vilken typ av äng man har, men ska kolla. Jag har fuktig lerjord.
Lars-Olof Arvids
Man kan skräddarsy vildängsblandningar hos dem. Det har jag gjort och det blev alldeles utmärkt. smile.gif

Olle
CGB
Har man turen att hitta odlade ängsplantor kan man också försöka med dem, ... själv har jag inte lyckats så bra med färdiga ängsfröblandningar.
ängsvädd
Jag fick svar från pratensis:

CITAT
Tråkigt att du inte kan komma vidare på hemsidan.
Jag har några olika ängsfröblandningar som passar för lite olika jordar. Ängsfröblandningen innehåller både ängsgräs och ängsblommor och ska sås ut på en bar jord där inget annat växer. Om du vill förbättra en befintlig gräsyta med mer blommor är det bättre att plantera in ängsplantor än att så.
Lämplig ängsfröblandning för dig kan vara artnr 101 Normaläng för torr till normalfuktig jord (denna innehåller dock ängssyra som du inte vill ha)
Artsammansättning för denna är: klätt, blåklint, kornvallmo, rölleka, stor blåklocka, rödklint, väddklint, brudbröd, gulmåra, humleblomster, flockfibbla, äkta johannesört, åkervädd, sommarfibbla, prästkrage, svartkämpar, rödkämpar, gullviva, smörblomma, höskallra, ängssyra, rödblära, smällglim och ängsvädd samt gräsen vårbrodd, luddhavre, kamäxing, fårsvingel, rödsvingel och ängsfryle.
Om det är riktigt blött har jag även en fuktängsblandning art nr 102, innehåll i denna är: nysört, strätta, labbleka, ängsbräsma, hampflockel, älgört, midsommarblomster, humleblomster, fyrk. johört, gökblomster, fackelblomster, brunört, smörblomma, ängsskära, rödblära, ängsvädd, läkevänderot samt gräsen ängskavle, darrgräs, bunkestarr, kamäxing, tuvtåtel, ängssvingel och rödsvingel.
Om du vill välja att plantera ängsplantor kan du bl. a. välja bland:
stor blåklocka, rödklint, brudbröd, gulmåra, midsommarblomster, humleblomster, åkervädd, prästkrage, gullviva, rödblära, ängsvädd, ängsbräma, gökblomster och smörboll
Ängsfröet kostar 50:- + 15:- porto för en påse som räcker för 10 m².
Ängsplantorna kostar 15:-/st, för 5-12 pl tillkommer 55:- porto, för 13-26 pl tillkommer 77:- och för 27-40 pl tillkommer 130:-.

Frö kan levereras hela året, medan plantorna levereras mars/april-oktober.

Om någon undrar varför jag inte vill ha ängssyra så beror det på att ev. ska sköldpaddor äta av växterna och ängssyra är oxalsyrerik vilket inte är bra för sköldpaddor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-12-2007, 08:24) *
Kolla här: http://www.pratensis.se/

Olle

tusen tack ,, bra sida . precis vad jag behövde ska göra ''ängar'' i trädgården över dom mer vildvuxna ogräs delarna . och har haft lite bekymmer med att välja växter . men där står ju klart och tydligt torr äng (kalk eller kalkfattig) och så vidare . bara att klicka och välja .
Stella-Polaris
Bor du i Södra Sverige är det än inte för sent att samla in frön själv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 12-12-2007, 01:27) *
Bor du i Södra Sverige är det än inte för sent att samla in frön själv.

menar du mig så har jag redan 'vilda' växter där och dom fröar fritt av sig men jag vill tillföra lite mer lyster och färg
Ciczi
Pratensis har fina växter och är bra att ha o göra med. tummenupp.gif

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon