Jag fick svar från pratensis:
CITAT
Tråkigt att du inte kan komma vidare på hemsidan.
Jag har några olika ängsfröblandningar som passar för lite olika jordar. Ängsfröblandningen innehåller både ängsgräs och ängsblommor och ska sås ut på en bar jord där inget annat växer. Om du vill förbättra en befintlig gräsyta med mer blommor är det bättre att plantera in ängsplantor än att så.
Lämplig ängsfröblandning för dig kan vara artnr 101 Normaläng för torr till normalfuktig jord (denna innehåller dock ängssyra som du inte vill ha)
Artsammansättning för denna är: klätt, blåklint, kornvallmo, rölleka, stor blåklocka, rödklint, väddklint, brudbröd, gulmåra, humleblomster, flockfibbla, äkta johannesört, åkervädd, sommarfibbla, prästkrage, svartkämpar, rödkämpar, gullviva, smörblomma, höskallra, ängssyra, rödblära, smällglim och ängsvädd samt gräsen vårbrodd, luddhavre, kamäxing, fårsvingel, rödsvingel och ängsfryle.
Om det är riktigt blött har jag även en fuktängsblandning art nr 102, innehåll i denna är: nysört, strätta, labbleka, ängsbräsma, hampflockel, älgört, midsommarblomster, humleblomster, fyrk. johört, gökblomster, fackelblomster, brunört, smörblomma, ängsskära, rödblära, ängsvädd, läkevänderot samt gräsen ängskavle, darrgräs, bunkestarr, kamäxing, tuvtåtel, ängssvingel och rödsvingel.
Om du vill välja att plantera ängsplantor kan du bl. a. välja bland:
stor blåklocka, rödklint, brudbröd, gulmåra, midsommarblomster, humleblomster, åkervädd, prästkrage, gullviva, rödblära, ängsvädd, ängsbräma, gökblomster och smörboll
Ängsfröet kostar 50:- + 15:- porto för en påse som räcker för 10 m².
Ängsplantorna kostar 15:-/st, för 5-12 pl tillkommer 55:- porto, för 13-26 pl tillkommer 77:- och för 27-40 pl tillkommer 130:-.
Frö kan levereras hela året, medan plantorna levereras mars/april-oktober.
Om någon undrar varför jag inte vill ha ängssyra så beror det på att ev. ska sköldpaddor äta av växterna och ängssyra är oxalsyrerik vilket inte är bra för sköldpaddor.